Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2011, 20:02
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn vriend en ik wonen al een tijd praktisch samen maar op papier nog niet. Ik sta hier als enige ingeschreven en mijn vriend nog bij zijn ouders. Omdat je nu bij de bezuinigingen enzo alsmaar hoort dat alleenstaanden er het meest op achteruit gaan dacht mijn vriend dat het nu misschien voordeliger wordt om ook op papier samen te gaan wonen en hem hier in te schrijven. Ik weet dat ik dan gemeentebelastingen en waterschap voor drie personen ga betalen in plaats van voor één (dat was de reden dat ik tot nu toe hier alleen ingeschreven stond), het bedrag van de zorgtoeslag wijzigt, we samen belastingaangifte kunnen/moeten(?) doen maar zijn er nog meer dingen die veranderen als we hier met z'n tweeën ingeschreven staan?

Moet je verplicht samen aangifte doen of hoeft dat niet? En is het voordelig of nadelig voor onze zorgtoeslag? Ik sta nu alleen ingeschreven bij woningnet en zit te denken of ik alleen zal reageren op een eventuele nieuwe woning omdat ons gezamelijke inkomen te hoog is maar dat van mij alleen niet. Kan dat straks nog als we hier samen ingeschreven staan of niet? Ik wil alles even goed overdenken om uit te zoeken of het echt wel voordelig is want anders laten we het voorlopig zo denk ik.
Oud 18-09-2011, 08:58
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Mijn vriend en ik wonen al een tijd praktisch samen maar op papier nog niet. Ik sta hier als enige ingeschreven en mijn vriend nog bij zijn ouders. Omdat je nu bij de bezuinigingen enzo alsmaar hoort dat alleenstaanden er het meest op achteruit gaan dacht mijn vriend dat het nu misschien voordeliger wordt om ook op papier samen te gaan wonen en hem hier in te schrijven. Ik weet dat ik dan gemeentebelastingen en waterschap voor drie personen ga betalen in plaats van voor één (dat was de reden dat ik tot nu toe hier alleen ingeschreven stond), het bedrag van de zorgtoeslag wijzigt, we samen belastingaangifte kunnen/moeten(?) doen maar zijn er nog meer dingen die veranderen als we hier met z'n tweeën ingeschreven staan?

Moet je verplicht samen aangifte doen of hoeft dat niet? En is het voordelig of nadelig voor onze zorgtoeslag? Ik sta nu alleen ingeschreven bij woningnet en zit te denken of ik alleen zal reageren op een eventuele nieuwe woning omdat ons gezamelijke inkomen te hoog is maar dat van mij alleen niet. Kan dat straks nog als we hier samen ingeschreven staan of niet? Ik wil alles even goed overdenken om uit te zoeken of het echt wel voordelig is want anders laten we het voorlopig zo denk ik.
Als je gewoon samenwoont (ongetrouwd oid) dan kun je kiezen of je samen aangifte doet als je langer dan zes maanden samenwoont, aldus dit overzicht. (Het geeft ook aan wat de gevolgen zijn.)

De voorwaarden voor samen zorgtoeslag aanvragen staan hier. In jullie situatie betekent wederom dat dat het pas interessant wordt als jullie zes maanden samenwonen. In tegenstelling tot de belasting is het voor de toeslag wel verplicht om je partner op te geven als ik het goed lees; hier wordt namelijk op gecontroleerd. Als jullie kiezen voor het samen aangifte doen, moeten jullie ook sowieso automatisch toeslagpartner worden.

Voor 2011 verandert er dus niets meer voor jullie (gezien je de zes maanden niet meer kunt halen), maar het is ook zo weer 2012
Oud 21-09-2011, 21:13
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
De bedoeling was dan ook voor 2012 dus dit jaar verandert er dan nog niets. Dankjewel voor je reactie iig Zijn er nog andere dingen waar het voor speelt behalve belastingaangifte/zorgtoeslag/gemeentebelastingen/waterschap die ik wellicht over het hoofd zie en wat wel goed is om mee te nemen in onze overweging.
Oud 21-09-2011, 21:43
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
De bedoeling was dan ook voor 2012 dus dit jaar verandert er dan nog niets. Dankjewel voor je reactie iig Zijn er nog andere dingen waar het voor speelt behalve belastingaangifte/zorgtoeslag/gemeentebelastingen/waterschap die ik wellicht over het hoofd zie en wat wel goed is om mee te nemen in onze overweging.
Oei, ik had wat over het hoofd gezien; een wijziging die dit jaar is ingevoerd. Als je "gewoon" samenwoont, kun je sinds dit jaar niet meer kiezen voor fiscaal partnerschap (link). De eerdere link gold dus alleen nog voor 2010 (de meest recente aangifte). Kortom, die keus hoef je in ieder geval niet meer te maken

Wat betreft je woning kun je hier nog even kijken voor dingen die je misschien wil regelen/nakijken.

Voor de rest kan ik niets meer verzinnen Hooguit dat je voor sommige verzekeringen (WA bijv.) nu misschien in aanmerking komt voor een gezinspolis, wat iets goedkoper kan zijn dan twee éénpersoonspolissen.
Oud 22-09-2011, 14:06
indigo
indigo is offline
Ik ben ook net gaan samenwonen en heb toen met de Belastingdienst gebeld over de huurtoeslag. Wij wonen namelijk sinds augustus samen en halen de 6 maanden dus ook niet dit jaar. De medewerker zei toen dat het best te verantwoorden was als we aangaven dat we wel samenwoonden en dus wel gezamenlijk huurtoeslag ontvingen; onze bedoeling is immers om langer dan 6 maanden samen te wonen. Nu maakte het voor ons financieel niets uit (we zijn namelijk allebei student dus verdienen niks/ weinig), maar als je allebei werkt en dus je gezamenlijk inkomen anders is, kan het nog wel schelen.

Waar je verder aan moet denken/ over na kan denken:
- wil je alles samen betalen? Of alleen de gezamenlijke kosten zoals huur, water, gas, licht, internet e.d.? Wil je boodschappen samen betalen? Zoja: hoe regel je dat? (Wij hebben inmiddels een gezamenlijke rekening waar we de vaste lasten van betalen en de boodschappen van kunnen overmaken. Je kan dan gemakkelijker bij het boodschappen doen dingen 'voor jezelf' kopen zonder dat de ander daar aan mee hoeft te betalen.) Het is dan ook wel handig als je zorgt dat je allebei van je eigen rekening een vast bedrag per maand overmaakt/ of automatisch ofzo.
- Wie regelt de financien, zorgt dat alles betaald wordt?
- Bekijk of het voordeliger is om samen een zorgverzekering te nemen.
- Wil je alles delen wat betreft huisraad, meubels? Ik ga nog een lijstje maken met spullen die officieel van hem en van mij zijn of die we samen hebben gekocht. Mochten we ooit uit elkaar gaan, dan hoeven we daar in elk geval niet om te ruzieen.
- Mijn vriend studeert nog als ik al ga werken (bij jou ook toch?), ga jij dan zijn studiekosten betalen of regelt hij dat helemaal zelf? Of zijn ouders?
- Wat betreft woningnet: je mag vast in je eentje reageren, maar de vraag is of je er dan ook met zijn tweeen in mag trekken. Voor het tekenen van een huurcontract zul je toch vaak je salaris moeten opgeven. Of jij moet officieel de enige huurder zijn... Ik zou het even navragen bij Woningnet.

Btw, waarom moet je belastingen en waterschap voor drie betalen?
Reageren

Regels voor berichten