Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2008, 02:49
Pruts0r
Pruts0r is offline
Hoi allemaal,

ik zit de laatste tijd steeds vaker met het probleem dat mijn slaapritme nogal verstoord is. Het is de laatste tijd niet zeldzaam dat ik op dit tijdstip nog wakker ben. Momenteel zijn alleen mijn ogen moe (en mijn lichaam een beetje). Mijn geest en hersenen zijn echter nog klaarwakker en daar ligt het probleem. Ik heb net eventjes een tijdje op bed muziek liggen luisteren, dat is wel om een beetje te rusten, maar in slaap komen, dat doe ik niet.

Het resultaat is dan, dat ik de volgende dag te moe ben, om iets fatsoenlijk uit te kunnen voeren en dit vind ik erg lastig. Weet iemand wat ik kan doen, vooral op psychologisch gebied? De reden dat ik het op psych plaats, deze topic, is dat het vooral een psychologisch iets is, denk ik. Want 's nachts denk ik ook heel vaak na e.d. en daar gaat het fout. Nouja, ik hoop iig dat ik dit zo snel mogelijk kan verhelpen, want dit is echt niet leuk. =/
Oud 28-03-2008, 09:14
Verwijderd
Misschien kun je proberen eerder naar bed te gaan en dan voorafgaand er aan bepaalde dingen standaard doen, zodat je lichaam en je hoofd weet dat het 'bedtijd' is. Desnoods al om 9 uur gaan douchen, tandenpoetsen, enz. Daarna een half of desnoods een uur schrijven of nadenken om je hoofd 'leeg' te krijgen, daarna is het klaar met de denktijd. Dan ga je in bed liggen, desnoods nog wat rustige muziek luisteren inderdaad, maar verder proberen om niet te doen. Natuurlijk moet je ook niet te gefocussed zijn op 'ik moet NU slapen', want dan lukt het ook niet. Ik denk ook niet dat dit iets is dat je snel, zeg binnen een week, veranderd hebt, daar gaat veel meer tijd overheen.

En soms heb je gewoon periodes waarin je veel meer nadenkt en slechter slaapt en gaat het na verloop van tijd weer over, dat kan ook.
Oud 28-03-2008, 09:37
Pruts0r
Pruts0r is offline
Nouja, ik schrijf al behoorlijk veel, hoor, maar het probleem is dat ik niet weet waarover ik nadenk, dus dan kan ik er ook niet over schrijven. Vijf kantjes voltypen is voor mij echt geen uitzondering, hoor. Ik ga normaalgesproken om half 11 of 11 uur naar bed. Douchen doe ik uiterlijk om 10 uur, soms eerder. Dat is iig wel iedere dag 's avonds. Dus die routine heb ik wel. En verder snoep ik ook heel weinig, en ik drink ook nauwelijks iets met cafeïne erin. Ik drink geen koffie, geen thee, nauwelijks cola (heel soms in de weekenden, en af en toe 's middags op school.

Besides, als ik niet kan slapen, dan ga ik vaak 's nachts gamen, aangezien dat voor mij rust aan mijn hoofd geeft, maar dat is natuurlijk niet de goede oplossing. Het werkt echter ook niet goed. Ik heb dan alleen op d
dát moment rust. En ook nu, ik zit wel op school, maar ik ben TE moe, om ook maar iets van een les te kunnen volgen... Dus dat is het ergste. En ook nu heb ik eigenlijk Chemie, maar daar ben ik echt te moe voor. Dan komt er nóg meer informatie op mijn hoofd af. En ik zit ook vlak voor de tentamens, die zijn maandag over een week al, maar ik kom niet aan leren toe, doordat mijn hoofd overvol is en ik geen energie meer over heb, door al die slapeloosheid. Dit is iig heel erg frustrerend voor mij, want ik wil presteren, ik moet nu presteren, maar het lukt niet. En ik weet niet hoe ik het op moet lossen. En ik wil echt niet aan de slaappillen.
Oud 28-03-2008, 11:45
Verwijderd
Het gaat er niet om dat je al schrijft, het gaat er om wanneer je schrijft. Door 's avonds te schrijven kun je je hoofd 'leger' maken voordat je naar bed gaat, het hele idee er achter is dus ook dat je dan misschien beter zou kunnen slapen omdat je iig over de dingen die je hebt opgeschreven niet meer na hoeft te denken. En als gamen het enige is wat rust aan je hoofd geeft, misschien moet je dan gaan gamen voordat je naar bed gaat ipv als je er al in ligt/hebt gelegen? Ook al heb je alleen op het moment dat je gamed rust, je zult daarna waarschijnlijk ook wel iets rustiger zijn dan ervoor, denk ik.

Wat soms ook helpt is er 's nachts niet meer uitkomen, hoe lang je ook wakker ligt. Onderbewust kan het heel goed zo zijn dat leuke dingen gaan doen als een beloning voor het wakker blijven werkt (ook al voelt het niet zo en zou je bewust eigenlijk veel liever slapen).

Als je er zelf niet uitkomt, dan zou je er ook eens met je huisarts of een maatschappelijk werker of wat dan ook over kunnen praten. Soms helpt praten heel goed tegen een 'denkoverschot' en anders kunnen zij wellicht mee zoeken naar andere oplossingen.

Er zijn nog zoveel dingen die je kunt proberen voor je aan slaappillen moet gaan denken...en je kunt ook nog iets als melatonine proberen, doet dat alles niets, dan kan je altijd weer verder gaan kijken.
Oud 28-03-2008, 14:20
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
bij mij helpt het juist om er 's nachts tussen uit te gaan, als je op bent wordt je beleving wat minder intensief en kun je afleiding zoeken in andere dingen. in heel veel doen, zoals schrijven of als het zaken zijn waar je niet zo snel over uitgedacht bent - in dingen die niet die betrokkenheid vragen als krantlezen of kamer opruimen. staren, gapen en niets doen wil soms ook heel goed helpen. of een wandeling, of juist geen activiteit. er is weinig wat in iedere situatie helpt.
Oud 01-04-2008, 21:15
Verwijderd
Ik lees dat je 's nachts wakker ligt. Ik kan me voorstellen dat dat erg vervelend is.

Laten we eerst even constateren dat heel veel mensen 's nachts niet goed kunnen slapen. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat mogelijk zoveel als 30 procent van de jongeren slaapproblemen heeft.

Sterker nog, iedereen heeft wel eens een periode van 's nachts wakker liggen. Het is dus iets heel normaals.

Het wordt pas een probleem als jij het een probleem vindt. En ik lees hier dat jij het als een probleem ervaart.

Je schrijft dat je een biologische kant uitsluit. Je hebt een gezond levenspatroon, verklaar je, waarbij je op je voeding en leefpatroon let. Het is in ieder geval altijd goed dat je zaken als cafeïne laat staan. Toch zou je misschien dingen nog net iets anders kunnen doen.

Zo lees ik dat je meestal rond tienen doucht. Ik raad je aan om dat iets eerder te doen. Niet later dan hlaf tien. Je lichaam warmt tijdens een douche op en heeft ongeveer een uur nodig om daarna af te koelen. Dan loopt het al tegen elven. Voor slapen is juist een lagere temperatuur nodig. Je lichaamstemperatuur fluctueert gedurende de dag. Je hoogste lichaamstemperatuur ligt zo rond vijven overdag. Als je 's ochtends uit bed komt, zo tussen zeven en acht, is je temperatuur het laagst.

Ik lees niets over voedingstijden. Het volgende weet je denk ik al, maar ik noem het toch even: eet niet meer na achten 's avonds en drink niet meer na tienen 's avonds. Je spijsverteringstelsel heeft die tijd nodig om de boel door te lichten.

Dat gezegd hebbende merk ik op dat je zelf denkt dat we het in de psychologische hoek moeten zoeken. Ik ben benieuwd waarom je dat denkt. Is dat alleen omdat je zegt zeker te weten dat het niet om een biologische zaak gaat? Of heb je misschien nog andere redenen om de wortel van je slaapprobleem in deze hoek te zoeken?
Oud 14-12-2011, 05:59
Verwijderd
Ik denk dat het nuttiger is als je een nieuw topic aanmaakt en dan geef ik deze een slotje. Ik zal even een nieuw topic aanmaken want ik verwacht dat je dan meer reacties krijgt!
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten