Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2012, 15:59
haiiiiiiiix
we hebben de opdrachten van een ander jaar gekregen en ik weet ze dus niet. ookal zijn ze dan misschien soms wel makkelijk voor anderen. maar wij hebben geen boek maar alleen de opdrachten!

1.welk voordeel heeft het gebruik van een spotje met een lichtbundel van 30 graden boven een lichtbundel van 80 graden

welk nadeel moet je dat op de koop toenemen?

2. een fel puntvormig lampje bevindt zich 160cm van een muur. tussen het lampje en muur houdt armir een balletje met een diameter van 3 cm. op de muur onstaat een shaduw van het balletje met een diameter van 15 cm. hoe ver bevindt het balletje zich dan van het lampje?

alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2012, 18:16
ThomasJu
ThomasJu is offline
vraag 1 zou ik ook met zekerheid kunnen zeggen.

vraag 2 wel:

Citaat:
een fel puntvormig lampje bevindt zich 160cm van een muur. tussen het lampje en muur houdt armir een balletje met een diameter van 3 cm. op de muur opstaat een schaduw van het balletje met een diameter van 15 cm. hoe ver bevindt het balletje zich dan van het lampje?
Het is handig om een schets te maken. Je hebt te maken met een vergroting van het balletje, dit is te zien als een verhouding.

Voor het oplossen van deze vraag kan je een snavelfiguur gebruik. In dit figuur wordt ook gebruik gemaakt van verhoudingen.

Hieronder is mijn schets van de situatie, en rechts onder alleen het snavelfiguur.

Ik denk dat je het vanaf hier zelf verder kan met de kennis van snavelfiguren, maar in de spoiler staat mijn uitwerking nog.
Spoiler
Met citaat reageren
Oud 19-01-2012, 16:13
Naimin
Naimin is offline
Waarom zou je 30 graden prefereren boven 80 graden?
Heel simpel:

Bij een hoek van 30 graden word het licht minder verspreid, bij 80 daarentegen zal het een groot oppervlakte beschijnen.
Bij 30 zal het lampje al het licht dat het produceert op een kleiner oppervlakte hoeven te verspreiden, je krijgt hierdoor meer licht op een bepaalde plek.
Bij 80 graden moet het licht over een groter oppervlak verspreid worden
Oud 19-01-2012, 23:45
ThomasJu
ThomasJu is offline
"welk nadeel moet je dat op de koop toenemen?"

Ik zat te denken aan:
meerdere spotjes nodig om een kamer te verlichten
maar dat is een beetje tegenstrijdig...
Met citaat reageren
Oud 20-01-2012, 19:21
Zeepje
Zeepje is offline
Dat het licht niet goed verspreid wordt.

Ik was ergens waar ze spotjes met een kleine openingshoek hadden als hoofdverlichting, het was in de kamer niet heel licht maar als zo'n lamp in je ogen scheen werd je verblind.

Het valt inderdaad op te lossen door meer spotjes te nemen en die elk wat minder fel te laten branden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten