Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-07-2012, 11:28
Records070
Records070 is offline
Goeiedag mensen, ik ben begonnen met rijlessen sinds paar dagen geleden (2x zover)
Het rijden gaat goed, maar het is nog niet duidelijk waarneer ik nou de koppeling moet gebruiken tijdens het remmen? Zou graag willen horen wat jullie zeggen zodat ik een 'confirmation' heb

Naja thanks alvast
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2012, 12:13
Verwijderd
Je moet de koppeling gebruiken als je toerental dusdanig omlaag zal gaan, dat de motor anders een grote kans heeft om af te slaan. Of als je zoveel afremt, dat je een versnelling (of meerdere versnellingen) lager wilt gaan zitten natuurlijk.

Stel dat jij in versnelling 5 op 3000 toeren rijdt (laten we zeggen, 120 km/h). Je moet afremmen naar 100 km/h. Je toerental zal dan dalen, maar je motor gaat daar niet van afslaan. Je hoeft de koppeling dan niet te gebruiken.
In lagere versnellingen, zoals 1 en 2, heb je kans dat de motor afslaat bij te lagen toeren. Stel dat je in versnelling 2 rijdt, op 2500 toeren (iets van 30 km/h), en je moet afremmen naar 10 km/h. Je toerental daalt flink. Je auto kan dan gaan schokken vanwege de lage toeren, en het is dus handig als je dan de koppeling had ingedrukt, want dan blijft je auto vloeiend doorrijden.

Ook is het handig om de koppeling te gebruiken bij het remmen wanneer je denkt dat er een kans is dat je stil gaat komen te staan. Anders slaat de motor ook af (logisch, want dan is je toerental zeer laag).
Met citaat reageren
Oud 04-07-2012, 21:23
KIET
KIET is offline
In het kort inderdaad om te voorkomen dat de motor stilvalt als je sterk afremt of doorgaans als je tot stilstand wilt komen Je zal vanzelf wel gevoel ontwikkelen voor wanneer je de koppeling erbij nodig hebt om te voorkomen dat je uitvalt.

In het lang; de motor draait met een minimale snelheid die nodig is om hem soepel op gang te houden, het stationaire toerental. De motor zit aan de versnellingsbak vast, met daartussenin de koppeling. De versnellingsbak zit middels een verdeelstuk - differentieel - en twee assen aan de wielen verbonden. In de versnellingsbak zitten ook een paar assen met tandwielen, eentje (de ingaande) die in verbinding staat met de motor en eentje (de uitgaande) die in verbinding staat met het differentieel/de wielen. Wanneer je in zijn vrij staat zijn die twee assen niet met elkaar verbonden en kan de motor gewoon los stationair draaien. Zet je hem in een versnelling dan zijn die twee assen wel met elkaar verbonden, in indirect dus de motor met de wielen. Tijdens het rijden heb je veel weerstand van diverse zaken (zowel in als buiten de auto) dus de auto remt af als je geen gas geeft, en als je dat in een versnelling doet rem je dus ook de motor af. Als die te veel wordt afgeremd gaat hij te langzaam draaien - te laag in de toeren - en levert hij niet genoeg kracht om in beweging te blijven, dus valt hij uit. Als jij op de fiets rijdt en je hebt extra weerstand waar je niet tegenop kunt trappen sta je uiteindelijk ook stil
De koppeling zit dus tussen de motor en de versnellingsbak. Als je de koppeling intrapt, dan onderbreekt hij de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak, ook als je in een versnelling staat. De motor draait dan weer vrij en valt automatisch terug naar zijn stationair toerental. Laat je hem los, verbind je de twee weer met elkaar. Verder zit er een groot snelheidsverschil tussen de motor en de versnellingsbak; bij het wegrijden moet de motor dus de versnellingsbak en de wielen (en het hele gewicht van de auto) op gelijk tempo trekken en dat kost veel moeite. Als je dan bij het wegrijden te snel de koppeling op laat komen wordt de motor ook plotseling hard afgeremd en valt hij ook uit.

Laatst gewijzigd op 04-07-2012 om 21:46.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2012, 01:46
Onno
Onno is offline
Hoi!

Ik ben rijinstructeur in Den Haag. Ik vind het eigenlijk raar dat dat jou niet goed uitgelegd is.
Het antwoord is eigenlijk heel simpel.

Als het wijzertje van de toerenteller tijdens het remmen onder de 1 komt, koppeling intrappen.
Bij het vaart maken, koppeling intrappen als het wijzertje van de toerenteller bij de 2 is om te kunnen schakelen.

In het begin zal je regelmatig op het wijzertje moeten kijken, later gaat dit van zelf.

Kijk ook eens op www.rijschool-opweg.nl

Groeten Onno
Met citaat reageren
Oud 17-07-2012, 10:44
Verwijderd
Citaat:
Hoi!

Ik ben rijinstructeur in Den Haag. Ik vind het eigenlijk raar dat dat jou niet goed uitgelegd is.
Het antwoord is eigenlijk heel simpel.

Als het wijzertje van de toerenteller tijdens het remmen onder de 1 komt, koppeling intrappen.
Bij het vaart maken, koppeling intrappen als het wijzertje van de toerenteller bij de 2 is om te kunnen schakelen.

In het begin zal je regelmatig op het wijzertje moeten kijken, later gaat dit van zelf.

Kijk ook eens op www.rijschool-opweg.nl

Groeten Onno
Schakel jij al bij 2000 toeren?
Zo kom je nooit vooruit
Met citaat reageren
Oud 17-07-2012, 10:59
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Zo kom je nooit vooruit
Volgens mij is de (CBR-)richtlijn bij diesel schakelen bij 2000 toeren, en bij benzine bij 2500 toeren.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2012, 11:01
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij is de (CBR-)richtlijn bij diesel schakelen bij 2000 toeren, en bij benzine bij 2500 toeren.
Ah oke, nu je het zegt, daar kan je best gelijk in hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2012, 15:18
feniks
feniks is offline
Citaat:
Zo kom je nooit vooruit
je komt best vooruit, dat is het nieuwe rijden.
Als je mensen aanvalt op hun posts, zorg dan wel dat je weet waar het over gaat. Nu sta je eerlijk gezegd nogal voor lul. Zeker omdat de kerel die je aanviel, een rijinstructeur is...
Met citaat reageren
Oud 17-07-2012, 21:58
Verwijderd
Citaat:
Als je mensen aanvalt op hun posts, zorg dan wel dat je weet waar het over gaat. Nu sta je eerlijk gezegd nogal voor lul. Zeker omdat de kerel die je aanviel, een rijinstructeur is...
Waar heb je het over? Ik viel hem helemaal niet aan, ik stelde een vraag, en zei daarbij dat ik het sloom vind werken als er al bij 2000 toeren wordt geschakeld. Je hoeft niet zo negatief te doen
Met citaat reageren
Oud 18-07-2012, 12:19
Verwijderd
Citaat:
Of je wel of niet vooruitkomt hangt af van de karakteristieken van het voertuig waarmee je rijdt. Als er onder de 2000tpm vrijwel geen vermogen beschikbaar is en je schakelt dan gewoon toch, dan zal je inderdaad niet erg snel vooruitkomen
Met citaat reageren
Oud 18-07-2012, 14:49
feniks
feniks is offline
Bij 2000 toeren. Is niet ONDER 2000 toeren.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2012, 21:01
Verwijderd
Citaat:
Maar je accelereert onder de 2000 toeren, want als je schakelt bij de 2000, stop je daar met accelereren. Dat bedoelt hij
Met citaat reageren
Oud 18-07-2012, 21:55
Verwijderd
Citaat:
Citaat:
Maar je accelereert onder de 2000 toeren, want als je schakelt bij de 2000, stop je daar met accelereren. Dat bedoelt hij
Precies. Er is geen enkele auto, muv CVT's maar die schakelen technisch gezien niet, die geen toerenterugval kent bij schakelen. Wanneer je dus consequent bij 2000tpm schakelt, zul je optrekken vanaf zo'n 1300 - 1400tpm afhankelijk van de auto.
Bij mijn pa's Laguna moet je niet proberen te schakelen bij 2000tpm, dan valt het blok gewoon stil want je valt terug naar bijna stationair. Je bent dan dus enorm traag. Dat zal bij een mueslimotortje ongetwijfeld anders zijn, want daar blaast de turbo vaak al mee vanaf 1200 - 1500tpm waar dat bij de Laguna pas 1750tpm is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten