Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2012, 13:11
alissa
alissa is offline
Hoooi,

Ik moet op schoo een debat houden over de volgende stelling:

Mensen die op openbare plaatsen geen nederlands spreken, moeten het land worden uitgezet.

Ik moet voor deze stelling zijn.

Hebben jullie argumenten??

Alvast bedankt!!

Alissa
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2012, 16:05
the economist
the economist is offline
ik vind dit een slechte stelling voor een debat. er valt nl geen zinnig woord te zeggen voor de stelling, de reden, de controle erop en handhaving, en voor het trekken van een lijn in bepaalde regio's. gedlt het ook voor friesland, groningen, twente en limburg ?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2012, 20:35
alissa
alissa is offline
Ik weet het, ik vind de stelling ook niet goed maar mijn leraar blijkbaar wel!
Met citaat reageren
Oud 10-03-2012, 20:52
AzN
AzN is offline
Ik vind dit wel 'n hele extreme maatregel en ik zou ook niet weten hoe deze in de praktijk toegepast zou moeten worden.

Als ik dus met m'n broertje op 't station Chinees sta te praten, zou ik dus opgepakt kunnen worden en linea recta terug naar China gestuurd kunnen worden. Ofzoiets?
Oud 11-03-2012, 02:30
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Je kunt aanvoeren dat veel mensen toch al een hekel hebben aan toeristen. En dat we dan eindelijk een excuus hebben om uit de EU te stappen.
Oud 11-03-2012, 11:27
Verwijderd
Citaat:
Ik weet het, ik vind de stelling ook niet goed maar mijn leraar blijkbaar wel!
Het punt van de stelling is dan ook om te leren iets vanuit een ander perspectief te zien en dat ook te kunnen onderbouwen, hoe moeilijk dat ook is. Op mijn oude school moest ik ook constant stellingen verdedigen waar ik het compleet niet mee eens was.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2012, 17:03
hoihoi5
hoihoi5 is offline
Om dan toch maar even een argument aan te dragen.

1. Het is belangrijk om een eenheid als samenleving te vormen. Elkaar begrijpen is daar een belangrijk onderdeel van. Dat kan alleen door dezelfde taal te praten. Je voelt je meer met elkaar verbonden.

2. Als je je niet veilig voelt en je denkt dat iemand iets in z'n schild voert is het misschien goed om te begrijpen wat die mensen tegen elkaar zeggen.

3. Een van de belangrijkste aspecten die een cultuur/land bij elkaar brengt is dezelfde taal spreken. De cultuur van een land moet niet te sterk versnippert worden.

4. Het stimuleert het integratie proces omdat je bv. makkelijker een praatje krijgt met Nederland sprekende. Je word dus meer geaccepteerd.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2012, 17:09
hoihoi5
hoihoi5 is offline
Sorry ik heb nu vooral toegelicht waarom het verstandig is om als burger Nederlands op straat te gebruiken.

Ik zal nog wat proberen te bedenken om voor jouw stelling te pleiten.

1. Je zou kunnen zeggen dat mensen die geen Nederlands in het openbaar spreken in het integratie proces niet willen meewerken. Ze willen dus geen onderdeel van de Nederlandse samenleving worden. Dat is wel de bedoeling.

2. Van het eerste punt kom ik ook gelijk op het tweede. Als je dus niet bereidt bent te integreren, een onderdeel daarvan is de taal beheersen kom je bv. moeilijker aan een baan, woning etc. Kortom je leven functioneert hier dan dus niet.

Voor de duidelijkheid ik heb deze argumenten verzonnen om de bovenstaande stelling te laten lukken.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2012, 18:41
alissa
alissa is offline
@hoihoi5 dankjewel!!!
Met citaat reageren
Oud 14-03-2012, 23:07
the economist
the economist is offline
ja, meteen terugsturen naar hun eigen land
en voor degenen bij wie dat niet kan resteert goed beschouwd niet anders dan de doodstraf.
bah, geen nederlands spreken, afschuwelijk gewoon.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2012, 15:53
Em.
Em. is offline
Citaat:
en voor degenen bij wie dat niet kan resteert goed beschouwd niet anders dan de doodstraf.
Je bent sarcastisch, ja?
Oud 15-03-2012, 19:45
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Ik zou nog willen aanvullen dat Nederland gewoon een overvol land is. Buitenlanders moeten dus maar wat leefruimte voor ons vrijmaken.
Oud 15-03-2012, 20:03
the economist
the economist is offline
Citaat:
Ik zou nog willen aanvullen dat Nederland gewoon een overvol land is. Buitenlanders moeten dus maar wat leefruimte voor ons vrijmaken.
dat lit er maar net aan wie je met 'ons' bedoelt.
Als je ome Geert zijn gang laat gaan, en alle "buitenlanders" weg stuurt,
en alle geemigreerde Nederlanders zouden ook weer terugkomen, dan werd het hier nog een stuk voller.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2012, 16:51
JackBrouwer
JackBrouwer is offline
Citaat:
AKKOORD! mehr lebensraum für die holländer !!!!!!!11eins

Laatst gewijzigd op 17-03-2012 om 16:53. Reden: moest nog even de puntjes u zetten....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten