Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2011, 09:06
Tom538
Tom538 is offline
Hoi,

Ik heb twee harde schijven in mijn laptop zitten, eentje van 140 GB en eentje van 80 GB.
De computer doet automatisch de bestanden zetten daar de ´hoofdschijf´ (meestal schijf C).

Nou zit de eerste schijf ruim gevuld en vroeg me af hoe ik bestanden kan overzetten naar de tweede harde schijf, dit ook om de computer sneller te laten lopen.

Kan iemand helpen?

Gr. Tom538
Oud 06-05-2011, 16:36
freyk
freyk is offline
kijk eerst of je de hardeschijf softwarrmatig kan stofzuigen met bv ccleaner (doe dit dan ook regelmatig). oude meuk verwijderen, tijdens installaties andere locaties selecteren, enz.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2011, 11:26
Verwijderd
Je beseft dat de terrabytes voor een paar lullige tientjes te koop zijn?
Met citaat reageren
Oud 08-05-2011, 12:13
olha1
olha1 is offline
Citaat:
Je beseft dat de terrabytes voor een paar lullige tientjes te koop zijn?
dit is het eigenlijk ga niet met gigabytes te werk om daarna na een paar weken weer alles vol te zien lopen. koop even een grotere schijf erbij (mischien extern) en klaar alles is weer mooi en netjes
Oud 09-05-2011, 07:52
Tom538
Tom538 is offline
Een externe harde schijf die heb ik ook wel en die leg ik er wekelijks aan om dingen over te zetten.

Het probleem is de bestaande programma's die erop zitten. Deze worden geupdate en nemen ruimte in beslag.

Dus hoe kan ik nou het beste bestanden overzetten van de ene schijf naar de andere schijf?
Oud 09-05-2011, 11:25
freyk
freyk is offline
daar zijn verschillende methoden voor, bijvoorbeeld met een twinpanel-filebrowser en/of bestandsynchroniseerder, zoals totalcommander of freefilesync de boel overpompen (om zo geen belangrijke gegevens te missen).

Maar geïnstalleerde applicaties overzetten gaat nie zo eenvoudig. Deze dien je opnieuw te installeren (en tijdens de installatie de goede locatie aan te wijzen).

Laatst gewijzigd op 09-05-2011 om 11:45.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2011, 14:42
Verwijderd
Mijn standaardprocedure: Een partitie van 40GB voor Windows. Een andere partitie ter grootte van "de rest". Windows installeren en álle applicaties die je moet installeren, installeer je op D:\Program Files\. Dan kun je heel eenvoudig een image maken van je Windows-partitie en ben je vrij om te doen en laten wat je wilt met D:\Program Files\. Als Windows om wat voor reden dan ook naar de uien is kun je gewoon je image terugzetten zónder dat jij je druk hoeft te maken om dataverlies; immers: alles staat op een andere partitie. De truc is namelijk ook om de "Mijn Documenten"-folder te laten verwijzen naar "D:\Mijn Documenten" (of wat voor directory dan ook). Kat in 't bakkie. Mijn advies is dan ook: begin één keer helemaal overnieuw volgens dit principe. Misschien initieel veel werk maar op langere termijn scheelt dit bákken met tijd.

Een migratie naar een andere HD is dan ook een fluitje van een cent.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 09:45
M@rco
M@rco is offline
Mijn standaardprocedure is tegenwoordig: géén partities. Gewoon één grote schijf en geen geklungel meer met partities die vol zitten. Enige punt is inderdaad dat het wat lastiger is om Windows te herinstalleren (hoewel ik dat al jaren niet meer heb gedaan), maar daarom heb ik alles wat ik wil bewaren ook op een externe harde schijf staan. Backups moet je immers toch maken.
Oud 11-05-2011, 14:26
Tom538
Tom538 is offline
Ho ho jongens..

Ben nog niet zo erg als een digibeet, maar dit is best ingewikkeld.

Bijvoorbeeld:
Mijn pc draait op Windows Vista, als je naar mijn computer gaat en dan op de C: schijf klikt zie je een map met gebruikers (ook al heb je er maar 1), kan ik deze niet op een simpele manier overzetten naar D: zonder dat ik iets kwijt ben ofso.

Ik wil dus alleen de bestanden verplaatsen om het volume wat ik nou in gebruik heb te verdelen over 2 schijven.

Of denk ik nou simpeler dan dat het is?
Oud 11-05-2011, 15:48
olha1
olha1 is offline
oo als je alleen documenten wilt verplaatsen en music, video, etc,.. dan kan dat gewoon hoor

maar het is welmzo dat je niet alles gewoon weg moet halen je wilt de appdata folder in je user folder waarschijnlijk houden en misschien wat meer zoke dingen...
Oud 14-05-2011, 12:52
Verwijderd
Citaat:
Mijn standaardprocedure is tegenwoordig: géén partities. Gewoon één grote schijf en geen geklungel meer met partities die vol zitten. Enige punt is inderdaad dat het wat lastiger is om Windows te herinstalleren (hoewel ik dat al jaren niet meer heb gedaan), maar daarom heb ik alles wat ik wil bewaren ook op een externe harde schijf staan. Backups moet je immers toch maken.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik ook al jaren niet meer aan images doe hoor En backups van mail en dergelijke knal ik op m'n NAS waar een keurige RAID-0 in zit. Scheelt ook dat ik vreselijk conservatief ben qua software; het aantal dingen dat ik by default altijd installeer is op twee handen te tellen en veel daarvan hoeft niet eens expliciet geinstalleerd te worden
Met citaat reageren
Oud 15-05-2011, 22:07
M@rco
M@rco is offline
Backups op een RAID0? Bedoel je eigenlijk RAID1 of hecht je gewoon niet zoveel waarde aan je backups?

Citaat:
Ho ho jongens..

Ben nog niet zo erg als een digibeet, maar dit is best ingewikkeld.

Bijvoorbeeld:
Mijn pc draait op Windows Vista, als je naar mijn computer gaat en dan op de C: schijf klikt zie je een map met gebruikers (ook al heb je er maar 1), kan ik deze niet op een simpele manier overzetten naar D: zonder dat ik iets kwijt ben ofso.

Ik wil dus alleen de bestanden verplaatsen om het volume wat ik nou in gebruik heb te verdelen over 2 schijven.

Of denk ik nou simpeler dan dat het is?
Dat kan best! Zie:

http://www.edbott.com/weblog/2006/06...eparate-drive/
Reageren

Regels voor berichten