Als ik het goed begrijp wil je bij Eneco blijven, dus ook na 1 april. Dan wordt je contract verlengd en blijf je dus klant bij Eneco en blijft je termijnbedrag intact. Je spreekt over een eindafrekening, bedoel je daarmee de jaarafrekening (er is een wezenlijk verschil tussen die twee)?
In dat geval krijg je een nieuwe jaarafrekening in oktober 2010. Ben je bang dat je (met de zomermaanden meegerekend) te weinig gaat betalen het komende jaar, dan kun je je termijnbedrag verhogen. In de zomer betaal je meestal wel teveel, zoals je zelf ook stelt.
Ga je weg bij Eneco en regel je dit voordat je contract afloopt (bij energieleveranciers geldt een opzegtermijn van één maand), dan krijg je een eindafrekening na 1 april 2010.
Ga je van een vast contract naar een variabel contract? Dan weet ik eerlijk gezegd niet wat er precies gebeurt met de afrekening.
Hoe je 'in moet zetten' bij energiebedrijven blijft gokwerk. Je weet je verbruik nog niet, je weet niet wat het weer gaat doen, of de energieprijzen. Als je vraag niet beantwoord is, of ik interpreteer de situatie verkeerd, geef dan aanvullende informatie / verduidelijking.