Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-11-2009, 18:04
justhanna
justhanna is offline
Ik ga binnenkort op mezelf en moet dus ook zelf een energieleverancier kiezen. Nu is het verschil tussen vast en variabel me wel duidelijk, maar wat is een slimmere keus? Op vergelijkingssites lijkt een vast contract voordeliger dan een variabel tarief, maar is dit in werkelijkheid ook zo? Ik las ook ergens dat gezien de crisis er de kans bestaat dat de prijzen binnenkort gaan dalen en dat je daarom je energieprijs beter nog even niet vast kan laten zetten. Op welke manier zal ik het meest voordelig uit zijn? (en zijn er nog leveranciers waarvan jullie zeggen, die moet je echt niet nemen want... ?)
Oud 01-11-2009, 18:18
T_ID
T_ID is offline
Variabel natuurlijk. De energieprijs is gebaseerd op een peil van de olieprijs, toen die nog vrij hoog lag. Als je nu vast zet, betaal je dus minstens zes maanden veel teveel.

Leveranciers die je moet vermijden zijn Energie Direct en Oxxio, slechte klantenservice en soms gezeik over voorwaarden die keihard onwettig zijn.

Goede ervaring heb ik zelf juist met Atoom Stroom. Niks geen callcenterdoosjes die niks weten en niks kunnen die je bij alle anderen krijgt. Jij belt, zij nemen op, jij zegt wat je wilt, en dan komt er een oplossing. Bovendien zijn ze de enige die geen lulkoek verkopen als ze het over groene stroom hebben. Bij andere leveranciers die het hebben over windenergie etc koop je gewoon een deel loze beloften, een aantekening in het enorm grote boek van 'we moeten ooit nog een molentje bouwen daarvoor'.
Oud 01-11-2009, 18:34
justhanna
justhanna is offline
Oxxio heb ik ook slechte verhalen over gehoord, maar Energie Direct werd me door anderen juist weer aangeraden...

Vind het ook zo lastig dat het 'vastrecht' bij elke leverancier weer verschilt, want dan lijkt het eerst goedkoop maar het vastrecht is dan vaak een stuk duurder in verhouding tot andere maatschappijen.
Oud 02-11-2009, 15:55
Ivo
Ivo is offline
Ik heb gekozen voor vast bij E-On. De 'contractkorting' die ik daarmee kreeg komt neer op zo'n 3 cent per kilowattuur over de hele contractperiode. Zonder energiebelasting is dat een korting van bijna 25% op de kwh-prijs die ik betaal. Het prijsverschil tussen vast contract en variabel is veel kleiner dan die 3 cent korting. Bovendien behoort het vastrecht wat ik betaal tot de laagste die ik op internet kon vinden (€1,99 per maand per product, dus €3,98 voor gas en elektra samen)
Mijn gasverbruik is nog geen 20 kuub per jaar (alleen voor koken, stookkosten gaan via de woningbouw en warmwater met electrische boiler), dus van gas zijn prijsverschillen al helemaal niet van invloed op mijn energierekening.
Als dit huidige vaste prijscontract is afgelopen, ga ik weer even rondshoppen om te kijken welke aanbieder me dan de beste bonus biedt voor het nemen van een vaste-prijs contract. Zolang je weinig energie verbruikt is dat zeker de moeite waard.

De klantenservice is naar mijn ervaring goed bereikbaar en er wordt gewoon naar je geluisterd. Ik heb zo in het begin mijn voorschotbedrag even bijgesteld van ruim €100 per maand naar €50 per maand omdat ik verwarming ook al apart betaal. Was in een paar minuten geregeld. Inmiddels is mijn voorschot nog maar €45,- (+€35 verwarming bij de woningbouw, maar daar krijg ik nog wel geld van terug)
Oud 02-11-2009, 16:16
ganralph
ganralph is offline
kijk voor dit soort zaken ook bij United Consumers. dit is een soort consumentenvereniging die vaak goedkopere deals kan sluiten bij o.a. energieleveranciers. heel tevreden over en we zijn nog geen goedkopere aanbieder tegen gekomen.
Oud 02-11-2009, 18:18
justhanna
justhanna is offline
Pff, ik zie door de bomen het bos niet meer. Overal word wel iets anders aangeraden en over alle energiemaatschappijen is wel wat slechts te vinden. E-On lijkt op dit moment wel het goedkoopste, ook als ik zou kiezen voor variabel.

Meer ervaringen van andere mensen zijn welkom
Oud 02-11-2009, 18:31
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb bij Eneco een contract voor ik dacht 3 jaar. Ik heb hiervoor gekozen omdat je dan zekerheid hebt, je weet wat je betaalt en als je hetzelfde blijft verbruiken ga je nooit meer betalen, je vaste lasten kunnen dus nooit ineens heel erg stijgen door fluctuaties in energieprijs. Okee, je loopt de kans mis dat de prijzen ineens heel erg gaan dalen en je daardoor geld bespaart maar naar mijn idee wordt alles alleen maar duurder en ik vind die zekerheid gewoon fijn. Bovendien heb ik echt geen zin om me er elk jaar in te moeten verdiepen, vind drie jaar prima.
Oud 02-11-2009, 20:43
Balance
Balance is offline
Citaat:
Pff, ik zie door de bomen het bos niet meer. Overal word wel iets anders aangeraden en over alle energiemaatschappijen is wel wat slechts te vinden. E-On lijkt op dit moment wel het goedkoopste, ook als ik zou kiezen voor variabel.

Meer ervaringen van andere mensen zijn welkom
Ik heb hetzelfde probleem en heb juist ómdat ik door de bomen het bos niet meer zie, gekozen voor een abonnement waarbij ik mezelf niet voor heel lang vast zet. Over een jaar weet ik veel beter of ik tevreden ben over de energieleverancier. Mezelf voor meerdere jaren aan een maatschappij verbinden wil ik dus (nog) niet.
Oud 02-11-2009, 20:51
justhanna
justhanna is offline
Citaat:
Ik heb hetzelfde probleem en heb juist ómdat ik door de bomen het bos niet meer zie, gekozen voor een abonnement waarbij ik mezelf niet voor heel lang vast zet. Over een jaar weet ik veel beter of ik tevreden ben over de energieleverancier. Mezelf voor meerdere jaren aan een maatschappij verbinden wil ik dus (nog) niet.
Mag ik vragen bij welke leverancier je zit? En bevalt het tot nu toe?
Oud 03-11-2009, 06:32
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Ik heb zo in het begin mijn voorschotbedrag even bijgesteld van ruim €100 per maand naar €50 per maand omdat ik verwarming ook al apart betaal. Was in een paar minuten geregeld.
Wow!
Ik zat bij Essent en daar deden ze me toch een partij moeilijk! Mijn voorschot was het eerste jaar iets van 60 euro en dit was ook precies wat ik verbruikte aan gas en elektriciteit. Ik kreeg zelfs nog geld terug aan het einde van het jaar. Toen gingen ze berekeningen maken voor het nieuwe jaar en moest ik op eens 95 euro voorschot per maand betalen Waar ze het bedrag vandaan hebben gehaald weet ik nog steeds niet. De tarieven gingen iets omhoog, maar uiteindelijk waren mijn werkelijke kosten dus iets van 60 euro in de maand (maar een paar euro gestegen). En ik kon die telefoonmiep er niet van overtuigen om mijn voorschotbedrag omlaag te zetten. Ze kon me trouwens ook niet uitleggen waar dat belachelijke verschil vandaan kwam. Uiteindelijk mocht ze het bedrag met maximaal 10% omlaag brengen en moest ik alsnog 85 euro per maand betalen. Lekker rente trekken op mijn centen, want aan het einde van de periode kreeg ik meer dan 300 euro terug
Oud 03-11-2009, 10:25
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Wow!
Ik zat bij Essent en daar deden ze me toch een partij moeilijk! Mijn voorschot was het eerste jaar iets van 60 euro en dit was ook precies wat ik verbruikte aan gas en elektriciteit. Ik kreeg zelfs nog geld terug aan het einde van het jaar. Toen gingen ze berekeningen maken voor het nieuwe jaar en moest ik op eens 95 euro voorschot per maand betalen Waar ze het bedrag vandaan hebben gehaald weet ik nog steeds niet. De tarieven gingen iets omhoog, maar uiteindelijk waren mijn werkelijke kosten dus iets van 60 euro in de maand (maar een paar euro gestegen). En ik kon die telefoonmiep er niet van overtuigen om mijn voorschotbedrag omlaag te zetten. Ze kon me trouwens ook niet uitleggen waar dat belachelijke verschil vandaan kwam. Uiteindelijk mocht ze het bedrag met maximaal 10% omlaag brengen en moest ik alsnog 85 euro per maand betalen. Lekker rente trekken op mijn centen, want aan het einde van de periode kreeg ik meer dan 300 euro terug
Dan had je de verkeerde callcenterdoos want bij mij wilden ze het wel gewoon verlagen
Oud 03-11-2009, 13:00
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Dan had je de verkeerde callcenterdoos want bij mij wilden ze het wel gewoon verlagen
Met maximaal 10%?
Oud 03-11-2009, 15:28
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Variabel natuurlijk. De energieprijs is gebaseerd op een peil van de olieprijs, toen die nog vrij hoog lag. Als je nu vast zet, betaal je dus minstens zes maanden veel teveel.

Leveranciers die je moet vermijden zijn Energie Direct en Oxxio, slechte klantenservice en soms gezeik over voorwaarden die keihard onwettig zijn.

Goede ervaring heb ik zelf juist met Atoom Stroom. Niks geen callcenterdoosjes die niks weten en niks kunnen die je bij alle anderen krijgt. Jij belt, zij nemen op, jij zegt wat je wilt, en dan komt er een oplossing. Bovendien zijn ze de enige die geen lulkoek verkopen als ze het over groene stroom hebben. Bij andere leveranciers die het hebben over windenergie etc koop je gewoon een deel loze beloften, een aantekening in het enorm grote boek van 'we moeten ooit nog een molentje bouwen daarvoor'.
atoomstroom = toch kernenergie?
Oud 03-11-2009, 15:55
ganralph
ganralph is offline
klopt

wel nog een vraagje aan T_ID: hoe weet je zeker dat Atoomstroom geen loze beloftes doet?
Oud 03-11-2009, 17:47
Balance
Balance is offline
Citaat:
Mag ik vragen bij welke leverancier je zit? En bevalt het tot nu toe?
Eneco en het gaat over 10 dagen in
Dus nog geen ervaringen.
Oud 03-11-2009, 18:03
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Met maximaal 10%?
Nee, van 35 naar 26 per maand of zoiets...
Oud 03-11-2009, 20:43
justhanna
justhanna is offline
Citaat:
Dus nog geen ervaringen.
Haha oke, jammer
Oud 03-11-2009, 20:44
justhanna
justhanna is offline
Toevallig mensen ervaring met E.On?
Oud 04-11-2009, 17:54
Ivo
Ivo is offline
Yup, zie mijn eerdere post.
Oud 04-11-2009, 18:39
Verwijderd
Citaat:
Dus nog geen ervaringen.
Hebben wij hier ook. Eigenlijk geen klachten behalve dan dat ze niet snappen dat ze onze teruggave niet moeten gebruiken om het deel dat de huisgenoot niet betaalt op te vangen. Nou ja, dat zal allemaal wel verder. 't Is niet zo duur en betalen heb je standaard een week de tijd voor dus dikke prima
Oud 04-11-2009, 20:33
justhanna
justhanna is offline
Citaat:
Yup, zie mijn eerdere post.
Oja sorry, ik had het wel gelezen maar niet onthouden
Oud 05-11-2009, 13:15
Gatara
Gatara is offline
ik heb variabel. Het ene moment ben je weliswaar duurder uit dan een vast contract, maar het andere moment ben je wel weer goedkoper uit. Het gevaar van een vast contract is dat je vast zit aan wellicht een veel te hoge prijs, omdat de energieprijzen gezakt zijn, maar jij daar niet van mag meeprofiteren.
Oud 05-11-2009, 14:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
atoomstroom = toch kernenergie?
Inderdaad, daar adverteren ze mee.
Citaat:
klopt
wel nog een vraagje aan T_ID: hoe weet je zeker dat Atoomstroom geen loze beloftes doet?
Er is meer dan voldoende kernenergie aan te kopen in Nederland, en met name in Frankrijk, waar ze zelfs overcapaciteit hebben, en dat voor een vrij constante prijs.

Het is fysiek en economisch haalbaar. En dat steekt me aan al die andere nonsensaanbiedingen van groene stroom, ze verkopen gewoon meer dan er van is. En als ik een zak krijg aangeboden die hard miauwt, dan koop ik het niet.
Oud 05-11-2009, 14:42
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Er is meer dan voldoende kernenergie aan te kopen in Nederland, en met name in Frankrijk, waar ze zelfs overcapaciteit hebben, en dat voor een vrij constante prijs.

Het is fysiek en economisch haalbaar. En dat steekt me aan al die andere nonsensaanbiedingen van groene stroom, ze verkopen gewoon meer dan er van is. En als ik een zak krijg aangeboden die hard miauwt, dan koop ik het niet.
eens, maar de schimmige zaakjes van groen-aanbieders zegt niets over de kwaliteiten van Atoomstroom

is Atoomstroom beter te controleren dan enig andere energieaanbieder? anders zou ik mijn handen er toch niet voor in het vuur steken
Oud 05-11-2009, 16:54
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
is Atoomstroom beter te controleren dan enig andere energieaanbieder? anders zou ik mijn handen er toch niet voor in het vuur steken
Nee, natuurlijk niet, maar het is ongeveer zo zeker als je kunt worden in deze markt. Mwo, voor mij is dat goed genoeg. Om nu een eigen energiebedrijf op te richten om het echt 101% zeker te weten...
Oud 08-11-2009, 21:23
ganralph
ganralph is offline
toch even bij Atoomstroom gekeken en gek genoeg zijn ze voor ons alleen met gas aantrekkelijk

voor stroom betaal ik nu ±14ct inclusief transportkosten en dergelijke; atoomstroom zit op 19,74ct exclusief vastrecht.

qua gas ben ik nu bijna 80% duurder uit de atoomstroom, dus daar gaan we ons even in verdiepen

(vraag me alleen of hoe je met kerncentrales gas opwekt )
Oud 08-11-2009, 21:26
Verwijderd
Citaat:
Nee, natuurlijk niet, maar het is ongeveer zo zeker als je kunt worden in deze markt. Mwo, voor mij is dat goed genoeg. Om nu een eigen energiebedrijf op te richten om het echt 101% zeker te weten...
Dan weet je het nog niet
Oud 09-11-2009, 17:20
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Inderdaad, daar adverteren ze mee.
Een heel groot deel, ik dacht 80% van de kernenergie opgewekt in de kerncentrale in Borssele gaat naar de aluminiumfabriek Pechiney in Vlissingen Oost dus zoveel blijft er niet over voor consumenten. In Frankrijk staan natuurlijk veel meer kerncentrales.
Oud 14-07-2011, 11:18
GetVideo
GetVideo is offline
Atoomenergie is goedkoop, subsidievrij en CO2 vrij. Als je er geen bezwaar tegen hebt kan je natuurlijk daarvoor kiezen.

Laatst gewijzigd op 14-07-2011 om 11:36. Reden: Link verwijderd
Oud 14-07-2011, 11:36
Verwijderd
Ik denk dat er ondertussen wel energie geleverd wordt . Deze gaat dus dicht.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten