Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2011, 15:35
anoniempje12
anoniempje12 is offline
Waarom kun je beter destilleren bij lage druk ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2011, 15:42
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Omdat bij een lage druk stoffen bij een lagere temperatuur gasvormig worden. Hierdoor hoeft de temperatuur niet zo hoog.
Oud 15-06-2011, 15:43
anoniempje12
anoniempje12 is offline
dankjewel!
Met citaat reageren
Oud 15-06-2011, 16:33
Diamera
Diamera is offline
Citaat:
Omdat bij een lage druk stoffen bij een lagere temperatuur gasvormig worden.
Oh dat wist ik niet, hoezo is dat?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2011, 16:39
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Oh dat wist ik niet, hoezo is dat?
Waarom het precies is weet ik niet maar ik kan me zo voorstellen doordat er bij een hogere druk meer moleculen op elkaar zitten, ze minder makkelijk ver uit elkaar gaan of zulke snelheden bereiken waardoor ze gasvormig worden.

Het is misschien wel grappig om te bedenken dat dit principe ook wordt toegepast in een snelkookpan. Doordat je in zo'n pan een hoge druk hebt verdampt het water pas bij een hogere temperatuur dan 100°C (welke temperatuur precies weet ik niet) maar doordat er hogere temperaturen bereikt kunnen worden dan in een normale pan zijn de aardappelen sneller klaar
Oud 15-06-2011, 16:47
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Een fasediagram laat het wel mooi zien eigenlijk

Dit is het fasediagram van CO2.
Zoals je kunt zijn is het bij 0°C en een druk van 1 bar gasvormig, maar als je de druk opvoert wordt het vloeibaar en dan gas. Omgekeerd kan natuurlijk ook.

Je kunt dus de fase van een stof veranderen door de temperatuur te veranderen of de druk. In de natuur (1bar) is water bij 0°C vast, maar als je de druk verlaagt en de temperatuur gelijkt houdt wordt het weer vloeistof.
Oud 15-06-2011, 17:01
Diamera
Diamera is offline
Oh mooie uitleg, bedankt!
Met citaat reageren
Oud 15-06-2011, 17:24
Jarich
Jarich is offline
Citaat:

Je kunt dus de fase van een stof veranderen door de temperatuur te veranderen of de druk. In de natuur (1bar) is water bij 0°C vast, maar als je de druk verlaagt en de temperatuur gelijkt houdt wordt het weer vloeistof.
Dat is niet waar trouwens, het fase-diagram van water ziet er net iets anders uit en bij het verlagen van druk bij 0°C zou het sublimeren (gasvormig worden).

Maar de rest van je uitleg klopt wel

Overigens, het kookpunt van een stof wordt gedefinieerd als de temperatuur waarbij de dampdruk van de stof gelijk is aan de externe druk. Er is dan genoeg druk van de damp om de lucht van de omgeving "weg te duwen". Het is dan ook eigenlijk wel logisch dat bij een lagere externe druk een stof eerder gaat koken.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2011, 17:34
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Dat is niet waar trouwens, het fase-diagram van water ziet er net iets anders uit en bij het verlagen van druk bij 0°C zou het sublimeren (gasvormig worden).

Maar de rest van je uitleg klopt wel

Overigens, het kookpunt van een stof wordt gedefinieerd als de temperatuur waarbij de dampdruk van de stof gelijk is aan de externe druk. Er is dan genoeg druk van de damp om de lucht van de omgeving "weg te duwen". Het is dan ook eigenlijk wel logisch dat bij een lagere externe druk een stof eerder gaat koken.
Och, dit krijg je niet op het vwo maar ik kwam vast een heel eind haha.
Reageren

Regels voor berichten