Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2012, 18:10
NielsKyofu
NielsKyofu is offline
Hallo,

Momenteel volg ik Elektrotechniek-Basis op school, dit niveau ligt veel te laag voor mij. Sinds de laatste tijd ben ik druk bezig met denken wat ik wil gaan doen voor studie, alleen bedacht ik dit wel wat telaat. De rede dat ik vmbo-basis doe, is omdat ik op een speciaal soort school 2 jaar heb moeten zitten, want ik heb namelijk autsime. Een half jaar geleden heb ik aangevraagt of ik nog een jaar kader mag volgen op school, hier zijn ze ondertussen al een half jaar mee bezig, volgende week weet ik dit pas. Slechte zaak, vind ik. Ik heb al veel op lopen zoeken, veel in forums gekeken en ja, voor HAVO zou ik nog kader en vmbo-t moeten volgen. Nu is er nog 1 optie over, als ik kader mag doen, niveau 4 instappen, maar dan vraag ik mij af, krijg ik dan nog theoretische vakken op het ROC? Dit zal ik er graag bij willen hebben. Ik zal mij 100% inzetten voor mijn opleiding naar HBO. Maar ik vraag me af, zal het een grote stap zijn? En ben ik dan net zo ver als een havist, als ik van niv. 4 naar HBO ga?

Oke, stel dat het niet mogelijk is om voor mij nog 1 jaar kader te volgen, dan zal het verplicht zijn voor mij op op niveau 2 in te stappen. Dan is er de vraag, kan dit gedaan worden in minder dan 4 jaar? Wat als ik nou zo goed scoor, dat ze me direct verplaatsen naar hoger niveau? En ik weet het, op HBO zou het theoretisch moeilijk kunnen worden, dus is er een manier om mij hiervoor voor te bereiden? Ik hoop op spoedig antwoord.

Bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2012, 13:46
Verwijderd
Binnen MBO's kun je vaak wel niveaus opstromen als je goede resultaten haalt, zonder jaren over te hoeven doen. Je kunt dan het beste direct bij de start van de opleiding bespreken dat je graag op zou willen stromen, zodat de docenten je ook goed in de gaten kunnen houden om te zien of ze denken dat jij dat kan.

Omdat je nu niet zeker kunt weten wat je niveau is, alleen dat vmbo-basis te laag voor je is, denk ik dat je het beste eerst eem MBO-diploma kunt halen en dan, als MBO niveau 4 je goed af ging, naar het HBO. Als het HBO dan niet lukt, heb je in elk geval een MBO diploma om een goede baan mee te vinden. Als je alleen een HAVO-diploma hebt, wordt dat heel lastig.
Daarbij heeft het MBO veel stages, en dat kan met jouw autisme wel eens goed voor je zijn. Binnen een bedrijf gelden toch andere ongeschreven regels dan op school of thuis. De stages geven je de kans om ook je sociale vaardigheden op de werkvloer te oefenen, en daar routine in te krijgen, voordat je aan het HBO begint.

Ik hoop in elk geval voor je, dat je volgende week te horen krijgt dat je verder mag op VMBO-t dan is het eerste probleem in elk geval vast opgelost.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2012, 21:38
deking23
deking23 is offline
Hallo Niels,

ik zit in ongeveer hetzelfde schuitje als jij, wat misschien een tip is voor je om naar te kijken is het VAVO.

normaal gesproken mag je met vmbo-b niet naar het vavo-vmbo-t maar voor sommige leerlingen die op een te laag niveau zitten en echt een stapje hoger kunnen wordt een uitzondering gemaakt.
misschien is dit te proberen voor je aangezien je in een half jaar al je diploma kan halen en daarmee zelfs in 1 jaar je HAVO diploma kan halen op het VAVO.

ik hoop je voldoende geïnformeerd te hebben!
Met citaat reageren
Oud 30-05-2012, 10:23
Lomyrne
Lomyrne is offline
Het hangt natuurlijk helemaal van de opleiding af of er veel theorie gegeven wordt. Maar iedere opleiding heeft theorie nodig, of het nu de opeldiding tot monteur is of kapper.
Als je MBO op niveau 4 kan doen dan kan je naar 4 (soms ook 3) jaar doorstromen naar het HBO. Als je een verwante opleiding kiest kan je deze zelfs nog verkort doen ook.
Ik heb MBO en HBO beide in 3 jaar gedaan, dus in totaal 6 jaar. En nu doe ik WO, dit doe ik in 2 jaar.

Je zou eventueel vanaf MBO niveau 2 door kunnen groeien naar niveau 3 en 4. Ik heb geen idee hoe lang dit gaat duren.
VAVO is ook een idee, daar komen ook wel eens jongeren. Maar dit is vaak niet voltijd school, omdat de vakken verdeeld worden over 2 jaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten