Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2011, 15:50
nachtmens
nachtmens is offline
hallo allemaal,,

Wie kan me helpen met het volgende opdracht?

Beschrijf een situatie die je onlangs tegenkwam, waarbij er sprake was van een misverstand ten gevolge van een verschil in referentiekader.

Het gaat erom dat er een misverstand ontstond doordat de spreker en luisteraar een verschillende referentiekader hebben. B.v. in sommige culturen is het respectloos als je mensen aankijkt tijdens het praten.

Hopelijk is het duidelijk. Ik ben dus op zoek naar verhalen!

dank u!
Oud 08-09-2011, 15:56
Em.
Em. is offline
Heb jij zelf nooit meegemaakt dat er ruzie/meningsverschil ontstond, en dat persoon A en B vervolgens gewoon hetzelfde bleken te bedoelen? Want volgens mij valt zo'n situatie prima zelf te verzinnen/herinneren!
Oud 08-09-2011, 23:07
Volk
Volk is offline
Het lijkt mij heel moeilijk een situatie te beschrijven die jij hebt meegemaakt. Denk dat jij dat toch het beste weet.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2011, 09:35
Verwijderd
Het doet me wel denken aan de verhalen van Amerikaanse ouders die dan bijvoorbeeld aan hun kind smsen 'grandma is very ill, lol' omdat voor hun generatie LoL staat voor Lots of Love, en dat de kinderen dan boos op hun ouders worden omdat voor onze generatie LOL staat voor Lauging Out Loud.
Dat is niet iets waarvan je aannemelijk kan maken dat jij het persoonlijk hebt meegemaakt
Maar daar kun je dus ook nog aan denken, dat een verschillend referentiekader niet altijd alleen komt door een cultuurverschil, maar ook kan komen door een leeftijdsverschil.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2011, 21:22
Verwijderd
En door niveau, zo spreek ik weleens met mensen die mij geeneens weten wat een conservatie is.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 07:55
Groentensoep
Groentensoep is offline
Citaat:
Het doet me wel denken aan de verhalen van Amerikaanse ouders die dan bijvoorbeeld aan hun kind smsen 'grandma is very ill, lol' omdat voor hun generatie LoL staat voor Lots of Love, en dat de kinderen dan boos op hun ouders worden omdat voor onze generatie LOL staat voor Lauging Out Loud.
Dat is niet iets waarvan je aannemelijk kan maken dat jij het persoonlijk hebt meegemaakt
Maar daar kun je dus ook nog aan denken, dat een verschillend referentiekader niet altijd alleen komt door een cultuurverschil, maar ook kan komen door een leeftijdsverschil.
Haha xD
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten