Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Heb je wel eens een krant gelezen, en vlak daarna een romantisch boek? Dat is allebei een heel ander soort tekst, en dat komt omdat het krantenbericht puur de feiten beschrijft, terwijl het boek ingaat op de omstandigheden, hoe het gebeurde, smaakte, wat merkten de personen. Een kort krantenberichtje over een lijk dat ergens in een sloot is gevonden zal je waarschijnlijk niet zoveel doen, maar als iemand er een spannende detective over schrijft lig je misschien wel wakker omdat je je afvraagt wie hem vermoord heeft. Of misschien schrijft iemand er een goed liefdesverhaal over, en moet je huilen als hij doodgaat. Het ene roept dus veel meer emoties op dan het andere.
Hoe komt dat? Dat is een best wel belangrijke vraag, omdat dat eigenlijk je doel is met een gedicht: emotie opwekken. Daar zijn heel veel manieren voor, die ik je nu niet allemaal ga uitleggen, maar heel basaal: zorg ervoor dat de lezer begrijpt wat je bedoelt. 'Hij werd dagelijks geslagen' is heel sneu voor het arme kind, maar wij kunnen ons er niets bij voorstellen. Invoelbaar wordt het pas, als je gaat vertellen wat die jongen dan voelde. Deed het pijn, en waar? Wat zag hij als hij werd geslagen, de vlammende ogen van zijn moeder, het jezusbeeldje aan de muur, het witte plafond met gele piesvlekken? Een huis met een jezusbeeldje, daar kunnen wij, onwetende lezers, zich wel wat bij voorstellen. Of een plafond met piesvlekken. Dat maakt het levend, maakt de pijn echt en invoelbaar. In een goed gedicht doet de dichter dat: hij schrijft niet, hij omschrijft. Het boeit mij niet zoveel of hij dagelijks geslagen wordt, het boeit mij hoe dat gebeurt. Je hoeft het 'dagelijks slaan' niet eens te noemen. Omschrijf het. (Goed Emmeke Em naamzoek, kom er maar in. En maak je verhaaltje dat je elke keer copypaste sticky.) Kusjes! |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Maarten DuSaai #1604 DeZiekeGnoe | 500 | 06-02-2012 18:08 | |
ARTistiek |
Shockerend kunstwerk. Demo | 51 | 24-03-2007 12:03 | |
Psychologie |
Als ik een melding doe bij Melding kindermishandeling Kastanje | 14 | 04-05-2006 18:35 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' T_ID | 500 | 02-06-2005 14:02 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
kerstofobie: IK HAAT KERST! frankzinnig | 71 | 30-03-2003 07:46 |