Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2012, 11:43
belgmetnaam
belgmetnaam is offline
hallo allemaal,
ik heb sinds kort s'avonds vaak last van een droge mond.
Ik drink dan echt super veel ookal heb ik geen dorst. Maar kheb dan wel altijd nog een droge mond.

Kan iemand mij helpen?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 12:46
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Behalve genoeg vocht, moet je ook genoeg zout binnenkrijgen om het vocht vast te houden. Maar niet teveel natuurlijk. Let eens op hoeveel zout je per dag binnenkrijgt? Als je een zak chips leegeet, krijg je daar een droge mond van, maar van twee dagen geen zout eten ook!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 12:57
belgmetnaam
belgmetnaam is offline
ok bedankt zal er eens op letten
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 12:59
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Succes!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 13:23
Verwijderd
Citaat:
Behalve genoeg vocht, moet je ook genoeg zout binnenkrijgen om het vocht vast te houden. Maar niet teveel natuurlijk. Let eens op hoeveel zout je per dag binnenkrijgt? Als je een zak chips leegeet, krijg je daar een droge mond van, maar van twee dagen geen zout eten ook!
De kans dat je te weinig zout binnenkrijgt is zeer, zeer klein. We worden als consument allemaal vergiftigd met zout aangezien heel veel producten teveel zout bevatten. Je hebt ongeveer minimaal 2 gram zout per dag nodig en je moet als volwassene niet meer dan 6 gram zout binnenkrijgen per dag. Vanaf dat punt is het namelijk giftig.

Even een voorbeeld:
Een pizza (350 gram) bevat 4,7 gram zout.
4 boterhammen bevatten ca. 1,6 gram zout. Als je 2 boterhammen daarvan met bijvoorbeeld kaas belegt, kan je er nog een gram zout bij optellen.
Je zit dus met 4 boterhammen en beleg al over je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid heen.
Je begrijpt wel dat dit maar een deel is van wat je dagelijks binnenkrijgt en het daadwerkelijk aantal gram zout dat je binnenkrijgt ligt dus vrij hoog... gemiddeld 10-12 gram zout per dag in Nederland.

Pas op met meer zout eten.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 13:28
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Het kan ook zijn dat ze bij TS thuis overwegend biologisch eten, TS' moeder of vader zelf brood bakt, ze geen kant-en-klare maaltijden nemen... Het is erg makkelijk om teveel zout binnen te krijgen, maar ook heel goed mogelijk om te weinig binnen te krijgen. Ik heb dat probleem ook een tijdje gehad.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 19:23
belgmetnaam
belgmetnaam is offline
ok bedankt
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 19:23
Verwijderd
dat heb ik juist nu ook een droge mond
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 12:58
Verwijderd
D'r wordt wel heel erg op zout eten gefocust nu, terwijl er heel veel oorzaken mogelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 13:05
Verwijderd
Heb je een verstopte neus of een poliep in je neus, waardoor je misschien meer door je mond moet ademhalen?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 18:37
Verwijderd
Citaat:
Als je een zak chips leegeet, krijg je daar een droge mond van,
Trouwens! Dit is niet eens waar. Je krijgt dorst van zout eten, maar geen droge mond.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 18:52
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Van mondwater waar alcohol in zit kun je trouwens ook een droge mond krijgen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 20:54
vlindertje07
vlindertje07 is offline
Of van bepaalde medicijnen. Ik slik zelf antihistaminica tegen hooikoorts en krijg daar een hele droge mond van.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2012, 15:50
belgmetnaam
belgmetnaam is offline
ik slik geen medicijnen en gebruik bijna nooit mondwater, maar ik adem denk ik s'nachts wel meer door mijn mond dan door mijn neus
Met citaat reageren
Oud 16-04-2012, 19:47
Verwijderd
Citaat:
ik slik geen medicijnen en gebruik bijna nooit mondwater, maar ik adem denk ik s'nachts wel meer door mijn mond dan door mijn neus
Dat zou het dan wel eens kunnen zijn. Komt het doordat je neus verstopt zit, of lig je met je hoofd achterover waardoor je mond openzakt?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2012, 14:42
Verwijderd
Ik heb juist 's ochtends nadat ik teveel heb gezopen of heb geblowd altijd last van een droge mond, maar nooit 's avonds gelukkig!

@TS: Wat Sarah zegt ja, denk dat dat het is!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2012, 13:27
belgmetnaam
belgmetnaam is offline
ik heb het altijd voor ik ga gaan slapen dus denk ik niet dat het iets te maken heeft met tijdens mijn slaap door mijn mond te ademen
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten