Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-03-2004, 15:37
Martin
Martin is offline
In mijn PC zitten momenteel 2 harde schijven, een DVD+/- brander een CD brander. Ik heb nog een harde schijf en CD-rom speler liggen die ik er graag bij in zou willen prikken, maar daar zijn dus geen aansluitingen meer voor.

Hoe krijg ik deze krengen toch aangesloten en hoeveel kost dat geintje?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-03-2004, 15:53
M@rco
M@rco is offline
Je kan een PCI IDE controller kaartje kopen voor niet al teveel geld, rond de 30 - 40 euro ofzo, dacht ik; die werken alleen slecht samen met CD-ROM drives, naar het schijnt.

Maar nou moet ik toch vragen wat je in Godsnaam met een CD-ROM drive moet als je een DVD brander en een CD-RW hebt.
Oud 31-03-2004, 16:10
Verwijderd
En daarom koop ik alleen mobo's waar RAID oid op zit

Dus wat je kunt doen:
- IDE controller kopen
- Externe harddisk (behuizing) kopen
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:44
Krekker
Krekker is offline
Even tussendoor: kan iemand me eigenlijk even zeggen wat dat raid nou precies voor iets is?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 18:05
Martin
Martin is offline
Citaat:
M@rco schreef op 31-03-2004 @ 16:53 :
Je kan een PCI IDE controller kaartje kopen voor niet al teveel geld, rond de 30 - 40 euro ofzo, dacht ik; die werken alleen slecht samen met CD-ROM drives, naar het schijnt.

Maar nou moet ik toch vragen wat je in Godsnaam met een CD-ROM drive moet als je een DVD brander en een CD-RW hebt.
Als ik:

- Een cd direct naar mijn cd brander wil branden en
- Een DVD film wil kijken op mijn PC

Als ik de andere hardware toch heb liggen, waarom niet?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 18:41
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Citaat:
Martin schreef op 31-03-2004 @ 19:05 :
Als ik:

Dan moet je wel een goede pc hebben om dat allebei tegelijk te kunnen doen, en wat is er op tegen ff 5 minutjes te w88 tot je brander klaar is
Oud 31-03-2004, 18:45
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Martin schreef op 31-03-2004 @ 19:05 :
Als ik:

Ow en hoe vaak gebeurt dat dan?
Bovendien zou ik die dingen sowieso niet tegelijk doen, maar goed.
Citaat:
Omdat het extra tijd, geld en moeite kost om die extra hardware aan te sluiten terwijl je best ff 5 minuutjes kunt wachten.
Oud 31-03-2004, 20:24
Martin
Martin is offline
Citaat:
M@rco schreef op 31-03-2004 @ 19:45 :
Ow en hoe vaak gebeurt dat dan?
Bovendien zou ik die dingen sowieso niet tegelijk doen, maar goed. Omdat het extra tijd, geld en moeite kost om die extra hardware aan te sluiten terwijl je best ff 5 minuutjes kunt wachten.
Nou, het gebeurt eerlijk gezegd regelmatig. Meestal draai ik muziek DVD's tijdens het computeren en dan zijn 2 drives om CD's te kopiëren best handig, dan kan ik ongestoord de DVD bekijken en beluisteren
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 20:31
JelmerBarhorst
JelmerBarhorst is offline
Citaat:
w4s4 cr4ft schreef op 31-03-2004 @ 18:44 :
Even tussendoor: kan iemand me eigenlijk even zeggen wat dat raid nou precies voor iets is?
Hier wordt het redelijk uitgebreid uit de doeken gedaan.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 21:27
Krekker
Krekker is offline
Citaat:
JelmerBarhorst schreef op 31-03-2004 @ 21:31 :
Hier wordt het redelijk uitgebreid uit de doeken gedaan.
Tnx, ik snap het nu denk ik een beetje.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 21:37
Verwijderd
Je zou een PCI RAID controllertje er bij kunnen zetten, daar de 2 snelste (en even grote) harde schijven op aansluiten. Als je dan een RAID0 opzet, dan is dat iig al lekker snel. De derde hardeschijf kan je dan gewoon aansluiten op je moederbord, daar kan je wat dingen als backup opzetten, voor het geval er iets mis gaat met die RAID0 configuratie. de rest kan je dan ook gewoon op je moederbord aansluiten. Zo'n RAID controller kost rond de 70 euro (promise fasttrak100 TX2).

Het nadeel van RAID0 is dus dat als er iets fout gaat dat je dan meteen al je data kwijt bent. Je moet er trouwens wel voor zorgen dat de 2 schijven die je in RAID zet even groot zijn, voorbeeld: als je een schrijf van 20GB en een van 30GB in RAID0 zet, dan ziet de computer dus een schrijf van 40GB. Als je 2 schijven van 20 GB in RAID0 zet dan heb je ook 40 GB. Bij RAID0 wordt de data verdeelt over de 2 schijven, als er dus een kapot gaat ben je alles kwijt, maar door die verdeling is een RAID1 configuratie wel een stuk sneller dan 1 schijf op zich. Bij RAID1 staat op beide schijven hetzelfde, dat is dus veilig, maar je hebt geen snelheidswinst en je gebruikt dus eigenlijk 2x ruimte voor een stukje data.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten