|
|
Bekijk resultaten poll: Moet het klonen van mensen worden toegestaan? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
6 | 14.63% |
Nee |
17 | 41.46% |
Mijn antwoord is genuanceerder dan alleen ja of nee |
18 | 43.90% |
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
"Veel van de gekloonde dieren bleken niet gezond te zijn. Ze leden onder andere aan defecten aan het afweersysteem, problemen met de vruchtbaarheid, overgewicht, ademhalings- en bloedcirculatieproblemen, nier- en hersenafwijkingen, diabetes, vergrote tongen, vervormde gezichten en poten, vroegtijdig sterven door longontsteking, leveraandoeningen en kanker."
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Klonen Ik ben dus tegen het toestaan van het klonen van mensen, omdat de techniek nu nog niet goed genoeg ontwikkeld is. Het is nou eenmaal niet eerlijk als je geboren word met afwijkingen, omdat iemand beslist heeft dat je anders dan normaal gecreëerd word. Mocht men later wel gezonde wezens kunnen 'kweken', zou ik niet tegen het klonen van mensen zijn voor bijvoorbeeld een stel dat geen kinderen kan krijgen. Klonen omdat het kan, zonder echte reden, zou ik niet willen toestaan. Laatst gewijzigd op 13-03-2011 om 12:14. |
![]() |
||
Citaat:
Natuurlijk, zoals ook hierboven gezegd, zouden er wel vele garanties moeten worden gegeven dat met klonen een gelukkig leven kan worden gecreëerd.
|
Denk je niet dat dat praktisch onmogelijk is? Iemand een gelukkig leven geven én diegene tevens voortdurend als onderzoeksmateriaal gebruiken? Doet me een beetje denken aan dat ene boek van Evert Hartman...
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik denk niet dat die mensen allemaal ongelukkig zijn; de ene mens heeft gewoon meer aanleg om gelukkig/ongelukkig te zijn (als in karakter: sommige mensen zijn positiever ingesteld dan anderen). Het enige verschil natuurlijk met gekloonde exemplaren is dat het nu allemaal op basis van vrije wil gebeurt, of dat is toch wat er met mensenproeven gebeurd. Met dieren gaan we als mens anders om: dieren hun leven lang gevangenhouden (i.e. buiten de wil van het dier om) om vet te mesten of proeven op uit te voeren, is voor veel mensen iets dat snel over het hoofd gezien wordt of goedgepraat. Ik wil zeker niet zeggen dat ik dierenproeven per definitie goed of slecht vind en ik wil zeker niet gezegd hebben dat iedereen vegetariër of veganist moet worden (ben ik zelf ook niet namelijk); maar wel dat het lichtjes hypocriet is om het wel aan andere dieren aan te doen maar niet aan de mens (ook maar een dier). De huidige maatschappij kan gewoonweg niet zonder: de geneesmiddelenindustrie kan niet zonder proefdieren, ze trachten dan wel eens om zo weinig mogelijk proefdieren te gebruiken; maar uiteindelijk zullen er voor elk geneesmiddel wel enkele muizen sneuvelen en zit je ook vast aan trials op mensen voordat het geneesmiddelen op de markt kan komen. Als er goede afspraken komen (zoals ook met dierenproeven het geval is), moeten proeven op (gekloonde) mensen ook kunnen, vind ik.
|
Nee, je hebt gelijk dat onderzoek en geluk elkaar niet per definitie uitsluiten, de crux zat 'm er voor mij inderdaad in dat het bij klonen buiten hun wil om zou gebeuren, dat ze zuiver voor dat doel op de wereld gezet worden. Inderdaad, net zoals bij proefdieren. Daar ben ik ook niet bepaald voor, al begrijp ik ook wel dat we nooit geheel zonder kunnen, maar van mij mag het wel meer beperkt worden en er mag wel wat meer aandacht komen voor de verdere leefomstandigheden en het welzijn. Ik vind het al erg genoeg dat proefdieren nodig zijn, dus als we kunnen voorkomen dat er proefmensen komen, graag. (alleen organen lijkt me trouwens wel prima)
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Wil je dan zeggen dat je Beatrix wil klonen ofzo. Niet dat die belangrijk, want dat zou alleen betekenen dat we nog langer mee moeten gaan betalen voor het huisje in frankrijk of een nieuw cruiseschip.. Ik denk dat als je wilt klonen je het gewoon voor de organen moet doen. Ik denk dat niemand zit te wachten op twee Beas
||
Mensen volledig klonen lijkt me nogal zinloos. De enige reden die ik kan bedenken is om tegen vergrijzing te gebruiken. En volgens ILUsion hebben ze een kortere levensverwachting, dus gaan ze ook niet met pensioen.
Organen klonen daarentegen is alleen maar interessant voor orgaantekort. Citaat:
![]()
|
Nee,
want waar trek je dan de grens? de wereldbevolking groeit al ontzettend snel en veel... Ik ben wel van mening, dat ouders die beide bijvoorbeeld drager zijn van een of andere ziekte, iets buitennatuurlijk mogen laten doen zodat hun kind die ziekte niet krijgt, maar ik weet niet eens of dat bestaat.... Organen klonen etc mag van mij wel, al vind ik dat het een beetje raar is dat de werelbevolking heel snel groeit en het donortekort steeds groter lijkt te worden |
![]() |
|
![]() |
als de levensverwachting van de gekloonde mensen al kort is, dan zou dat ook wel zo zijn bij gekloonde organen. dus je hebt er maar even wat aan. en als we zo mensenlevens kunnen redden, dan zou dat wel goed zijn. maar ik vind dat je niet mensen moet klonen om vergrijzing tegen te gaan.
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
[NE] Betoog verbetering Monotomo | 5 | 09-11-2006 17:13 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Evolutie versus klonen. Verwijderd | 47 | 29-05-2004 16:58 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Waar liggen de grenzen van genetische manipulatie? Trisia | 2 | 08-06-2003 19:27 | |
Verhalen & Gedichten |
[beschouwing] Klonen prulleke | 3 | 31-10-2002 19:36 | |
Flora & Fauna |
klonen? wat zijn goede argumenten voor of tegen? igfy | 3 | 04-02-2002 09:24 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Enquete over klonen koelkastje | 17 | 06-01-2002 11:38 |