Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2012, 22:08
Verwijderd
Heey Mensen,

Ik ben nu 17 & die vriend van me is 16.

Er is nogal iets wat ik de laatste tijd in de gaten krijg. Het drugsgebruik van hem wordt steeds erger. Eerst begon hij met een joint en ja ik moet niet ontkennen ik heb daar ook aan mee gedaan. Nou zelf kan ik makkelijk nee zeggen tegen een joint en bij mij gaat het helemaal goed. Maar bij die vriend van me gaat het toch wel even anders.

1ste was een joint. Daarna kwam de nieuwe drug: Ritalin (ADHD Kalmeringsmiddel). Dat ging voor mij al een beetje ver aangezien je die troep opsnuift. Nouja daar kon ik nog wel mee leven omdat het nauwelijks bekend was en ook niet echt heel gevaarlijk was. Daarna kwam de XTC. Toen werden het gevechten met wild vreemde mensen op straat voor hem. Nouja ik zelf wou niet echt graag bij hem lopen als hij strak stond want dan schaam ik mezelf helemaal dood! Maar het ging verder. Ik kreeg op een zaterdag avond te horen toen ik bij me vriendin was dat die vriend van me Cocaïne had gesnoven. Nouja daar schrik je natuurlijk al snel van. Zeker als je hoort dat hij met ze kop midden op de openbare weg ging liggen en dat hij door iemand anders van de weg afgehaald moest worden. Na dit avontuur was het normaal om wekelijks een XTC pilletje te nemen en soms in de maand een paar snuifjes cocaïne.

Ik zelf ben toen maar eens met hem gaan praten en ik zei dat die een beetje moest gaan oppassen. Nouja ik kreeg er nogal rare scheldende antwoorden voor terug. Vervolgens werd hij door zijn ouders betrapt en had hij het afgezworen. Nouja het duurde 2 weken en hij had weer een pilletje gehad. Vervolgens vertelde hij mij dat ouders alleen maar een junk in de toekomst zien als hun kind cocaïne en XTC gebruikt.

Nouja jongens ik vraag jullie om 1 ding. Hoe krijg ik hem in godsnaam van die drugs af?! Het blijft wel een van me oudste en beste vrienden die ik niet kan laten stikken....

Mvg,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2012, 11:41
bierkoning
bierkoning is offline
Het lijkt wel een beetje alsof hij helemaal in de waas zit van, ik moet gebruiken dat is stoer en helemaal woepie.
Het is lastig om dan met hem te praten en te vragen of het niet wat minder kan. Toch zul je dat kunnen proberen, anders weet ik het ook niet. Misschien als hij echt een slechte trip meemaakt, dat hij dan inziet dat het zo niet kan. Zeker op zon jonge leeftijd is dat niet goed voor je.... dit eindigt natuurlijk in ze school vergallen.
Oud 19-01-2012, 17:29
Verwijderd
Daar kan je wel op rekenen.. Nouja het is nu dat hij in zijn Jim Morrison Fan periode zit... maarjaa t is nou wel geminderd met cocaïne maar een xtc'tje vind die nog steeds geweldig
Met citaat reageren
Oud 19-01-2012, 22:00
Schrödinger
Schrödinger is offline
Zijn probleem is niet drugs en je moet dit ook niet als excuus gaan zien voor zijn gedrag.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2012, 09:33
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik geloof eigenlijk dat dit weinig met jullie relatie te maken heeft, dus ik denk dat ik deze naar Drugs & Alcohol verplaats.
Oud 20-01-2012, 15:10
EZBlade
EZBlade is offline
Citaat:
Zijn probleem is niet drugs en je moet dit ook niet als excuus gaan zien voor zijn gedrag.
Dat.

Wat ik over hem lees, beschouw ik niet als problematisch.
Hij draait echt wel een keer bij hoor
Met citaat reageren
Oud 20-01-2012, 18:17
whoo yhoo
whoo yhoo is offline
Het grappige aan xtc is dat het een sociaale drug is. hoogst waarschijnlijk neemt i de xtc niet alleen. Zodra hij ruzie ofzo krijgt met zijn drugs vriendjes gaat het xtc gebruik waarschijnlijk vanzelf over. Wat je verder kunt proberen is een goed gesprek hebben met zijn ouders. Daarnaast kun je mensen niet van drugs afhelpen. je kunt ze alleen helpen met het bewustworden van het probleem. en het ondersteunen tijdens afkicken.

hoop dat je er iets aan hebt
Met citaat reageren
Oud 23-01-2012, 00:56
All Out Of Love
All Out Of Love is offline
wanneer cocaine in het spel komt moet je gewoon wegwezen. Die bende zal zijn leven verwoesten zowel als het jouwe als hij niet sterk in ze schoenen staat.

Mijn advies: verbreek het contact.
Oud 23-01-2012, 15:33
Elecdruid
Elecdruid is offline
Je kunt uit je hoofd zetten dat je hem volledig van de drugs af kan krijgen. Dat kan naar mijn mening alleen iemand zelf en jij kan hem daar slechts bij helpen. Daarnaast is het onrealistisch om te denken dat hij in alle wilde jaren die nog gaan komen, nooit meer drugs zal gebruiken.

Wat je wel kunt doen, of in ieder geval proberen, is een goed gesprek aangaan op een moment dat hij niet onder invloed is. Stel jezelf openminded en geinteresseerd op en vraag hem naar zijn hoeveelheid en redenen van gebruik. Veroordeel niet hem, maar zijn gedrag, maak duidelijk dat je daar niet van gediend bent en probeer hem in te laten zien dat het niet verstandig is om op deze manier door te gaan. Vraag hem naar wat hij zelf verantwoord gebruik vindt en probeer dat eventueel bij te sturen. Je kan eventueel ook verwijzen naar websites als unity.nl/jellinek/etcetc.
Verantwoord gebruik kan ik heel kort samenvatten als onregelmatig, niet verslavend, een goed begrip over waar je mee bezig bent, samen met en in vertrouwen van andere vrienden en kleine tot gemiddelde dosissen (check erowid.com/whatever).
Leg de nadruk erop dat je niet met hem praat omdat je drugsgebruik slecht vindt (ofzoiets), maar dat je het beste met hem voor hebt en dat je het heel erg vervelend en pijnlijk zou vinden om te zien dat hij en/of jullie vriendschap eraan kapot gaat. Belangrijk is ook om in je achterhoofd te houden dat je best zonder significante schade af en toe wat drugs kunt gebruiken, maar dat de manier waarop hij het gebruikt, volgens jou niet goed is.
Overigens herken ik zijn gedrag wel, ik denk dat hij gewoon wilt experimenteren. En als je eenmaal weet hoe je aan al die shit kan komen is het niet moeilijk om zo nu en dan eens wat nieuws te proberen. Dat is op zich ook helemaal niet verkeerd, maar het belangrijkste is om te zorgen dat het bij experimenteren blijft en dat hij niet regelmatig iets gaat gebruiken.

Als dat niet aanslaat of als dat niets verandert, kun je het bij hem zo brengen van "als je de volgende keer waar ik bij ben drugs gebruikt, ga ik naar huis". Dan heeft hij de keuze tussen drugs of vrienden..... en da's best wel een heftige. Een van mijn huisgenoten heeft dat ook zo gedaan bij een vriend van ons die wekenlang veel te ver ging met ghb.

Citaat:
wanneer cocaine in het spel komt moet je gewoon wegwezen. Die bende zal zijn leven verwoesten zowel als het jouwe als hij niet sterk in ze schoenen staat.

Meteen het contact verbreken vind ik een beetje laf, niet? Daar ben je toch geen "echte vrienden" voor... om op het moment dat het wat minder goed gaat te zeggen van joo, later, succes met je shit. Het zou van grotere waardigheid/vriendschap getuigen als je op zijn minst je best doet de ander te helpen.
Direct het contact verbreken zou alleen helpen in het geval dat de ander inziet dat hij zijn vrienden kwijtraakt en daarom mindert met gebruiken. Maar dan is er niemand die nog contact heeft of wil hebben dus waarom zou je minderen dan? Neerwaartse spiraal... en in mijn ogen niet de beste oplossing.

Succes ermee, ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik kan het me goed voorstellen en ik weet hoe lastig het is...
Oud 23-01-2012, 19:24
All Out Of Love
tuurlijk ! eerst proberen te helpen maar zodra je erachter komt dat iemand niet geholpen wilt worden zou ik snel wegwezen. Cocaine noemen we niet voor niks de witte sloper.
Oud 23-01-2012, 21:55
Verwijderd
Citaat:

wat heerlijk kortzichtig.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2012, 11:41
Verwijderd
Citaat:
tuurlijk ! eerst proberen te helpen maar zodra je erachter komt dat iemand niet geholpen wilt worden zou ik snel wegwezen. Cocaine noemen we niet voor niks de witte sloper.
Ik ken enkele personen die al tijden vrij regelmatig cocaine nemen en aan hun merk je het nauwelijks. Wellicht verwar je het met een andere drug.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 18:32
On efil
On efil is offline
Citaat:
Ik ken enkele personen die al tijden vrij regelmatig cocaine nemen en aan hun merk je het nauwelijks. Wellicht verwar je het met een andere drug.
Tot ze het ineens niet meer mogen/kunnen nemen, en dan is het gedaan met de pret.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 18:42
EZBlade
EZBlade is offline
Citaat:
Tot ze het ineens niet meer mogen/kunnen nemen, en dan is het gedaan met de pret.
Noem eens een reden dan?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 22:33
Verwijderd
Citaat:
Onzin
Met citaat reageren
Oud 27-01-2012, 11:35
All Out Of Love
Citaat:
Ik gebruik al 11 jaar cocaine.... en daarvan wil ik al 10 jaar stoppen.

Welgeteld 1 persoon van de 6 waarmee ik ben begonnen met feesten e.d kan die bende laten liggen.

De rest waaronder ik valt altijd wel een keertje terug in zijn oude patroon. Vooral als er veel gedronken is.

Dus mijn advies is heel simpel.. Laat die bende lekker liggen.
Oud 27-01-2012, 14:34
Verwijderd
Sowieso is het bende en kan ik het alleen maar mensen afraden. (hoewel ik het zelf nog nooit heb gedaan!) Alleen direct afscheid van iemand nemen omdat hij/zij coke doet en niet geholpen wilt worden vind ik wat overdreven.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2012, 11:25
Eva030
Eva030 is offline
Misschien een x goed met zijn ouders erover praten en een kliniek overwegen?
Klinkt misschien drastisch maar als er niks aan gedaan wordt (het komt iig op mij over alsof die vriend het wel best vind en er steeds verder in verzeilt raakt) zal het alleen maar erger en erger worden.
Iig suc6

Liefs, Eva
Oud 30-01-2012, 16:03
Verwijderd
Citaat:

Goede vriend ben jij! Zou je 'm niet eerst 's gewoon proberen te helpen ervan af te komen?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2012, 17:21
EZBlade
EZBlade is offline
Citaat:
Misschien een x goed met zijn ouders erover praten en een kliniek overwegen?
Klinkt misschien drastisch maar als er niks aan gedaan wordt (het komt iig op mij over alsof die vriend het wel best vind en er steeds verder in verzeilt raakt) zal het alleen maar erger en erger worden.
Iig suc6

Liefs, Eva
Een kliniek? Voor die problemen?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2012, 21:12
Eva030
Eva030 is offline
Citaat:
Een kliniek? Voor die problemen?
Jup, misschien zijn ze nu nog ''klein'' maar zoals het beschreven wordt, dat de jongen in kwestie nog meer dingen/hoeveelheden gaan gebruiken en zal het uiteindelijk een verslaving kunnen worden..
Oud 30-01-2012, 21:26
EZBlade
EZBlade is offline
Citaat:
Jup, misschien zijn ze nu nog ''klein'' maar zoals het beschreven wordt, dat de jongen in kwestie nog meer dingen/hoeveelheden gaan gebruiken en zal het uiteindelijk een verslaving kunnen worden..
Zou kunnen. De kans dat dat zal gebeuren is niet heel groot.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2012, 22:11
Eva030
Eva030 is offline
Citaat:
Zou kunnen. De kans dat dat zal gebeuren is niet heel groot.
Want? (als ik vragen mag)
Oud 30-01-2012, 23:07
EZBlade
EZBlade is offline
Citaat:
Want? (als ik vragen mag)
Zijn gebruik is niet dagelijks. Dat ten eerste. De dingen die hij meemaakt als hij heeft gebruik, vind ik misschien een beetje overdreven, maar niet zorgwekkend.
Het is duidelijk dat het recreatief gebruik is, meestal gaan mensen dat wat meer gebruiken, maar uiteindelijk komen ze er wel achter dat het wat meer nadelen heeft. Ze gaan studeren en komen in een andere omgeving terecht, of zoiets. Bij de mensen bij wie het echt fout gaat, is er vaak al wel iets meer aan de hand.
Maar ieder weekend een pilletje en af en toe wat coke, dat vind ik niet zorgwekkend. Het zal niet goed zijn, maar dat loopt meestal wel gewoon los.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2012, 11:15
Eva030
Eva030 is offline
Citaat:
Zijn gebruik is niet dagelijks. Dat ten eerste. De dingen die hij meemaakt als hij heeft gebruik, vind ik misschien een beetje overdreven, maar niet zorgwekkend.
Het is duidelijk dat het recreatief gebruik is, meestal gaan mensen dat wat meer gebruiken, maar uiteindelijk komen ze er wel achter dat het wat meer nadelen heeft. Ze gaan studeren en komen in een andere omgeving terecht, of zoiets. Bij de mensen bij wie het echt fout gaat, is er vaak al wel iets meer aan de hand.
Maar ieder weekend een pilletje en af en toe wat coke, dat vind ik niet zorgwekkend. Het zal niet goed zijn, maar dat loopt meestal wel gewoon los.
Heb je gelijk in, nja ik gaf zelf ook al aan dat het wat drastisch is en zoals jij al zegt, als het met de weekenden is en dan met puur als doel voor recreatief gebruikt wordt is het niet zorgwekkend nee. Maar moet ik er wel bij zeggen dat ik meerdere vrienden zo die kant op heb zien gaan (x proberen, steeds meer en steeds heftiger alleen de weekenden en later elke dag tot zelfs op school of het werk). Vandaar dat het misschien wel slim is om het in de gaten te houden.
Oud 09-02-2012, 09:49
elmiiiir
elmiiiir is offline
vind tof dat je hem wilt helpen; praat erover met zn ouders overwegen naar een kliniek, misschien kan je ook met hem andere dingen doen zodat hij in een andere sfeer terecht komt, misschien kan te ook achter komen wat precies zn probleem is. s6!
Met citaat reageren
Oud 09-02-2012, 14:51
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Goede vriend ben jij! Zou je 'm niet eerst 's gewoon proberen te helpen ervan af te komen?
:') Er worden vriendschappen om minder verbroken. Alsof hij het hem verplicht is om hem te helpen, ga toch weg. Als hij de vriendschap wil verbreken, is dat zijn goed recht. Niet iedereen heeft zin in die ellende.

OT:
De drugs is inderdaad niet het probleem, maar er ligt iets anders aan ten grondslag. Sowieso, aggressief worden van XTC?
Oud 09-02-2012, 20:36
Verwijderd
Citaat:
:') Er worden vriendschappen om minder verbroken. Alsof hij het hem verplicht is om hem te helpen, ga toch weg. Als hij de vriendschap wil verbreken, is dat zijn goed recht. Niet iedereen heeft zin in die ellende.
Haha, tuurlijk is hij niet verplicht vriend te blijven en te helpen, maar om nou gelijk dat advies te geven, nou nee. Beetje kortzichtig.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2012, 21:40
EZBlade
EZBlade is offline
Waarom opperen er al mensen met een kliniek?
In dit geval echt nergens voor nodig
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten