Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2008, 03:20
Verwijderd
Een goede vriend van mij uit België wil graag in de zorg werken. Zijn voorkeur gaat uit naar werk met (gehandicapte) jongeren, daarvoor heeft hij al werkervaring opgedaan in België. Hij heeft daar ook werkervaring opgedaan voor ouderenzorg in een bejaardentehuis.

Nu is het echter zo dat hij zijn middelbareschooldiploma niet binnen het tijdsbestek heeft gehaald. Hij heeft zijn getuigschrift "2e graads secundair onderwijs", maar dat brengt je nog geen Belgisch diploma.

Hij zou graag een opleiding MBO in combinatie met werken willen doen in Nederland, maar de vereisten daarvoor zijn minimaal een VMBO-diploma. Hij vraagt zich af of zijn getuigschrift genoeg is om hier in Nederland een MBO-opleiding te kunnen doen. Ik heb gegoogled als een gek, maar ik heb hierover niks kunnen vinden. Weet iemand hier hoe het zit met dat gradensysteem in België en hoe die getuigschriften zich vertalen naar het Nederlandse systeem?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-01-2008, 12:58
Fantôme
Fantôme is offline
Een MBO opleiding bestaat in Nederland uit 4 niveau's

Niveau 1 is de assistentenopleiding: eenvoudige uitvoerende werkzaamheden.
Niveau 2 is de opleiding basisberoepsbeoefenaar: uitvoerende werkzaamheden. Voor niveau 2 moet je minimaal de basisberoepsgerichte leerweg van het vmbo hebben.
Niveau 3 is de vakopleiding: volledig zelfstandige uitvoering van werkzaamheden.
Niveau 4 is de middenkaderopleiding: volledig zelfstandige uitvoering van werkzaamheden met brede inzetbaarheid.
Voor niveau 3 en 4 moet je minstens de kaderberoepsgerichte leerweg, de gemengde leerweg of de theoretische leerweg van het vmbo hebben gedaan. Soms zijn er andere toelatingseisen.
(http://naarhetmbo.kennisnet.nl/watkaner)

Hij zou zonder het diploma dus sowieso in niveau 1 van het MBO kunnen instromen en vervolgens niveau 2, niveau 3 en niveau 4 kunnen gaan doen.
Als ik je vriend was zou ik gewoon contact opnemen met de MBO school waarin hij geinteresseerd is, wat er mogelijk is met zijn getuigschrift. Niveau 1 lijkt me namelijk, als ik jouw verhaal zo lees, te laag, te gemakkelijk en dus te saai voor jouw vriend. Miss. zijn er wel mogelijkheden
Oud 22-01-2008, 14:22
T_ID
T_ID is offline
Ai.. Dat is lastig. Nederland is erg terughoudend met het erkennen van opleidingen uit ontwikkelingslanden..

Maar goed, niveau 1 MBO kun je zonder wat dan ook in. Daarna kun je doorstromen naar niveau 2, en dan desnoods naar hoger. Je kunt natuurlijk ook informeren bij de IB groep of dat getuigschrift ergens voor staat in Nederland, wellicht kan hij hoger instappen.

Bejaardenzorg kan je met niveau 2 verzorgende al doen geloof ik.
Oud 22-01-2008, 21:42
leipo
leipo is offline
Tijdens mijn intake op het MBO (4) hoefde ik niet eens me diploma te laten zien of te kopieren (heb hem wel maarja, ze vonden het wel best)

In principe kan een ROC hem gewoon aanemen
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 11:24
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ai.. Dat is lastig. Nederland is erg terughoudend met het erkennen van opleidingen uit ontwikkelingslanden..

Maar goed, niveau 1 MBO kun je zonder wat dan ook in. Daarna kun je doorstromen naar niveau 2, en dan desnoods naar hoger. Je kunt natuurlijk ook informeren bij de IB groep of dat getuigschrift ergens voor staat in Nederland, wellicht kan hij hoger instappen.

Bejaardenzorg kan je met niveau 2 verzorgende al doen geloof ik.
Bejaardenzorg op niveau 2 heet "helpende", op niveau 3 "verzorgende".

