Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2012, 08:30
Verwijderd
Uhm, soms staat er bij een alkaan alleen dit: tetramethyethaan (om een voorbeeld te noemen). De positie van de methyl moleculen wordt echter niet genoteerd, waarom is dat zo?

En dat is een makkelijk voorbeeld, maar waarom vind je bij moeilijkere vraagstukken dat de posities worden weggelaten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2012, 19:15
Verwijderd
Bij sommige alkanen is dat simpelweg niet nodig, omdat er maar 1 mogelijkheid is. Als het wel nodig is voor het maken van de structuurformule zou er een positienummer bij moeten staan.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2012, 20:28
ThomasJu
ThomasJu is offline
Is dit voorbeeld zelf verzonnen? Als je dit tekent wordt de hoofd keten altijd 3. Dus het is een propaan...
Met citaat reageren
Oud 14-09-2012, 20:49
Verwijderd
Ja even zelf verzonnen, dus dan heb ik het waarschijnlijk fout. Dan is het inderdaad propaan. Ik wilde het voorbeeld tetramethylbutaan geven.

De posities van de methyl moleculen zijn in dit geval 2 en 3 aan beide richtingen. Heet het daarom tetramethylbutaan? Omdat het beide kanten kan?

Bedankt sinaasappelsap! Bij sommige snap ik het weer niet, maar in principe is het gewoon; 1 mogelijk=geen posities opschrijven? Hoe zit dat dan met alkenen en alkynen? Daar de positie van de dubbele/driedubbele binding noteren, maar niet die van de methyl moleculen?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2012, 13:18
4beta
4beta is offline
Tetra is een telwoord voor het aantal methyl.
Mono=1 (wordt bijna altijd weggelaten)
Di = 2
Tri = 3
Tetra = 4

Bij alkenen en alkynen moet je de plaats van de (drie)dubbele binding noteren als het nodig is. 1-propeen is daar een voorbeeld van. Propeen had ook gewoon gemogen.

Toevallig eerder deze week 2 video's gemaakt op verzoek van iemand uit Havo 5, misschien heb je er nog wat aan.

http://www.youtube.com/watch?v=vEAfDOY3ik8
http://www.youtube.com/watch?v=Imf_OHW6SpE
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten