Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-07-2012, 14:10
Jan159
Jan159 is offline
Hallo iedereen,

Ik ben 17 jaar en heb al een tijdje een relatie met mijn vriendin.
We hebben al wat dingen uitgeprobeerd en we wouden graag verder gaan dus ze is begonnen met de pil te pakken. Ze heeft die gepakt vanaf de eerste dag van haar menstruatie, dus is ze normaal gezien zeker. Ze pakt de pil nu al 2-3 weken en we hebben al seks gehad met condoom.

Nu mijn (onze) vraag is of we seks kunnen hebben zonder condoom? We hebben geen idee of het verstandig is (vandaar deze post). Wat we ons nog afvragen:

1) Normaal ben je safe als je de pil van de eerste dag van je menstruaties inneemt, elke dag en op hetzelfde tijdstip. Dit is ook zo gebeurt, maar toch vragen we ons af of het dan al verstandig is om al zonder condoom te vrijen? Is het beter om de pil eerst een volledige 'periode' te nemen en een maandje te wachten?
2) We hebben allebei, voor zover we weten, geen SOA's. We weten 99,99999% (100% ben je natuurlijk nooit ) zeker van elkaar dat we nog nooit met iemand anders seks hebben gehad. Kan je zonder dat je het weet, zonder dat je met iemand anders seks hebt gehad toch een SOA hebben?

Indien iemand nog opmerkingen/bemerkingen heeft, feel free to post them!
We zijn vrij zeker dat het kan, maar moest er toch een baby/SOA van komen is het uiteraard te laat, vandaar deze post! Better safe than sorry

Alvast bedankt,
Jan
Met citaat reageren
Oud 31-07-2012, 14:11
Em.
Em. is offline
Ik verplaats dit topic even naar L&G.

Verder is de pil zo inderdaad wel betrouwbaar genoeg, als ze er inderdaad op de eerste dag van haar menstruatie mee is begonnen (hoewel de pil nooit helemaal 100% werkt en het i.c.m. condoom nog altijd net wat veiliger is).
Oud 31-07-2012, 14:13
Pluis
Pluis is offline
als je vriendinnetje netjes haar pil neemt en die niet vergeet, dan zijn jullie samen genoeg beschermd tegen zwangerschap.

en de enige soa die je kunt krijgen zonder seks is herpes genitalis, het genitale broertje van de koortslip. dus geen orale seks als een van jullie een koortslip heeft.
Oud 31-07-2012, 14:17
Jan159
Jan159 is offline
Zelfs als ik in haar klaar zou komen? Want ik heb al een paar keer gelezen dat sommige vrouwen wèl zijn zwanger geraakt, ondanks ze de pil correct innamen en niet ziek waren/antiobiotica of andere medicijnen innamen.

Pluis, kan je één van die SOA's hebben zonder je erzelf bewust van te zijn?
Met citaat reageren
Oud 31-07-2012, 14:24
Em.
Em. is offline
Pil is inderdaad niet 100%, maar iets van 99,7% of zo (in praktijk is dat dan 3 van de 1000 vrouwen per jaar die toch zwanger worden). Voor de zekerheid zou je elke maand een zwangerschapstest kunnen doen (bij de Kruidvat heb je er twee voor €5, dus da's €2,50 per maand en niet heel duur dus) - volgens mij kwam Volk daarmee (van het forum) en het leek me wel een goed idee als je écht zeker wilt zijn. Hoewel over het algemeen een pil voldoende zou moeten zijn, ook als je in haar klaarkomt.
Oud 31-07-2012, 14:31
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Zelfs als ik in haar klaar zou komen? Want ik heb al een paar keer gelezen dat sommige vrouwen wèl zijn zwanger geraakt, ondanks ze de pil correct innamen en niet ziek waren/antiobiotica of andere medicijnen innamen.

Pluis, kan je één van die SOA's hebben zonder je erzelf bewust van te zijn?
de meeste van die vrouwen die dat op die manier hebben, hebben toch allemaal wel iets dat maakt dat ze (onbewust) de pil toch niet goed innamen. en je moet die paar uitzonderingen wel even uitzetten tegen de miljoenen vrouwen die de pil gebruiken (met alle kleine foutjes die erbij horen) en die niét zwanger raken. Maarja die zetten hun verhaal niet op het internet. Ik ben bijvoorbeeld in zo'n 8 jaar seks en pil nog nooit zwanger geweest

en je krijgt zonder seks geen soa. meisjes kunnen ongemerkt chlamydia hebben, maar om dat te krijgen moet je wel eerst seks hebben. oh en van hiv merk je natuurlijk ook niks in eerste instantie, maar ook dat krijg je niet zonder risicovol gedrag.
Oud 31-07-2012, 14:39
Jan159
Jan159 is offline
Dus qua zwangerschap zitten we safe zonder condoom vermits ze de pil juist blijft gebruiken?

Maar je noemde toch ook een ziekte op,herpes genitalis, die je kan krijgen zonder seks te hebben maar eens je ze hebt wel kan doorgeven. Besef je als je die ziekte hebt? En kunnen we ervan uitgaan dat we allebei geen SOA's hebben aangezien we gezond zijn/geen klachten hebben, de ouders geen SOA's hebben en we van elkaar weten dat we nog geen seks hebben gehad met iemand anders?
Met citaat reageren
Oud 31-07-2012, 14:48
Pluis
Pluis is offline
ja qua zwangerschap zit je goed.

en herpes genitalis is het koortslip virus maar dan op je genitaliën. als je een koortslip hebt merk je dat wel.
dus ja je kan er gewoon vanuit gaan dat jullie allebei geen soa hebben als jullie allebei nog maagd zijn.
Oud 31-07-2012, 14:52
Jan159
Jan159 is offline
Oké, bedankt Pluis & Em!
Met citaat reageren
Oud 31-07-2012, 14:56
Verwijderd
Verder wel: als je in een situatie zit dat je nu echt echt echt geen kind zou willen, is het wel aan te raden om toch de pil én het condoom te gebruiken.
De pil is in theorie 99,7% betrouwbaar maar doordat mensen nu eenmaal menselijk zijn, en hem wel eens vergeten of uitbraken enzovoort, is het in de prakijk 98% per jaar. Dat klinkt als een klein risico, maar dat is één op vijftig en dat is best reëel - je kent vast wel vijftig meisjes van de leeftijd van je vriendin en jou, en als die allemaal seks zouden hebben met alleen de pil raakt er elk jaar een zwanger.
Dus denk wel goed na of je dat risico van één op vijftig bereid bent te nemen, voordat je de condooms afzweert.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2012, 17:34
Jan159
Jan159 is offline
Dat risico is toch nog wel groter als ik dacht...
Maar is het zo hoog doordat je de pil perongeluk eens uitbraakt of vergeet ofzo? Of beschermd de pil,ookal heb je hem correct gebruikt, niet 100%?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 13:42
Balance
Balance is offline
Als je hem correct gebruikt, dan beschermt de pil dus voor 99,7%
Maar onderschat inderdaad niet dat je vriendin ook maar gewoon mens is en best eens een pil kan vergeten. Of dat ze midden in de nacht ziek kan worden en dan niet direct denkt 'oh wacht, nu is mijn pil er vast ook uit!'
Vandaar het cijfer dat Sarah noemt.

Zelf ben ik van mening dat je het pas zonder condoom moet gaan doen als je je relatie stabiel en serieus genoeg acht om een dergelijk ongelukje aan te kunnen. De kans op zo'n ongelukje is nog steeds erg klein, maar het is wel goed om er over na te hebben gedacht wat dat voor jullie twee zou betekenen.
Oud 01-08-2012, 13:59
Em.
Em. is offline
Vanwege de 99,7% noemde ik ook de mogelijkheid om elke maand een zwangerschapstest te doen. Ik hoor niet zo vaak verder dat mensen dat doen (maar wellicht voelen ze niet de behoefte dat te delen ) maar ik had mezelf wel voor genomen dat als ik ooooooit seks ga hebben dat ik dat wel een goede methode vind, in ieder geval zolang ik écht écht geen kind wil. Ik vind die paar procent (ik ben af en toe wel een beetje vergeetachtig, dus ik zal de 99,7% ook niet helemaal halen gok ik ) toch net iets teveel. En misschien kun je het er eens met haar over hebben, wat jullie nu precies willen doen als ze bijvoorbeeld de pil vergeet of hoe zij aankijkt tegen dat de pil niet helemaal 100% is.
Oud 01-08-2012, 16:51
Balance
Balance is offline
Je hebt ook nog zoiets als menstruatie waaraan je ziet dat je zwanger bent he
De kans dat je EN zwanger wordt terwijl je de pil goed slikt EN een van die vrouwen bent die wel maandelijks een bloeding heeft tijdens de zwangerschap EN ook niks merkt aan enige vorm van zwangerschapsklachten (bijv. enorme vermoeidheid die echt heel veel vrouwen hebben in het begin) lijkt me toch echt heel klein.

Liever gewoon van te voren goed nadenken over het risico dat je wel of niet wil nemen, en eventueel dus het condoom blijven gebruiken. Dat schiet meer op dan elke maand een test.
Oud 02-08-2012, 16:35
Verwijderd
Balance, het kan zijn dat je nog één of twee keer ongesteld word tijdens je zwangerschap. En meestal gebeurd dat in de eerste paar maanden. Dus een zwangerschaptest is helemaal geen gek idee. Al zijn de meeste huismerken niet volledig betrouwbaar.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2012, 16:40
Martiño
Martiño is offline
Geen enkele zwangerschapstest is 100% betrouwbaar. Of huismerken minder betrouwbaar zijn dan a-merken weet ik ook niet, heb je daar een bron voor?
Oud 02-08-2012, 18:43
Em.
Em. is offline
Citaat:
Je hebt ook nog zoiets als menstruatie waaraan je ziet dat je zwanger bent he
De kans dat je EN zwanger wordt terwijl je de pil goed slikt EN een van die vrouwen bent die wel maandelijks een bloeding heeft tijdens de zwangerschap EN ook niks merkt aan enige vorm van zwangerschapsklachten (bijv. enorme vermoeidheid die echt heel veel vrouwen hebben in het begin) lijkt me toch echt heel klein.

Liever gewoon van te voren goed nadenken over het risico dat je wel of niet wil nemen, en eventueel dus het condoom blijven gebruiken. Dat schiet meer op dan elke maand een test.
Qua zwangerschapsklachten: ik kan me heel goed voorstellen dat je wel vermoeid bent en eetbuien krijgt en dan niet denkt 'oh zwangerschap'. En als je nu bijvoorbeeld de pil doorslikt? Zwangerschapstesten lijken me dan prettiger dan ongesteld worden, wat dat betreft.
Oud 03-08-2012, 11:16
Pluis
Pluis is offline
Bloedverlies tijdens de eerste 3 maanden van een zwangerschap komt maar in 20% van de gevallen voor, dat is dus echt weinig. En als dat vervolgens doorzet naar een echte normale menstruatie met krampen en alles dan heb je een miskraam en ben je dus ook niet meer zwanger. Dus al die bangmakerij van dat een menstruatie ook al niks bewijst is niet nodig.

Daarnaast zijn de huismerktesten net zo betrouwbaar als de dure testen.

Regels voor berichten