Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-04-2011, 11:00
Verwijderd
Sinds maandag ben ik gestopt met roken. Nou hebben al twee mensen tegen mij gezegd dat dat invloed heeft op de afbraak van medicijnen in de lever. Ik heb wel eens in een bijsluiter van een bepaald medicijn gelezen dat de dosis afhangt van of je rookt of niet, maar geldt dit voor alle/meerdere medicijnen? En als dat zo is, moet ik dan meteen de dosis aanpassen, of pas over een paar weken oid?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2011, 16:23
Pluis
Pluis is offline
Ik heb in 5 jaar studie eerlijk gezegd nog nooit gehoord van medicijnen waarvan je de dosering moest aanpassen als je rookt (afgezien van astma-medicatie) waar voor pillen zijn het?
Ik denk eerlijk gezegd dat het effect wel mee zal vallen.
Oud 09-04-2011, 19:51
Verwijderd
Citaat:
Ik heb in 5 jaar studie eerlijk gezegd nog nooit gehoord van medicijnen waarvan je de dosering moest aanpassen als je rookt (afgezien van astma-medicatie) waar voor pillen zijn het?
Ik denk eerlijk gezegd dat het effect wel mee zal vallen.
Ik weet dat het in ieder geval bij leponex/clozapine zo is (anti-psychoticum). Een huisgenootje van me (psycholoog die nu een cursus over medicatie doet voor haar werk) had bij een les te horen gekregen dat je lever 2x zo snel werkt als je rookt en dat daarom medicatie vaak aangepast moest worden. Maar goed, zij hoeft verder geen medicatie voor te schrijven dus heeft ze ook niet geleerd in welke mate je de medicatie aan moet passen en bij welke medicatie precies.

toevoeging: ik heb net de bijsluiter van clozapine gelezen en niets over roken gevonden... Ik weet wel zeker dat een kennis van me pasgeleden de dosis van clozapine moest aanpassen vanwege het stoppen met roken.

Ach ja, ik merk het vanzelf wel.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2011, 19:53
Verwijderd
overigens slik ik zelf prednison, citalopram, thyrax, alendroninezuur en wat voedingssuplementen
Met citaat reageren
Oud 09-04-2011, 21:10
Verwijderd
Er zijn inderdaad een aantal medicijnen waarvan de dosis aangepast moet worden. Antipsychotica weet ik zeker in ieder geval, en een beetje Google-en suggereert ook beta-blokkers en nog een paar dingetjes. Ik geloof niet dat het voor jouw medicatie geldt, maar je kunt het voor de zekerheid even navragen bij je dokter.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2011, 15:08
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Is het niet zo dat de meeste medicatie eerst bij de organen/weefsels terecht komt waar het moet werken voordat het naar de lever gaat? En dat de lever het dus pas afbreekt nadat het zijn werking gedaan heeft? In dat geval is de invloed van wel/niet roken op je lever veel minder van invloed op de dosering van je medicijnen.
Oud 10-04-2011, 16:57
Verwijderd
Citaat:
Is het niet zo dat de meeste medicatie eerst bij de organen/weefsels terecht komt waar het moet werken voordat het naar de lever gaat? En dat de lever het dus pas afbreekt nadat het zijn werking gedaan heeft? In dat geval is de invloed van wel/niet roken op je lever veel minder van invloed op de dosering van je medicijnen.
Ik heb het even opgezocht, en medicatie die oraal wordt ingenomen zal eerst langs de lever moeten alvorens het bij de weefsels terecht komt:

Citaat:
Bij orale inname van geneesmiddelen gebeurt het volgende. Als een pil in de maag is gearriveerd valt ze langzaam uit elkaar. Daarna kan de werkzame stof oplossen. In de maag wordt er meestal weinig van opgenomen. Uiteindelijk wordt de stof deels of helemaal opgenomen in de dunne darm. In de darmcellen kan het geneesmiddel al deels worden gemetaboliseerd. Daarna gaat de stof via de poortader naar de lever. De lever kan het geneesmiddel verwerken, dit heet Biotransformatie. Biotransformatie is het omzetten van geneesmiddelen in metabolieten. De lever kan het geneesmiddel of metabolieten ervan via de gal in de dunne darm uitscheiden, waarna het bij de ontlasting komt. Soms wordt een geneesmiddel volledig onschadelijk gemaakt door omzetting of excretie in de gal. Dit heet het "First Pass effect" (effect van eerste leverpassage).

De metaboliet kan zelf ook een werkzaam effect bezitten. Sommige geneesmiddelen zijn zo gemaakt dat de toegediende stof zelf niet werkzaam is, maar het effect bewerkstelligd wordt door de metaboliet.

Het overgebleven geneesmiddel (en eventueel metabolieten) komen dan via de vena cavainferior in het hart terecht, van waar het naar alle weefsels kan vertrekken.
Bron: Wikipedia
Met citaat reageren
Oud 10-04-2011, 17:09
Pluis
Pluis is offline
Ik heb je medicatie even opgezocht in het farmacotherapeutisch kompas, en geen van deze medicijnen zegt iets over een interactie met roken. Geen probleem dus.
Oud 10-04-2011, 17:09
Pluis
Pluis is offline
Overigens wordt de clozapinespiegel alleen verhoogd in je bloed bij abrupt stoppen met roken. /weetje

Regels voor berichten