Advertentie | |
|
![]() |
|
Zorg dat je dit aan kunt tonen, op deze manier kunnen partijen met macht stappen ondernemen en hem eventueel wettelijk ontoerekeningsvatbaar verklaren of andere diagnoses. Vanuit daar kan hij verplicht worden tot therapie of iets dergelijks. Het is een enorme klus om dit hard te maken, maar als het niet helpt in vanuit vriend en familiekringen tot hem door te dringen moet je het hard aan gaan pakken met harde bewijzen. Sla dreigende mail en sms op, neem dreigende telefoontjes op met een recorder, film zijn gedrag als hij zijn boekje te buiten gaat aan de voordeur van je moeder etc.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Je zou ook eens kunnen informeren bij je huisarts, als je de politie een stap te ver heeft. Die heeft ook lijntjes naar de crisisdienst en de bemoeizorg van je lokale GGZ, als hij/zij dat geschikt acht.
Het is heel lastig om iemand te dwingen tot behandeling (therapie werkt eigenlijk ook alleen met min-of-meer vrijwillige deelname). In sommige gevallen is het mogelijk om iemand gedwongen op te laten nemen, al zijn de regels hiervoor vrij streng. Ik weet ook niet of je vader een psychische stoornis heeft, en dat is een eerste vereiste voor bemoeienis van de GGZ. Maar met het soort uitspraken dat je vader doet, willen ze misschien wel eens langskomen voor een gesprek met hem. Het lijkt me de moeite waard om daar over te informeren bij je huisarts (of bij de politie, die kan ook naar de GGZ doorverwijzen). |
![]() |
|
![]() |
Voor zo ver ik weet kan iemand die al zelfmoord neigingen heeft alleen al dwangverpleging krijgen. Als iemand andere bedreigt al helemaal.
Als ik in jouw schoenen stond had ik het volgende gedaan: Recorder / MP3 / MP4 op een plaats gedaan waar hij/zij niet achter kwam. koffie voor hem gevraagd en hem ondervraagt. Mocht hij agressief zijn en jouw slaan bijvoorbeeld (Wat hij wss niet doet) heb je bewijs genoeg. Dan zou ik naar een huisarts gaan. Mocht hij nu juist heel fel reageren en schreeuwen zou ik hem rustig bedaren. Dit zou ik ook aantonen aan een huisarts. Mocht hij heel suicidaal bezig zijn van "Ik kan er niet meer tegen! Ik maak er een eind aan als het niet meer kan!" Zou ik ook naar een huisarts gaan. (Vreemd ik dacht dat ik nu juist naar de politie zou gaan maar bleek niet te zijn) Laatst gewijzigd op 08-09-2011 om 13:29. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een psychiater moet een afweging maken van hoe groot het risico op suicide is en wat het effect van opname op de patient zal zijn. Soms zal hij of zij een vrijwillige opname op een open afdeling suggereren, of dagbehandeling. Of gewoon poliklinische behandeling. Niet iedereen met zelfmoordgedachten, of zelfs iedereen die een al-dan-niet-ernstige poging gedaan heeft, heeft daadwerkelijk een groot risico op voltooide suicide. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Een gedwongen opname kan alleen als
De persoon een gevaar zijn voor zichzelf, anderen of omgeving is Er moet een ernstig vermoeden zijn dat het gevaar voortkomt uit een psychiatrische aandoening Het gevaar moet niet kunnen worden afgewend buiten het ziekenhuis De persoon in kwestie geeft geen blijk vrijwillig mee te willen werken Als je denkt dat dit het geval is, zou ik de crisisdienst inschakelen. Andere manieren om hem te dwingen tot therapie zijn er denk ik alleen als hij een strafbaar feit al heeft gepleegd... |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #147 Verwijderd | 500 | 07-07-2009 15:45 | |
Psychologie |
Mijn moeders dood.... Verwijderd | 43 | 16-08-2005 21:32 |