Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-10-2011, 20:54
Verwijderd
heee,
ik heb een vriendin, ze is 14 jaar oud en ik heb net te horen gekregen dat ze zwanger is, hier ben ik best wel erg van geschrokken omdat ze nog zo jong is en ik het niet had verwacht. ik weet niet hoe ik hier op moet reageren.. iemand die tips voor mij heeft?
dankjulliewel alvast (:

xx spijkerrok
Met citaat reageren
Oud 18-10-2011, 21:06
Pluis
Pluis is offline
topics over zwangerschap horen op lichaam en gezondheid, dus daar verplaats ik deze topic naartoe!
Oud 18-10-2011, 21:08
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
maar maar ... het gaat erom hoe spijkerrok zich daarbij voelt en hoe ze moet reageren naar die vriendin toe! da's toch juist very relationeel en liefde enzo? nee?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2011, 21:10
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
maar maar ... het gaat erom hoe spijkerrok zich daarbij voelt en hoe ze moet reageren naar die vriendin toe! da's toch juist very relationeel en liefde enzo? nee?
hij komt van seks
Oud 18-10-2011, 21:17
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
oh, ja da's helemaal mis natuurlijk
maar toch hoort ie beter thuis op relationele dinges!
Met citaat reageren
Oud 18-10-2011, 21:17
Balance
Balance is offline
Ik denk dat je haar vooral moet proberen te steunen.
Ze gaat nu een hele lastige tijd in: allereerst moet ze de moeilijke beslissing nemen of ze het kindje wil houden of niet. Dat is niet zomaar wat, want wat ze ook kiest, haar leven staat wel op zijn kop.
En daarna moet ze de gevolgen van die beslissing ervaren, of dat nu het krijgen van een kind is of het doen van abortus (of adoptie), het is allemaal moeilijk.

Er zullen zat mensen zijn die een oordeel over haar gaan vellen en ze zal dus veel mensen kwijt raken. Wat ze dan wel kan gebruiken is iemand die haar steunt en achter haar staat. Dus luister naar haar, maak het onderwerp bespreekbaar en wees er voor haar.
Oud 18-10-2011, 23:30
Catch
Catch is offline
Weten jullie ouders het? Want dat lijkt me de eerste stap. Daarna samen bedenken wat jullie gaan doen en een plan opstellen over de komende tijd. Succes ermee
Met citaat reageren
Oud 18-10-2011, 23:51
Em.
Em. is offline
Hebben we het hier nou over 'een' vriendin (zoals ik begreep en o.a. Balance ook, zo te lezen) of over jóuw vriendin? Een gewone vriendin toch? Want volgens mij denkt Catch weer dat het over jóuw vriendin (en dus jouw kind) gaat.
Oud 19-10-2011, 07:49
Verwijderd
Ik ga er van uit dat jij (gezien je nickname) ook een meisje bent en het dus een vriendin van je is, en dat je dus niet de jongen bent die haar zwanger heeft gemaakt.

Wat je voor haar kunt doen is luisteren naar wat ze erover te zeggen heeft, haar steunen in welke beslissing ze neemt en aanbieden om erbij te zijn als ze er met haar ouders over praat . Laat in elk geval weten dat je er voor haar bent en ga vooral niet over haar roddelen.
Hoe je er voor jezelf mee om kan gaan, is daarnaast natuurlijk ook nog de vraag. Als haar ouders het eenmaal weten, kan het voor jou ook helpen om er eens met jouw ouders over te praten, die kunnen je misschien wel veel duidelijkheid geven en dan kun je gewoon je hart eens luchten.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2011, 14:51
Belle60
Belle60 is offline
Hoi spijkerrok,

Ik denk dat je vriendin wel echt heel goed moet nadenken wat ze wil. Ze is namelijk 14 jaar, dan ben je nog een kind en behoor je je jeugd nog te krijgen. Ook moet ze natuurlijk nadenken over wat ze het kindje te bieden heeft. Een kindje zou zelf later alleen maar getraumatiseerd zijn als ze een liefdeloze jeugd heeft gehad of een ongelukkige moeder omdat zij er eigenlijk nog niet voor kon zorgen. Het is natuurlijk erg moeilijk omdat je abortus ook nooit aanraad. Maar goed nadenken, goed de consequenties van alle keuzes overwegen, en goed praten met haar familie (zij dan), en praten met haar huidige vriend is heel belangrijk.

Sterkte.. en hou je ons op de hoogte?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2011, 19:46
Verwijderd
allemaal hartstikke bedankt voor jullie tips.
het is nog niet duidelijk wat ze wilt doen, het ene moment wilt ze het houden en het andere moment wil ze het niet houden.
het is ook moeilijk praten met haar ex-vriendje omdat het net is uitgegaan en dat maakt het extra moeilijk voor haar. ze durft het ook echt niet aan haar ouders te gaan vertellen dus misschien hebben jullie daar nog tips voor..

x spijkerrok
Met citaat reageren
Oud 20-10-2011, 23:42
Martiño
Martiño is offline
Tja, dat is natuurlijk heel moeilijk. In de meeste gevallen zal is het toch echt belangrijk dat je zoiets tegen je ouders vertelt, ze zullen het toch gaan merken, je kunt hun steun gebruiken en het is heel moeilijk om met zo'n geheim te leven.

Als er een reden is dat je vriendin niet met haar ouders erover kan praten (bijvoorbeeld omdat ze bang is voor een agressieve reactie) dan zijn er ook hulpverleners waar ze mee kan praten. Maatschappelijk werkers en huisartsen zijn een goede plaats om mee te starten. Deze hebben ook een geheimhoudingsplicht, ze mogen informatie niet zomaar doorspelen (en als ze kiest om de zwangerschap af te maken moet ze natuurlijk ook naar een verloskundige).
Maar het is wel heel erg belangrijk dat ze écht een vorm van hulp én een vorm van steun zoekt, waar ze ook voor kiest (abortus, adoptie of het kindje houden).

Regels voor berichten