Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2011, 10:32
Allready
Allready is offline
Goedemiddag,

2 dagen geleden is de moeder van mijn beste maat overleden. Hij zelf is 20 jaar, zij was 48. Lange weg gestreden, geleden en heb haar elke week af zien takelen. Darmkanker was de oorzaak. Wij hebben samen een kleine hechte vriendengroep van 5 man. Ik merk dat hij ons wat uit de weg gaat en vaak zegt 'maakt niet uit' als we vragen om langs te komen. Begrijp dat hij rust nodig heeft, maar hoe kun je het beste handelen met dit zonder dat hij het gevoel heeft dat wij niet klaar staan voor hem? Opdringen is immers ook niet echt slim denk ik, hoewel we toch willen weten hoe het gaat etc.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2011, 10:36
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Aangezien hij je beste maat is, zou ik gewoon uitleggen dat je hem graag wil steunen en er voor hem wil zijn, maar niet goed weet hoe je met de situatie om moet gaan. En hem dan vragen wat hij graag zou willen: gewoon leuke dingen doen, of erover praten, of even alleen zijn?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2011, 11:44
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Overigens denk ik dat dit beter naar Psych of Liefde&Relatie past.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2011, 11:46
*oma*
*oma* is offline
Psychologie denk ik
Oud 17-12-2011, 11:48
*oma*
*oma* is offline
En wat fizzle zegt. Wees ook niet bang om iets doms te zeggen tegen hem, hij vind het vast heel erg fijn als je hem steunt. Stel open vragen, dan kan hij beter antwoorden en dat leidt eerder tot een gesprek.
Oud 17-12-2011, 13:06
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Inderdaad, open vragen stellen werkt ook heel goed. Hij begrijpt heus wel dat je niet opeens een volleerd psycholoog bent nu dit gebeurd is. De moeder van een klasgenote van mij is een maand geleden overleden, en ik heb haar ook gewoon gevraagd hoe zij graag wil dat ik ermee omga. Nou, zij vindt het prettig als ik gewoon af en toe oprecht vraag hoe het gaat en verder als we regelmatig leuke dingen doen die haar afleiding geven. Natuurlijk is dat niet mijn beste maat en ken ik haar niet zo goed als jij jouw vriend, maar waarschijnlijk geeft het hem al veel steun dat jullie relatie onveranderd goed is en jullie nog steeds leuke dingen doen maar het jou wel veel uitmaakt of het goed gaat met hem. Het is heus niet gek om erover te praten!
Met citaat reageren
Oud 17-12-2011, 13:28
honestsmile
honestsmile is offline
Het is inderdaad het allerbeste als je hem gewoon eerlijk vertelt dat je hem wilt steunen, maar niet zo goed weet hoe omdat je niet weet of hij met rust gelaten wil worden of juist niet.
Dat je alleen al aangeeft dat je iemand wilt steunen geeft al een goed gevoel. Dan is er voor hem ook openheid om te zeggen van: laat me nu maar even alleen bijvoorbeeld, want hij weet dan dat jullie begrijpen waarom hij dat zegt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten