Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2012, 20:36
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Vanmorgen heb ik voorlichting gehad van een diëtiste over gezonde voeding en uiteraard kwam de schijf van vijf ook ter sprake. Ik heb een lijstje gekregen wat je dagelijks moet eten maar kwam hier toch een aantal dingen op tegen die ik zelf niet goed blijk te doen. Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie zit Eten jullie alles in de voorgeschreven hoeveelheden? Hoeveel waarde hecht je hieraan? Welke dingen haal je niet en waarom niet?

Citaat:
Voorgeschreven hoeveelheden voor 19-50 jaar:

Groente: 200 gram (vier opscheplepels
Fruit: 200 gram (twee stuks)
Brood: 210-245 gram (6-7 sneetjes)
Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten: 200-250 gram (4-5 aardappelen (ter grootte van een ei)/opscheplepels)
Melk(producten): 450 ml
Kaas: 1,5 plak (30 gram)
Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers: 100-125 gram
Halvarine: 30-35 gram (5 gram per sneetje)
Bak- braad- en frituurproducten, olie: 15 gram (1 eetlepel)
Drinken: 1,5 - 2 liter (inclusief melkproducten)

Voor 14-18 jarigen is het schema hetzelfde behalve dat die 600 ml melkproducten 'moeten' nemen ipv 450 ml, 1 plak kaas ipv 1,5 en 1-1,5 liter moeten drinken per dag
Groente eet ik genoeg, fruit meestal niet (eet doorgaans een stuk fruit per dag). Er zijn veel fruitsoorten waar ik niet tegen kan en anders is de afwisseling al gauw zoek. Ook vind ik het lastig om sommige dingen mee te nemen naar het werk (een appel of banaan is natuurlijk toch het makkelijkste). Brood eet ik voldoende maar ik eet geen boter op m'n brood (vind ik niet lekker) en dat zou ik eigenlijk wel moeten doen. Aardappelen ed eet ik ook voldoende. Melkproducten kom ik denk ik net aan. Ik kan niet goed tegen melk (krijg er meer slijm van) en drink dat dus niet. Drink wel af en toe optimel en eet 's avonds een bakje yoghurt/vla en eet elke dag kaas op brood (geen 1,5 plak maar wel 1 plak ). Ik eet teveel vlees (100-125 gram is echt weinig omdat je ook vleeswaren op brood mee moet rekenen). Ik eet denk ik wel iets teveel bak en braadproducten maar dat compenseert misschien weer voor het feit dat ik geen boter op brood eet Drinken doe ik voldoende

Hoe zit dat bij jullie? Wat gaat goed en wat kan beter?
Oud 14-03-2012, 20:58
Hawahaai
Hawahaai is offline
Eens kijken...
Groente haal ik meestal niet, fruit met periodes ruim en met periodes eet ik soms helemaal geen fruit op een dag, brood eet ik 5 sneetjes (waarvan meestal 2 volkoren). Aardappelen eet ik te weinig en pasta vaak te veel. Melkproducten haal ik niet ivm lichte allergie. Ik heb geen idee hoeveel gram kaas ik op 1 sneetje doe, maar ik eet het iedere dag. Vlees eet ik meestal ongeveer de genoemde hoeveelheid, behalve bij pa klaar vlees, want dat is vaak per stuk al meer gram. Ik at nooit boter oid op mijn brood, maar sinds een jaar smeer ik er halvarine op. Bak en braadspul zal ik vast wat te veel gebruiken, dat meet ik niet af. En anderhalve liter drinken is voor mij ook een hele opgave, ik haal dat vaak niet.

Hm, dat klinkt allemaal niet zo goed. Maar ik kies wel altijd voor vezelrijke alternatieven bij bijv. pasta en probeer enigszins te letten op calorieën.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2012, 09:16
Neko*
Neko* is offline
Die lijst is pér dag?

Ik eet hooguit drie boterhammen op een dag (en dat is uitzondering), dus daar heb ik al een gebrek. Dan ook nog zonder boter erop aangezien ik de enige ben die het eet hier, dus het is nooit in huis. Kaas eet ik nauwelijks, maar vlees(waren) wel voldoende. Melkproducten kom ik ook nooit aan, melk gebruik ik alleen voor pannenkoeken en bakken, voor de rest eigenlijk bijna nooit. Fruit eet ik te weinig omdat het vaak kapot gaat als ik het wel in huis haal en dat vind ik zonde. Dus soms wil ik nog wel eens een appeltje halen, of een bak druiven/aardbeien maar per dag 200gram red ik echt niet. En ondanks dat ik houd van groente kom ik daar denk ik krap aan 200gram. En als ik 200/250 gram aardappelen/rijst/pasta eet, dan hoef ik de rest van de dag echt niets. En de dag erna ook niet.

Hoe kan iemand zo'n lijst per dag eten en niet moddervet worden?

Laatst gewijzigd op 15-03-2012 om 09:24.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2012, 09:18
Spoiler-Dude
Spoiler-Dude is offline
wat? ik ga kats geen fruit eten, das misschien wel gezond voor me, jezus man je bezorgd me een hart aanval
( ) met deze informatie!
Oud 15-03-2012, 15:01
Verwijderd
ik eet nooit kaas waarom? het is getverderrie vies spul ik eet wel 6 bammetjes per dag maar bij de rest zou ik echt wel wat tekort komen..
Met citaat reageren
Oud 15-03-2012, 16:02
Verwijderd
Ik eet meestal 1 of 2 stukjes fruit per dag. Hangt er maar net vanaf of ik het überhaupt in huis heb en of ik eraan denk om het mee te nemen. Sowieso als ik werk doe ik het wel (want gratis fruit en het ligt altijd voor het grijpen dus dán denk ik er wel aan ) verder gaat het denk ik vrij aardig. Ik eet geen 1.5 plakje kaas, want de combinatie van kaas en brood vind ik niet lekker. Heel soms eet ik wel tosti's met kaas en we gooien hier vaak kaas over pasta, wat echt 4 van de 7 dagen wel ons avondeten is. Ik eet ook zo'n 6 boterhammen per dag wel denk ik. Vlees ga ik overheen denk ik Want vlees . Mmmm. Ik denk dat ik niet genoeg rijst of aardappelen eet, maar dat zal er net een beetje tegenaan hangen. En misschien dat ik wat te weinig drink. Dat is het wel zo ongeveer
Met citaat reageren
Oud 17-03-2012, 04:06
JackBrouwer
JackBrouwer is offline
Lijkt me allemaal wat dwangmatig en voor mensen die zelf niet kunnen aanvoelen wat hun lichaam nodig heeft. Als je gewoon groente eet bij je avondeten, 's middags en 's ochtends fatsoenlijk eet [boterhammen, hoeveelheid boeit niet echt imho], af en toe een fruit eet en/of fruitsappen drinkt, dan kan ik niet veel mis gaan lijkt me.

Voedingsdriehoeken en dergelijke lineaire modellen houden geen rekening met de intensiviteit [van het leven] van de persoon die het advies zou moeten krijgen [noch met andere omgevings gerelateerde factoren]. Een simpel voorbeeld zal u overtuigen van de absurdheid van voedingsdriehoeken en dies meer: eg. iemand dat actief sport, zal meer vocht nodig hebben dan 2 liter; iemand dat veel ziek is kan beter meer fruit en groenten eten.

Furthermore, het houdt geen rekening met de tijden dat men iets eet. Zo is het verstandiger om fruit vroeger op de dag te eten, gezien je de vitamines dat je binnenkrijgt dan beter benut worden dan dat je een stuk fruit eet voordat je gaat slapen [wat je de dag daarna weer uitzeikt].

Ben geen diëtist, mede doordat ik ons dieet een typisch 1ste wereld probleem vind. Leg maar eens in Afrika uit, waar kinderen doodgaan aan de diarree, dat er minima bestaan inzake voedingsopname.

Laatst gewijzigd op 17-03-2012 om 04:14.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2012, 21:46
Verwijderd
Ik las dat als je fruit bij je maaltijden eet je de vitamines beter opneemt ofzoiets..

Verder haal ik zo'n lijst ook niet.. wel het brood, groente/fruit maar de rest niet.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2012, 10:29
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
op gemiddelde dagen:

v Groente: 200 gram (vier opscheplepels0
x Fruit: 200 gram (twee stuks)
v Brood: 210-245 gram (6-7 sneetjes)
v Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten: 200-250 gram (4-5 aardappelen (ter grootte van een ei)/opscheplepels)
x Melk(producten): 450 ml
v Kaas: 1,5 plak (30 gram)
v Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers: 100-125 gram
v Halvarine: 30-35 gram (5 gram per sneetje)
v Bak- braad- en frituurproducten, olie: 15 gram (1 eetlepel)
x Drinken: 1,5 - 2 liter (inclusief melkproducten)
Met citaat reageren
Oud 18-03-2012, 14:52
Linda Prins
Linda Prins is offline
Ik eet wel elke dag een appel, of een banaan, of ander fruit, en bij het avond eten een lekker kipboutje, of gehakt, een salade, of sla met tomaat. ik zorg wel voor dat ik voldoende afwisselend eet.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2012, 21:41
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Lijkt me allemaal wat dwangmatig en voor mensen die zelf niet kunnen aanvoelen wat hun lichaam nodig heeft. Als je gewoon groente eet bij je avondeten, 's middags en 's ochtends fatsoenlijk eet [boterhammen, hoeveelheid boeit niet echt imho], af en toe een fruit eet en/of fruitsappen drinkt, dan kan ik niet veel mis gaan lijkt me.

Voedingsdriehoeken en dergelijke lineaire modellen houden geen rekening met de intensiviteit [van het leven] van de persoon die het advies zou moeten krijgen [noch met andere omgevings gerelateerde factoren]. Een simpel voorbeeld zal u overtuigen van de absurdheid van voedingsdriehoeken en dies meer: eg. iemand dat actief sport, zal meer vocht nodig hebben dan 2 liter; iemand dat veel ziek is kan beter meer fruit en groenten eten.

Furthermore, het houdt geen rekening met de tijden dat men iets eet. Zo is het verstandiger om fruit vroeger op de dag te eten, gezien je de vitamines dat je binnenkrijgt dan beter benut worden dan dat je een stuk fruit eet voordat je gaat slapen [wat je de dag daarna weer uitzeikt].

Ben geen diëtist, mede doordat ik ons dieet een typisch 1ste wereld probleem vind. Leg maar eens in Afrika uit, waar kinderen doodgaan aan de diarree, dat er minima bestaan inzake voedingsopname.
Nee, joh, het gaat toch ook om de gemíddelde behoefte van een gemíddeld persoon op een gemíddelde dag. Kom zeg.

En natuurlijk bestaan er "minima inzake voedingsopname". Dat is het hele probleem in Afrika.
Oud 19-03-2012, 21:48
Verwijderd
Fruit, melk, kaas, bak- en braadproducten en drinken daar kom ik, gemiddeld genomen, wel aan. Fruit heb ik negen van de tien keer in huis, ik ga een keer in de week op de markt een hele lading halen en daar doe ik dan een week mee. Melk (telt yoghurt dan ook?) haal ik ook. Wel bak ik bijna alles in olijfolie, bedenk ik me nu. Ik weet niet of dat ook meetelt voor bak- en braadproducten? Groente weet ik niet zeker, maar ik gok van wel. Rijst, pasta, aardappelen en peulvruchten daar kom ik niet elke dag aan. Sowieso eten we bijna nooit aardappelen, dus dat kom ik sowieso tekort. Brood eet ik max. 5 sneetjes per dag. Vlees eet ik genoeg.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten