Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2012, 16:07
gertjetop
gertjetop is offline
Ik twijfel al jaren over wat ik nou moet gaan studeren, en ben er nog steeds niet achter. Misschien kunnen jullie mij wat tips geven?!

Ik ben op zoek naar een baan waarbij ik niet elke dag hetzelfde doe. Bijvoorbeeld de hele dag op een kantoor zitten lijkt me helemaal niks! Ik hou heel erg van muziek, films en series. Ik weet niet zo goed wat ik nou echt leuk vind op werk/studie gebied. Maar op zich lijken deze dingen mij wel interessant: psychologie, menselijk lichaam, reizen, films, muziek, concerten.

Verder ben ik een rustig persoon, en soms wat verlegen. Ik zou hbo of wo kunnen gaan doen, omdat ik al 21 ben dus een CD zou kunnen doen. Heb een havo e&m profiel, maar hoef/wil niet persé daar iets mee doen.

Enig idee welke opleiding bij mij zou kunnen passen (al is dat misschien lastig voor jullie in te schatten)?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2012, 17:01
Em.
Em. is offline
En waar ben je goed in?
Oud 16-01-2012, 17:40
gertjetop
gertjetop is offline
Goeie vraag. Heb niet echt iets waar ik echt heel goed in ben...maar vakken als Engels, Maatschappijwetenschappen, Maatschappijleer en Wiskunde A gaan mij wel redelijk goed af. Verder heb ik niet echt iets waar ik in uitblink ofzo, wat het nog moeilijker maakt om een vervolg opleiding te kunnen kiezen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2012, 19:24
josieforyou
josieforyou is offline
dan is het denk ik meer afvragen, wat je later wilt dan wat je leuk vind om te doen.
zou je in je baan graag;

veel contact met mensen, of weinig?
mensen aansturen of aangestuurd worden?
organiseren en plannen? of liever onderzoeken?

en wat zeggen al die beroepskeuze / studiekeuze testjes eigenlijk?
niet dat die heel erg goed ofzo zijn,
maar dit kan je misschien een soort van richting geven..

misschien iets in de planologie?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2012, 15:13
Anouk TVG
Anouk TVG is offline
Hee Gertjetop,

wat vind je van kunst, theater, ontwerpen?

groetjes Anouk
Met citaat reageren
Oud 19-02-2012, 21:01
StudiekeuzeOM
StudiekeuzeOM is offline
Dag Gertjetop,
Waarom ga je niet eens praten met een studiekeuzecoach? Die helpt je om te ontdekken wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. En vervolgens ga je pas kijken welke studie daarbij past.
Dit kun je ook zelf doen met het boek: "Welke kleur heeft jouw parachute?", maar met iemand die vragen stelt en jou aan het denken zet is het makkelijker.
Google maar eens op studiekeuze of studiekeuzecoach, dan zul je zien dat er veel mensen zijn die je kunnen helpen.
Veel succes,
Marline Tjeenk Willink

Laatst gewijzigd op 05-04-2012 om 12:04.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2012, 12:16
Cas Kramers
Cas Kramers is offline
Gertjetop, (geniale naam!)

Laat me je helpen je gedachten een beetje te ordenen. Ik wil je aanraden je nu nog niet bezig te houden met de vraag: welke opleiding past bij mij? Daar heb je nu een tijdje je hoofd over gebogen maar geen concreet antwoord op gevonden. Je bent er volgens mij inmiddels wel achter dat het eigenlijk gaat over die ingewikkelde, achterliggende vragen:

- Wat kan ik? (ik bedoel dan geen schoolvakken maar talenten en sterke punten)
- Wat zijn mijn passies?

De antwoorden op die vragen zijn wat algemener en waardevol voor de rest van je leven/carrière. Je kunt nu nog niet alles weten, de antwoorden worden met ervaring steeds een stukje uitgebreider en completer. Maar gewapend met die kennis kun je straks veel gerichter opleidingen zoeken.

Er zijn natuurlijk hulpmiddelen om je op weg te helpen: interesse en capaciteiten testen, studiekeuzecoaches en je omgeving. Maar het is uiteindelijk jouw verantwoordelijkheid om daar iets mee te doen.

Succes!
Oud 27-02-2012, 11:23
gertjetop
gertjetop is offline
Misschien is praten met een studiekeuzecoach geen slecht idee. Ik zal eens even kijken of ik er op google wat over kan vinden. Thanks for the tip ;-)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten