Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2012, 19:33
Mark52
Mark52 is offline
Hallo allemaal,

over 2 maanden zijn de Tweede Kamerverkiezingen en er wordt gezegd dat het waarschijnlijk erg moeilijk zal worden om een coalitie te vormen. Welke coalitie denken jullie dat er komt? Welke coalitie willen jullie dat er komt?

Zelf denk ik dat er twee mogelijkheden zijn, zoals het er nu naar uitziet. Of de VVD wordt de grootste partij en er wordt een coalitie gevormd met VVD-PVDA-CDA-D66 en eventueel GroenLinks. Of de SP wordt de grootste en we krijgen een coalitie met SP-PVDA-D66-GroenLinks-ChristenUnie en eventueel de Partij voor de Dieren.

Het liefst zou ik zien dat er een coalitie komt waar de PVV deel van uitmaakt, maar ik denk dat die kans heel klein is. Het maakt voor mij ook niet uit wie de andere partijen in een dergelijke coalitie zouden zijn, maar helaas zal dat met de VVD, CDA en eventueel SGP moeten zijn, aangezien de overige partijen de PVV uitsluiten.

Ik ben benieuwd wat jullie verwachtingen/meningen zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-07-2012, 19:44
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik wil natuurlijk dat D66 alleen een regering kan vormen, maar dat lijkt me niet erg realistisch. Ik vermoed dat Paars, of misschien Paars Plus de uiteindelijke regering zal vormen. Ik zie de SP niet snel tot overeenkomst komen met de VVD of het CDA, en dan wordt het vinden van een meerderheid lastig. Als er nog wat PVV'ers overstappen naar de VVD ligt een Paarse coalitie eigenlijk voor de hand. Een brede coalitie met VVD, CDA en de PvdA zal wellicht de voorkeur genieten van de VVD, maar na de waarschijnlijke nederlaag van het CDA de komende verkiezingen zie ik dat niet snel gebeuren, en de PvdA zal waarschijnlijk ook niet snel instemmen met een dergelijke coalitie.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 19:54
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ik hoop VVD, D66 en GroenLinks.
Oud 12-07-2012, 20:00
Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
Ik wil natuurlijk dat D66 alleen een regering kan vormen, maar dat lijkt me niet erg realistisch. Ik vermoed dat Paars, of misschien Paars Plus de uiteindelijke regering zal vormen. Ik zie de SP niet snel tot overeenkomst komen met de VVD of het CDA, en dan wordt het vinden van een meerderheid lastig. Als er nog wat PVV'ers overstappen naar de VVD ligt een Paarse coalitie eigenlijk voor de hand. Een brede coalitie met VVD, CDA en de PvdA zal wellicht de voorkeur genieten van de VVD, maar na de waarschijnlijke nederlaag van het CDA de komende verkiezingen zie ik dat niet snel gebeuren, en de PvdA zal waarschijnlijk ook niet snel instemmen met een dergelijke coalitie.
Het is inderdaad zo dat de meeste "traditionele partijen inderdaad waarschijnlijk niet met de SP zullen willen regeren. Ik denk ook dat Paars niet gaat lukken qua zetelaantal.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 20:01
Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
Ik hoop VVD, D66 en GroenLinks.
Maakt het je verder niet uit wie erbij komen? Want die drie partijen samen gaan zeker niet genoeg zetels halen.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 20:02
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Het is inderdaad zo dat de meeste "traditionele partijen inderdaad waarschijnlijk niet met de SP zullen willen regeren. Ik denk ook dat Paars niet gaat lukken qua zetelaantal.
De Poltieke Barometer plaatst de combinatie VVD/PvdA/D66 nu op 73 zetels, dus het gaat er waarschijnlijk om spannen. VVD/PvdA/D66/GL heeft wel een (krappe) meerderheid in deze peiling.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 20:08
Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
De Poltieke Barometer plaatst de combinatie VVD/PvdA/D66 nu op 73 zetels, dus het gaat er waarschijnlijk om spannen. VVD/PvdA/D66/GL heeft wel een (krappe) meerderheid in deze peiling.
Maar stel dat ze net een meerderheid zouden halen, dan kun je je afvragen of ze wel met een dergelijke krappe meerderheid willen gaan regeren. Ik denk dat ze er dan eerder een partij bij zullen nemen.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 20:17
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Maar stel dat ze net een meerderheid zouden halen, dan kun je je afvragen of ze wel met een dergelijke krappe meerderheid willen gaan regeren. Ik denk dat ze er dan eerder een partij bij zullen nemen.
Het lijkt me sterk dat er realistische coalities mogelijk zijn met een ruime meerderheid.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 20:23
Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
Het lijkt me sterk dat er realistische coalities mogelijk zijn met een ruime meerderheid.
VVD-PVDA-CDA-D66 en eventueel GroenLinks lijkt je niet realistisch? Zeker als GroenLinks erbij betrokken wordt dan zal de VVD er denk er graag het CDA bij willen hebben als tegengewicht.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 20:43
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Ik hoop dat het in elk geval een coalitie zonder VVD wordt, zodat er tenminste nog wat van Nederland overblijft.
Oud 12-07-2012, 20:47
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik hoop dat het in elk geval een coalitie zonder VVD wordt, zodat er tenminste nog wat van Nederland overblijft.
Want déze keer gaan ze hun kans grijpen en Nederland vernietigen?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 21:17
HomoSignificans
Haha, daar zijn ze al een tijdje mee bezig hoor.
Oud 12-07-2012, 21:30
Schrödinger
Schrödinger is offline
Vandaar dat Nederland één van de meest welvarende landen ter wereld is.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 21:38
Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
Haha, daar zijn ze al een tijdje mee bezig hoor.
Op welke manier is de VVD de afgelopen tijd bezig geweest met het vernietigen van Nederland, volgens jou?
Kun je specifieke voorbeelden noemen?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 22:48
HomoSignificans
Neem het eens wat minder letterlijk zeg!

Ik doelde op de economische krimp, de flinke bezuinigingen op onderwijs en milieu, de maatregelingen m.b.t. uitkeringen. Dat soort dingen. Zonder de VVD gaat dat vast een stuk beter.
Oud 13-07-2012, 07:13
De Veroorzaker
Citaat:
Maakt het je verder niet uit wie erbij komen? Want die drie partijen samen gaan zeker niet genoeg zetels halen.
Mag ik je glazen bol eens lenen?
Oud 13-07-2012, 07:50
Verwijderd
Citaat:

Ik doelde op de economische krimp, de flinke bezuinigingen op onderwijs en milieu, de maatregelingen m.b.t. uitkeringen. Dat soort dingen. Zonder de VVD gaat dat vast een stuk beter.
En in de jaren '90 ging het met de VVD ook heel slecht?
Met citaat reageren
Oud 13-07-2012, 08:12
Martiño
Martiño is offline
Ik vind speculatie over mogelijke coalities een beetje moeilijk in dit stadium.

Verder gaat mijn voorkeur uit naar een paars/paars-plus coalitie.
Oud 13-07-2012, 13:52
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Misschien doelt hij op de -32% economische krimp tijdens Paars.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2012, 13:58
HomoSignificans
Citaat:
Geen idee, zeg jij het maar. Maar maakt het iets uit of ze bij de VVD 20 jaar geleden wel goeie plannetjes hadden?
Oud 13-07-2012, 17:13
Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
Mag ik je glazen bol eens lenen?
Sommige dingen kun je gewoon inschatten
Als die drie partijen genoeg zetels halen dan eet ik mijn schoen op!
Met citaat reageren
Oud 13-07-2012, 17:28
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Geen idee, zeg jij het maar. Maar maakt het iets uit of ze bij de VVD 20 jaar geleden wel goeie plannetjes hadden?
Vergeleken met eind jaren '90 is het programma van de VVD weinig veranderd.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2012, 17:37
Mark52
Mark52 is offline
Citaat:

Ik geef je geen ongelijk. Ik zou zelf nooit op de VVD stemmen. Ik was gewoon nieuwsgierig naar je motivatie
Met citaat reageren
Oud 13-07-2012, 17:54
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Het huidige leiderschap van GL is waarschijnlijk ook nog dom genoeg ook om met drie zetels in de regering te gaan zitten.
Oud 13-07-2012, 18:20
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Het huidige leiderschap van GL is waarschijnlijk ook nog dom genoeg ook om met drie zetels in de regering te gaan zitten.
Als kleinste partij heb je vaak disproportioneel veel invloed bij de coalitiebesprekingen. Daarnaast is GL een logische partner voor D66 en in mindere mate ook voor de VVD.
Als ze het slim spelen zouden ze er dus goede punten uit kunnen slepen, en het is een mooie gelegenheid om Sap er uit te werken (kabinetspost waar ze m.i. wél goed kan functioneren) en een nieuwe politiek leider te zoeken. Overigens verwacht ik wel dat GL nog wat aantrekt in de peilingen.
Oud 14-07-2012, 10:34
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Zolang het maar links is of een links tegengeluid heeft, geen VVD, CDA, SGP, CU, PVV of PVDD heeft vind ik het goed.

Maar dat gaat niet lukken vrees ik. Dus dan gaan we maar gewoon voor zo links mogelijk.
Oud 14-07-2012, 10:56
Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
Zolang het maar links is of een links tegengeluid heeft, geen VVD, CDA, SGP, CU, PVV of PVDD heeft vind ik het goed.

Maar dat gaat niet lukken vrees ik. Dus dan gaan we maar gewoon voor zo links mogelijk.
D66 mag wel? Volgens mij is D66 nou niet echt links. Meer een middenpartij. En waarom mag de PVDD dan weer niet, terwijl zij toch redelijk wat linkse standpunten hebben?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2012, 10:58
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ook de CU wordt toch vaak meer gezien als een partij die waarde hecht aan "christelijke solidariteit".
Met citaat reageren
Oud 14-07-2012, 11:37
Martiño
Martiño is offline
Ik geef de voorkeur aan een zo progressief en pragmatisch mogelijke coalitie, en dan moet je het gewoon rond het midden zoeken (D66, GL, met mindere mate VVD en CU).

De CU is een partij waar ik het op veel punten an sich wel mee kan vinden, met politici die op mij redelijk betrouwbaar en helder overkomen. Ze zijn soms opmerkelijk progressief, het tragische is dat ze op immaterieel gebied zo conservatief-christelijk zijn, dus ik heb ze liever niet een coalitie.
Oud 14-07-2012, 11:39
Martiño
Martiño is offline
En one-issue partijen horen niet thuis in een coalitie, of niet eens in de Tweede Kamer, als je het mij vraagt (hoe sympathiek ik de Piratenpartij ook vind ). Als je voor dierenwelzijn bent stem je maar GroenLinks, die hebben een groener program dan de PvdD.
Oud 14-07-2012, 12:11
Verwijderd
Waarom horen die niet thuis in de TK?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2012, 12:27
Martiño
Martiño is offline
Ik vind niet dat je een politieke partij helemaal rond één issue moet opbouwen. Ik zeg niet dat ze geen recht hebben om in het parlement te zitten (ze zijn gekozen dus ze hebben het recht), maar persoonlijk vind ik dat je als partij meer moet bieden dan je standpunten op één gebied. Je mag als lid van de Kamer overal over stemmen, dan moet je ook een heldere visie en standpunten formuleren over al die gebieden, en je niet focussen op maar één zaak.
Ik vind het bijvoorbeeld absurd dat een dierenpartij nu vanalles heeft te zeggen over bijvoorbeeld het Europese noodfonds. Dat is hun recht/plicht als volksvertegenwoordiging, maar ze zijn niet op die punten de Kamer binnengekomen.
Oud 14-07-2012, 13:05
Verwijderd
Dat klopt wel maar is allemaal nogal arbitrair. De VVD is onder andere in de TK gekomen onder de pretentie van liberaal zijn en het blijkt nu niet waar te zijn. Tsjah. Blijft politiek.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2012, 14:12
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik vind het bijvoorbeeld absurd dat een dierenpartij nu vanalles heeft te zeggen over bijvoorbeeld het Europese noodfonds.
Niet dat dat nou in de verkiezingsprogramma's van andere partijen stond, en zelfs de PvdD heeft een hoofdstuk Europese Unie (los van dieren/natuur).

Het one-issue wordt erg sterk aangezet. De PvdD-fractie doet verder in de praktijk ook aan alle debatten mee die niet over dieren/natuur gaan.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2012, 17:19
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Citaat:
En waarom mag de PVDD dan weer niet, terwijl zij toch redelijk wat linkse standpunten hebben?
Citaat:
Zowel Thieme als Eerste Kamerlid Niko Koffeman, behoort tot het kerkgenootschap van de Zevendedagsadventisten
(even lui uit wikipedia, geen zin de referentie zelf te zoeken)

Dat lijkt mij reden genoeg, Ik wil geen enkele partij die uit geloofsovertuiging handelt, zich ermee identificeert of door laat leiden aan de macht.
Ik snap zelf ook best wel dat "de bijbel" meer een gids is dan vaste regels voor veel leden van zulke partijen anno 2012, maar het gaat hier om persoonlijke meningen dus dan toch liever niet.
Oud 16-07-2012, 07:22
De Veroorzaker
Dus de katholieke Roemer valt ook af?
Oud 16-07-2012, 13:21
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Citaat:
Dus de katholieke Roemer valt ook af?
Als het overduidelijk is dat hij (of anderen) de hele partij richting pro-bijbel conservatisme stuurt wel ja.
Oud 16-07-2012, 14:11
De Veroorzaker
Naastenliefde is vrij christelijk.
Reageren

Regels voor berichten