Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2002, 11:09
Verwijderd
......over naamgeving organische chemie----> alkanen, alkenen, alkynen, alkanolen, etc etc.

k zal het zo goed mogelijk uit proberen te leggen.

Als je zo'n structuurformule een naam wilt geven, moet je die C-atomen gaan nummeren. Ik weet dat dan iig de dubbele binding voor gaat, dus dat wordt dan C-atoom 1.
Maar stel nou dat je een lange keten C-atomen hebt, met dubbele bindingen, een paar halogenen, een paar aldehydegroepen, een paar aminogroepen, een paar hydroxylgroepen, alkoxy-groepen etc etc. Van alles wat dus. Nu moet je dat ding een naam gaan geven. Wat gaat er dan voor???

Voorbeeld: in butaan, een aminogroep op 3 en een hydroxygroep op 2? of andersom?

Hoop dat ik het goed heb uitgelegd, k heb morgen een toets en zou het HEEEEL graag willen weten!!!

Alvast bedankt,
liefs,

Alicia
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2002, 15:26
ekki
ekki is offline
misschien heb je wat aan binas tabel 103C?

en anders ff afwachten of tampert vandaag online komt... die weet 't vast wel
Oud 23-01-2002, 15:27
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
ekki schreef:
misschien heb je wat aan binas tabel 103C?
hehe die's héél handig idd
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 18:11
bono
bono is offline
blz. 31 van Samengevat (HAVO-5) voor de rest vind ik dat ook een rotonderwerp al die ethyl-4-butaanoaat o.i.d. maar goed succes ermee!!

Groetjes,

Bono
Oud 23-01-2002, 19:32
Verwijderd
thanx allemaal
ik kijk strax nog wel ff of er nog wat op staat

xxx

Alicia
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 20:29
angelnummertwee
angelnummertwee is offline
Citaat:
Voorbeeld: in butaan, een aminogroep op 3 en een hydroxygroep op 2? of andersom?

[/B]

Ik heb toevallig vandaag er een rep over gehad. Maar de als er een zuur in voorkomt is die het balngrijkste en moet je die als achtervoegsel gebruiken.. daarna is de hydroxy en daarna komt pas de amino groep

Heb je er wat aan?

Wil je nog meer weten? het is niet zo moeilijk
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 22:11
allie
allie is offline
alles op alfabet!!! de eerste letter van de zijgroep, niet de griekse voorvoegsels meegerekend. maakt niet uit of 3 eerder komt dan 1, alles op alfabet! suxxes met je toets!
Oud 29-01-2002, 21:19
skatefamke
skatefamke is offline
en als het gaat om bv iets van dizuur dan moet je volgens de regels van IUPAC de z nemen als letter om te ordenen op alfabetische volgorde en niet de d.
Oud 30-01-2002, 19:30
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
skatefamke schreef:
en als het gaat om bv iets van dizuur dan moet je volgens de regels van IUPAC de z nemen als letter om te ordenen op alfabetische volgorde en niet de d.
ja. Volgens mij is dit waar. Zuur komt sowieso altijd achteraan (dichroomdicloorpenteenalzuur, cijfertjes daargelaten ). Verder zou ik et gewoon op alfabetisch volgorde doen ja. Dat is meestal wel ok. Ik geloof trouwens dat je erop wordt afgerekend dat je 1,2-difluor1-chloorbutaan schrijft. Het gaat er meer om dat je de elementen goed benoemt en goed telt.

Veel succes met je toets.
Reageren

Regels voor berichten