Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-01-2012, 16:46
Verwijderd
Hallo allemaal,

Misschien kennen jullie mij niet, maar ik lees wel vaak mee
Ik zit op een kunstacademie en doe nu een Minor brons, klei en kunststof. Nu had ik wat oppervlakkige ideeen bedacht om wat technieken te leren, maar mijn docent zei dat het wat specifieker moest, dat ik wel echt een doel moest hebben.
Nu heb ik wel een idee bedacht, maar ik vind het lastig om er echt verder mee te gaan, dus ik dacht; misschien kunnen jullie helpen.

Als beginpunt ben ik bezig geweest met eten en servies. Ik heb wat gipsmallen gemaakt van plastic schaaltjes en kommetjes, zodat ik daar van keramiek of kunststof weer nieuwe schaaltjes van kan maken. En ik heb ook van wat plastic speelgoeddiertjes een siliconenmal gemaakt omdat ik graag wil experimenteren met eten (snoepjes maken in de vorm van een spinnetje etc.)
Maar nu heb ik eigenlijk bedacht dat ik mensen wat aan wil bieden. Bijvoorbeeld mensen die eten krijgen van tafeltje dekje, dat eten zit vaak in papieren/plastic bakjes. En het eten in ziekenhuizen schijnt ook niet altijd fantastisch gepresenteerd te worden. En misschien kan ik ook nog wel wat leuks bedenken om de pakketten van de voedselbank aantrekkelijker te maken.

Ik zit nog wel echt in het begin van dit idee, weet bijvoorbeeld ook helemaal niet hoe zo'n voedselpakket eruit ziet. Maar ik vroeg me af of jullie misschien ideeen hebben om zo iets makkelijker/leuker/aantrekkelijker te maken? Ook omdat ik niet echt iemand ken die er gebuik van maakt. Ik ga wel nog naar het ziekenhuis en de voedselbank etc. Maar daar gaat weer wat tijd overheen, dus ik dacht; ik probeer het zo!

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-01-2012, 21:48
Verwijderd
Wat voor richting doe je? Iets toegepast?

Misschien bekijken wat kleur doet met het eten? Eten op een zwart bord komt heel anders over dan op een rood of een wit bord, denk ik?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 11:00
Verwijderd
ik doe zelf illustratie maar de minor is beeldende kunst. (ik heb in mijn propedeusejaar ook beeldende kunst gedaan)

Goed idee om te kijken wat kleur met het eten doet idd! volgens mij kan je die maaltijden er dan wel veel lekkerder uit laten zien. Maar ik ben ook na aan het denken over de vorm van het servies in een ziekenhuis, wat voor soort servies zou het patienten makkelijker maken om er van te eten? Of wat voor soort handige dingen zou ik voor in een voedselpakket kunnen maken die kan bijvoorbeeld later (nadat je ervan hebt gegeten) nog kan gebruiken. Misschien een bepaalde verpakking oid. Bedankt voor het meedenken!
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 15:04
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
je zou als je het over ziekenhuizen hebt, ook kunnen kijken of borden niet van lichter materiaal gemaakt kunnen worden etc, of bijvoorbeeld iets zodat het ook makkelijk eten is voor mensen die weinig kracht in hun spieren hebben ofzo.
Oud 26-01-2012, 10:30
Verwijderd
Mensen die door hun ziekzijn een slechte motoriek en weinig kracht hebben, schuiven vaak met de vork of lepel het eten van hun bord af in plaats van het eten op de vork of lepel. En als mensen gemalen eten krijgen omdat ze niet goed kunnen kauwen, loopt op het bord vaak hun aardappelpuree, hakvlees en groentenpuree door elkaar waardoor ze in het midden een soort olvaritprutje overhouden, dat lijkt me ook niet echt lekker.
Dus misschien kun je voor dat soort praktische zaken iets bedenken met opstaande randjes dat mooier is dan een barbecuebord
En denk bijvoorbeeld ook eens aan de broodmaaltijden. Vaak eten mensen hun warme maaltijd wel op maar nemen ze bij de broodmaaltijden te weinig. Mensen die ziek zijn hebben 10 tot 30% meer energie nodig maar een hele stapel boterhammen eten wordt saai. Om die reden ligt er op de broodkar voor ieder wat wils zoals knackebrod en gekookte eieren, maar vaak nemen mensen daar niets van omdat ze er niet aan denken. Misschien kun je iets bedenken om mensen door de vorm van het servies te stimuleren meer verschillende dingen te kiezen.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 14:14
Verwijderd
hmm dat klinkt wel erg tof allemaal. ik denk alleen dat het lastig wordt met zware materialen als brons en keramiek. Het is wel de bedoeling dat ik brons, keramiek en kunststof ga gebruiken (en niet bijv. alleen kunststof dus) dus misschien kan ik dit idee beter bewaren voor een vrijere periode...

ik denk dat ik simpeler moet denken en gewoon verder moet gaan met mijn snoepdiertjes, en die bijv. serveren op keramieken en bronsen servies wat ik zelf heb gemaakt (en de mallen waarin ik dan het servies en de diertjes giet zijn dan gemaakt van gips en kunststof) Dan kan ik iets makkelijker experimenteren. Ook met eetbare diertjes in tranparante gelatine taart enzo

wel bedankt voor t meedenken! ik vind t sowieso wel leuk om daar nog iets mee te gaan doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten