Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Haaj !!
ik ben wel geen Nederlandse, maar ga wel studeren in België. Je hebt hier drie grote universiteiten: Brussel (te dicht bij mij om naar toe te gaan, ik wil op kamers ![]() Gent (gericht op wetenschappen, grote stad, veel feestjes e.d.) Leuven (oudste universiteit, gericht op talen, kleinere stad maar gezelligheid troef) Verder heb je nog afdelingetjes over het hele land, bv in Kortrijk ofzo; die behoren tot 1 van de 3 hierboven en zijn heel miniem, waarschijnlijk moet je na 2 jaar toch naar 1 van bovenstaande. Ik zit nu in m'n zesde jaar, ga dus hierna (in oktober) studeren in Gent (--> pedagogische wetenschappen) als je nog ergens over wil praten ofzo, voeg me gerust toe op msn : degoeiefee@hotmail.com hoop dat ik je wat geholpen heb ...
|
![]() |
In gent wel, in antwerpen niet voor zover ik weet. en als het al in antwerpen zou zijn, zou ik het toch in gent doen, want dat is echt goed voor wetenschappen. Btw, biomedische is superleuke richting, heb er ook nog over nagedacht, maar ben niet al te goed in wetenschappen dus toch maar niet
![]()
||
Citaat:
![]()
|
heb er tot een half jaar geleden ook serieus over gedacht (hou het nog steeds ergens in mn achterhoofd)
heb het idee dat ze wel beetje achterlopen met vernieuwingen (bachelor/master, minder hoorcolleges meer werkgroepen enzo) of dat positief of negatief is weet ik niet.
|
![]() |
achterlopen??
not exactly ![]() gewoon meer theorie en vanbuiten leren en zelfstudie en bij jullie meer praktijk enzo... maar hier studeren veeeeeel hollanders dus tzal best wel lukken ![]()
|
![]() |
Studiefinanciering hou je gewoon in België. In België zijn de kamerprijzen, collegegeld, boeken en leefkosten n stuk lager dan hier in Nederland dus bijkomend voordeel is dat je bijvoorbeeld geen bijbaantje zult hoeven doen. OV jaarkaart kun je houden maar kom je in België niet zo heel ver mee. Als je bijvoorbeeld in Assen woont is het wel handig om tot de grens je OV te gebruiken en vanaf daar op eigen kosten te reizen. Maar je kunt ook een OV vergoeding bovenop je studiefinanciering van geloof ik 80 euro krijgen.
|
![]() |
||
Citaat:
brussel is een hele kleine univ en niet aan te raden voor een buitenlander, gewoon omdat je op een grotere universiteit zoals Leuven, Gent, of Antwerpen beter begeleid wordt een een groter netwerk hebt om op terug te vallen. in mijn groep zit al 2 jaar een nederlander (ik studeer geologie aan de KULeuven), hij zegt ook wel dat belgische studenten veel meer basisch hebben kwa wetenschappen en dat de proffen ervanuit gaan dat iedereen die heeft. maar het wetenschappendeel in de nederlands middelbare is dus niet zo uitgebreid, of de nadruk ligt op andere dingen weet ik veel. wanneer wil je beginnen met je opleiding? want als je volgend jaar zoekt te starten, zou ik nu al maar een aanvraag doen naar een kot (kamer dus). vooral in gent en leuven is er tegenwoordig een kamerschaarste, maar tot begin juli vind je nog wel wat. ik vertel ff verder over leuven, de rest ken ik niet zo goed. hier heb je het eerste jaar een monitorsysteem, dat zijn assistenten die er helemaal voor jou zijn, dus naast je oefenzittingen die georganiseerd worden door de prof en voor heel de groep zijn kan je bij een monitor nog terecht voor extra uitleg als je iets niet snapt, extra oefeningen of gewoon studiebegeleiding. je hebt ook nog je peter of meter, dat is een oudere student van je richting (wordt allemaal georganiseerd door je studentenkring) die je nota's en oude examenvragen geeft en waarbij je ook altijd terecht kan. als je problemen hebt met het studeren zelf kan je naar de dienst studiebegeleiding. (er zijn ook repetitoren, privéleraars zeg maar, maar die zijn heel duur en hebben geen contact met je prof. in tegenstelling tot je monitor) euhm, nouja als je nog vragen hebt: damaetas_@hotmail.com of je pm't ff groetjes, Eva ![]()
||
Citaat:
![]() ik zoek ff. pff wat een rotsite zeg ![]() http://aivwww.rug.ac.be/Studentenadm...BIOM/INDEX.HTM maar toch gevonden ![]()
|
![]() |
Mijn nicht studeert geneeskunde in Gent.
Zelf ben ik er ook al een aantal keer geweest, gezellig sfeertje en leuke winkels + kroegen. Ze zegt wel dat het studeren in belgie een stuk moeilijker is dan in nederland, er word ook meer van je verwacht. Ze zit nu in het eerste jaar en ze heeft binnenkort een tentamen van 2 cursus boeken. Ze vind het behoorlijk pittig en ze weet ook niet of ze dit jaar gaat halen, en ze hoopt ingeloot te worden in nederland, maar de kans is heel klein. |
![]() |
|
![]() |
Hey!
Ik ben ook Belgische en wou eventjes reageren. Het is zo dat het niveau wel redelijk hoog ligt op de Belgische universiteiten, maar als je bang bent voor die overgang moet je misschien overwegen om naar Kortrijk te gaan. Dat is een faculteit van de KU Leuven waar je slechts een klein aantal studierichtingen kunt volgen (o.a. biomedische wetenschappen). Daar volg je de eerste 2 jaren (1ste en 2de kan) en dan stroom je zonder problemen door naar Leuven, waar je je studie afwerkt. Het voordeel aan de KULAK is dat je heel goed begeleid wordt en dat je meestal in kleine groepjes les krijgt. Ik ben er zeker van dat Gent ook een goede universiteit is, maar ik vrees dat je meteen in een heel grote groep gaat terechtkomen en 'een nummer' wordt. Nu ja je kunt eens kijken op de site: www.kulak.ac.be Als je nog vragen hebt: ik_emilia@hotmail.com (niet dat ik op alles een antwoord weet, maar kom) Alvast succes met je studies, waar je ook naartoe gaat! xxx |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb er ook een tijdje seriues over gedacht om naar Belgie te gaan, om diergeneeskunde te gaan studeren. Nu ben ik wel van dat plan helemaal af, omdat diergeneeskunde studeren me echt veel te veel studeren lijkt, en dat niks voor mij is.
Maar goed in de tijd dat ik er serieus over gedacht heb, en ook wel eensinformatie aangevraagd had, leek het me erg leuk. Die folders die ik kreeg kwamen echt heel erg gezellig en geregeld over. Ook alles was een stuk goedkoper dan in Nederland, maar ja dat moet natuurlijk geen rede zijn om daar heen te gaan lijkt me zo. Op school vertelde mijn decaan wel dat het veel schoolser is, veel meer stamp werk, en veel, maar goed hij had toen zoiets van misschien is dat wel veel beter voor je dan de Nederlandse methode. Ik bedoel alles heeft zo zijn voor en nadelen toch! Ik hoorde wel weer van iemand die bij een vriend van mijn zus in huis woont en zelf uit Belgie komt, dat Nederlanders die in Belgie studeren wel een beetje belachelijk worden gemaakt, omdat Nederlands het altijd over domme belgen hebben, en wat kom je dan daar zoeken, maar goed dat lijkt me ook niet zo'n probleem, als je uit de randstad komt en je gaat in Maastricht studeren wordt je ook als de asociale hollander gezien ![]() Ik zou er zeker een keer gaan kijken! Waarom wil je eigenlijk in Belgie gaan studeren? |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Leuven spreekt me meer aan dan Gent maar om eerlijk te kunnen vergelijken ga ik toch ook nog een keer kijken in Gent. Dat is voor mij ook dichter bij, nu met de Westerschelde tunnel ben je dr in drie kwartier.
||
Citaat:
![]() je woont gewoon dichter bij Gent dan ik ![]() ben je al naar open dagen van leuven geweest?
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Dan kom je op een nieuw scherm (http://www.ugent.be/portal/nl/studiekiezers). Dan zie je daar het woord opleidingsaanbod staan, dan beweeg je je arm naar de muis, klem je je hand om de muis, beweeg je de muis naar het woord toe en dan komt het, je klikt met de linkermuisknop op het woord. Dan komt er een iets moeilijker gedeelte, namelijk dit (http://www.ugent.be/nl/studiekiezers/opl) scherm, maar het meest aannemelijke is dan om op acad. basisopleidingen te klikken. Vervolgens kom je op dit (http://www.ugent.be/nl/studiekiezers/opl/nbas) scherm, en wat is dan onaannemelijker om dan op 'overzicht' te klikken? Niets toch? Na een klik op de muisknop ben je waar je wezen wil (http://www.ugent.be/nl/studiekiezers...plINV/basoverz) en zie je dat de studie biomedische wetenschappen in Gent gegeven wordt. Is dit nou zo moeilijk? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ben alleen maar de Kulak gaan bezoeken, maar ben dus wel iemand uit België, heb zo even vergeleken met Nederland en het niveau ligt hier idd veel hoger, maar als je het echt wil zal het je wel lukken. Je hebt overal universiteiten: Leuven, Brussel, Antwerpen, Gent ook denk ik, weet niet in Brugge...
![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
HBO Civiele techniek in Belgie studeren. HELPPPP!!! Peertje_de_Brij | 2 | 23-03-2012 16:43 | |
Studeren |
Studeren in België Ilia112 | 5 | 06-07-2009 08:26 | |
Studeren |
Alle info over studeren in Belgie! Chantal1984 | 7 | 20-08-2008 20:37 | |
Studeren |
Dé gang van zaken m.b.t. geneeskunde studeren in Antwerpen sjtuijp | 1 | 18-04-2007 19:51 | |
Algemene schoolzaken |
Als Nederlander studeren in Belgie ? Str0nk | 12 | 30-12-2004 01:11 | |
Algemene schoolzaken |
verschil tussen studeren in Nederland en Belgie Daantje_0705 | 18 | 26-02-2003 17:15 |