Ik heb wel eens gehoord dat mensen met een mavo diploma op een bepaalt niveau (c/d?? hoe heet dat?), officieel niet helemaal aansloot bij een niveau 4 opleiding, maar toch toegang kregen. Een gesprekje met de decaan biedt mogelijk perspectief?
Oud 23-01-2008, 16:34
Verwijderd
Bedankt voor jullie hulp! Ik heb hem jullie adviezen doorgegeven.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2011, 11:57
Coraaltje
Coraaltje is offline
Citaat:
Een MBO opleiding bestaat in Nederland uit 4 niveau's

Niveau 1 is de assistentenopleiding: eenvoudige uitvoerende werkzaamheden.
Niveau 2 is de opleiding basisberoepsbeoefenaar: uitvoerende werkzaamheden. Voor niveau 2 moet je minimaal de basisberoepsgerichte leerweg van het vmbo hebben.
Niveau 3 is de vakopleiding: volledig zelfstandige uitvoering van werkzaamheden.
Niveau 4 is de middenkaderopleiding: volledig zelfstandige uitvoering van werkzaamheden met brede inzetbaarheid.
Voor niveau 3 en 4 moet je minstens de kaderberoepsgerichte leerweg, de gemengde leerweg of de theoretische leerweg van het vmbo hebben gedaan. Soms zijn er andere toelatingseisen.
(http://naarhetmbo.kennisnet.nl/watkaner)

Hij zou zonder het diploma dus sowieso in niveau 1 van het MBO kunnen instromen en vervolgens niveau 2, niveau 3 en niveau 4 kunnen gaan doen.
Als ik je vriend was zou ik gewoon contact opnemen met de MBO school waarin hij geinteresseerd is, wat er mogelijk is met zijn getuigschrift. Niveau 1 lijkt me namelijk, als ik jouw verhaal zo lees, te laag, te gemakkelijk en dus te saai voor jouw vriend. Miss. zijn er wel mogelijkheden

Hallo
Ik heb een vraagje.. Ik zie dat je hebt geantwoord op één van de vragen!
Ik ben namelijk belg.. Ik heb een getuigschrift maar ik zou graag naar nederland gaan studeren als hotel en eventmanagement.. Welke opleiding moet ik pakken HBO of MBO?
Hopelijk krijg ik een antwoord..
Met citaat reageren
Oud 10-06-2011, 15:07
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
@Hierboven,
dit is een topic uit 2008,
ws kun je beter een nieuw topic openen bij studiekeuze
Oud 11-06-2011, 08:25
Verwijderd
Citaat:
Hallo
Ik heb een vraagje.. Ik zie dat je hebt geantwoord op één van de vragen!
Ik ben namelijk belg.. Ik heb een getuigschrift maar ik zou graag naar nederland gaan studeren als hotel en eventmanagement.. Welke opleiding moet ik pakken HBO of MBO?
Hopelijk krijg ik een antwoord..
Tja, dat ligt er aan wat je wil en hoe lang je ervoor wil studeren.
MBO opleidingen zijn praktijkopleidingen. HBO-opleidingen zijn toegepaste bacheloropleidingen. Om MBO te doen moet je een VBMO-diploma of gelijkwaardig diploma hebben, ik weet niet of een getuigschrift als gelijkwaardig geldt, dat zou wel kunnen want in Nederland hebben we ook een constructie dan je met een overgangsbewijs van 3havo/vwo naar 4 havo/vwo ook naar een MBO-opleiding mag.
Om HBO te doen moet je een MBO-diploma, HAVO-diploma of gelijkwaardig diploma hebben en het lijkt me niet dat een getuigschrift daarvoor geldig is, dus dan zou je eerst een MBO-opleiding of een HAVO-eindexamen moeten doen.

Zie ook:
MBO hotelmanagement
HBO hoger hotelmanagement
Nederlands instituut Nuffic over de erkenning van buitenlandse diploma's in Nederland
Vlaams instituut Naric over de erkenning van Belgische diploma's in Nederland
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten