Het is wel een beetje herkenbaar. Het is niet zo dat mijn moeder bijzonder veel kletst, maar ze slaat wel helemaal op tilt in die zin dat er cake/taart wordt gebakken voor bij de koffie, 's ochtends bakt ze broodjes af, 's avonds kookt ze precies datgene wat ik lekker vind en ze verontschuldigt zich veel omdat ze niet mee kan, 'gezellige dingen' (winkelen, samen koken, wandelen) doen. Ik voel me daar vaak ongemakkelijk bij en heb zoeits van 'doe maar normaal, het huis hoeft niet op z'n kop te staan al sik er ben.'
Heb je je moeder wel eesn gevraagd waarom ze zo veel kletst? Deed ze dat ook al toen je nog thuiswoonde? Dan is er niets in haar gedrag veranderd, maar is jouw manier van kijken er naar veranderd. Als ze dat neit deed, kun je misschien eens vragen 'goh mam, ik heb het idee dat je zenuwachtig bent als ik hie rben, je kletst zoveel en dat ben ik niet van je gewend.' Ze pikt het misschien niet meteen op, maar het zou kunnen dat het haar wel aan het denken zet. Ik ging (toen we nog een hond hadden) vaak mee als mijn vader met de hond ging wandelen. Daarnaast zou je hem misschien een keer jouw kand op kunnen halen? Mijn vader is helemaal muziekgek, als er hier een keer een leuk bandje speelt/festival is/iets andesr leuks, vraag ik hem offie mee gaat. Dat zou jij misschien ook kunnen doen?
|