![]() |
|
Ik ben me nog niet zo heel lang aan het verdiepen in de politiek, maar ik begin nu wel steeds meer in te zien hoezeer alles toch beheerst wordt door 'het grote geld'. Ik wil niet generaliseren en ik wil voor alles eerst meer kennis hebben over dit soort zaken voordat ik tot een oordeel kom (want ik erger me nogal aan hoe snel mensen hun oordeel klaar hebben over zaken waar ze geen verstand van hebben - waarom vragen steeds meer programma's op tv (ook de NOS) mensen op straat wat ze van dingen vinden terwijl veel duidelijk geen verstand van zaken hebben? Maar dat is een ander verhaal). Mijn studie gaat ook veel over dit onderwerp, maar ik wil me meer verdiepen.
Toch heb ik een gevoel van onbehagen bij de macht van grote bedrijven. 'Wij' vinden het redelijk normaal, maar is het niet belachelijk dat grote banken, bestuurd door enkele personen, ervoor kunnen zorgen dat mensen in Griekenland nu in (relatieve) armoede leven? Of wat te denken van het feit dat landen in crisis verkeren terwijl er mensen zijn met vermogens die de schuld van vijf kleine staten zouden kunnen oplossen? Om niet te spreken van de uitbuiting van mensen in wat wij de 'Derde Wereld' noemen. Zojuist heb ik opnieuw de documentaire The Yes Men Fix The World gezien (staat volledig en in hoge kwaliteit op YouTube) en daar is te zien hoe slechte dingen gebeuren door pure hebzucht. De scène waarin een zakenman meent dat 'doden acceptabel zijn zolang er maar geld mee verdiend wordt' zie ik maar als een uitzondering (want natuurlijk zenden de Yes Men alleen bepaalde dingen uit, daar ben ik me wel bewust van). Maar de rest van de documentaire schept een beeld dat volgens mij redelijk klopt met de waarheid. Bedrijven die willen verdienen uit de problemen van anderen, of problemen veroorzaken waar ze vervolgens geen verantwoordelijk willen nemen. Dit alles voor winst. Natuurlijk is economische groei tot zekere hoogte erg belangrijk - ik besef heus wel dat we onze welvaart eraan te danken hebben. Maar zo langzamerhand is het toch wel eens genoeg geweest? Honderdduizenden mensen lijden onder de winst van een relatief klein groepje. Nogmaals: ik wil eerst meer weten, maar dit is wat ik er tot nu toe van vind. Ik hoop dat iemand met me in discussie wil.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik kan me goed voorstellen dat sommige belangen zwaarder wegen dan het algemeen nut voor de wereld. Mij lijkt ook dat 'het grote geld' hiermee te maken heeft, doordat politici bijvoorbeeld geld nodig hebben om hun campagnes te financiëren. In Nederland valt het wel mee, maar in de USA is het natuurlijk een felle strijd om fondsen binnen te halen. Voor wat hoort wat, dus politiek gezien zal er ook weer wat gegeven worden aan de geldschieters. Daarnaast lijkt het er op dat bijvoorbeeld het water- en voedselprobleem wereldwijd voor een relatief gering bedrag kan worden opgelost, maar dat niemand hieraan begint. Waarom niet? En waarom kan er elders wel veel geld verspild worden zonder dat men er echt om maalt?
Waarschijnlijk is het iets dat ik als gewone burger volledig mis omdat het te groot is om als buitenstaander echt te kunnen begrijpen. |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
De vraag was inderdaad een retorische. Goedbedoelde initiatieven lopen waarschijnlijk stuk op te weinig medestanders (of zo is het vooroordeel) en voor veel mensen (mijzelf incluis) is het te ver weg om me werkelijk druk om te maken.
Overigens een interessante over het 'grote geld': Nobelprijswinnaar: Amerikaanse droom is een mythe "Volgens de econoom [Joseph Stiglitz] zijn de Verenigde Staten een verdeeld land geworden, waarin de 1 procent hoogste inkomens in één week 40 procent meer verdienen dan de onderste 5 procent in een geheel jaar. [...] Volgens Stiglitz staat de Republikeinse kandidaat Mitt Romney symbool voor de allerhoogste inkomens. Niet voor niets heeft zijn laatdunkende uitspraak over de 47 procent Amerikanen die geen belasting betalen, zoveel losgemaakt. Die uitspraak liet volgens Stiglitz zien hoe de rijke top van de rest van het land is losgeraakt." |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Me denkt alleen aan zichzelf. Mensen die macht hebben en dan bedoel ik mensen met geld en niet perse politici doen er alles aan om nog rijker te worden. Ook al betekent het hele afrika overnemen om je 'nep' aardappel te bouwen. En alle die boeren moeten maar een uitkering gaan aanvragen (Die hebben ze niet maar goed). Allemaal zodat een bedrijf meer macht krijgt in de wereld, om dan een spelltje met de wereld te spellen..
Terwijl de mensen in de rijke landen meer en meer aan overgewicht gaan leiden (omdat een kiptje maar 3 euros kost) en de meer en meer voedsel de prullenbakken inkan. Soms heb ik het gevoel dat de wereld een verhaaltje is uit ene of andere boek, waar de mens zijn afgaan zelf creert.
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Als er al mensen bestaan die hun geld aan anderen overmaken (wat ze over hebben) dan vallen die met mijn handen te tellen. Maar goed het gaat er om dat mensen die veel geld hebben veel kunnen bereiken. En dan is het jammer dat ze het niet inzien en niet doen. En ik wil helemaal niet zeggen dat er geen rijke mensen zijn die het geld wel goed besteden (Door onderzoeken etc te financieren). Die zijn er ook. En ik had het duidelijk niet over (gekozen) politici, die kunnen zonder geld helemaal niet uitvoeren. En mensen met geld hebben jij noch ik ooit gekozen.
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 04-10-2012 om 14:35. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven...bestormen.html ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 04-10-2012 om 16:40. |
![]() |
||
Citaat:
En zelfs als je die gedachte hebt kan je alsnog eten zonder E-nummers krijgen.
|
Ik zal later wat uitgebreider reageren (moet zo werken), maar waar het mij vooral om gaat is dat alles maar moet wijken voor de winst. In die documentaire die ik noemde veroorzaakt een oliebedrijf een chemische ramp in India waardoor niet alleen doden vallen maar latere generaties worden geboren met afwijkingen. Het bedrijf doet hier helemaal niets aan: geen schadevergoeding, geen excuses. Als de Yes Men zich dan vervolgens voordoen als dat bedrijf en verklaren er wel iets aan te doen, zegt het bedrijf vervolgens alsnog er niets aan te gaan doen. Ook heel opvallend is dat de beurswaarde van het bedrijf daalt. Blijkbaar wordt iets goeds doen dus niet gewaardeerd door de internationale economie.
Dat is mijn punt: alles moet maar wijken voor de winst. Dat mensen daardoor in de problemen raken, ach, dat is toch helemaal in India, die mensen kunnen ons toch niets maken. Goed, ik moet nu weg, ik maak het morgen wel af. Dat boek klinkt erg interessant trouwens.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
De behoefte van de minderheid bevredigen ongeacht wat dat doet met de behoefte van de meerderheid, kan toch niet je hoofddoel zijn(als je als rijke al eten, huis en alles wat je nodig hebt, al hebt)
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als eten hier zo goedkoop is (voornamelijk vlees) dan gaat men meer eten en heb je weer kosten nodig om die extra kilo's weer af te halen. Maar los van eten, wat basisbehoefte is, zijn er heel veel dingen waarmee wij het anders ook leuk hadden. Al dat materiaal wat je bijv. voor iphone, ipad, al die andere apparatten waarmee bedrijven veel geld verdienen door elk jaar een nieuwe versie te ontwikkelen: denk je dat dat geen effect heeft op ons wereld. Bedrijven hadden met het geld en moeite/tijd ook kunnen gebruiken om de wereld uit armoede etc te helpen. Iets voor iedereen en niet alleen voor mensen met een beetje te veel geld.
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Medical...ytic_summaries |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Het grote geld! hulpje | 12 | 27-05-2011 08:22 | |
Seksualiteit |
Het Grote Anonime Vragen Topic jjohan | 19 | 04-12-2009 00:40 | |
Psychologie |
Grote Niets akumabito | 9 | 04-09-2005 17:40 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Arafat ligt op Intensive Care deel II the story continues... ~Hadiya~ | 150 | 10-11-2004 22:21 | |
Bush: 'vermindering rechten van verdachten' Verwijderd | 27 | 04-12-2002 20:08 | |
Het dominee's kind Onze Zoon | 7 | 28-10-2002 00:37 |