Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2012, 10:31
Daantjer
Daantjer is offline
Ik ben 18, ben blijven zitten en zit zodoende in het laatste jaar van het VWO. Ik heb de afgelopen weken een paar keer rijles gehad onder school, waarop mijn school m'n ouders belde om ze hierover te informeren. Is dat wel helemaal volgens de regels, ik ben namelijk 18, dus ze zouden volgens mij, mij eerst moeten contacteren.
Oud 25-09-2012, 11:45
Axel11
Axel11 is offline
Ligt eraan, sommige scholen nemen in hun leerlingenstatuut of schoolreglement op dat ouders (als eerste) worden ingelicht.

Het kan ook zijn dat ze er niet aan gedacht hebben dat je al 18 bent. Of misschien hebben ze je (mobiele) nummer niet in de administratie staan.

Ik zou even navragen waarom je school (als eerste) je ouders heeft ingelicht.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2012, 11:54
Martiño
Martiño is offline
Dat je 18 bent geeft je overigens geen vrijbrief om gewoon je gang te gaan op school. Je moet nog steeds naar de lessen komen, je moet nog steeds je huiswerk inleveren, als je een tussenuur hebt moet je ook gewoon op schoolterrein blijven (als dat het beleid is tenminste), en je kunt je ook niet zomaar ziek melden of zelf verlof aanvragen. Door je in te schrijven op de school ga je akkoord met de reglementen en hun voorwaarden, en daar dien je je aan te houden, óók als je 18+ bent
Oud 25-09-2012, 13:11
Verwijderd
Waarom plan je je rijles niet gewoon buiten school?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2012, 18:24
Ivo
Ivo is offline
Grote kans dat in het schoolreglement is opgenomen dat bij onrechtmatig verzuim altijd contact wordt opgenomen met de ouders. Zonder beperking dat dit niet het geval is bij meerderjarige leerlingen.

Aangezien zoiets geen wettelijk verboden of volstrekt onredelijk is, heb jij pech en mag je nu aan je ouders gaan uitleggen waarom je zo nodig rijles moet nemen onder schooltijd.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2012, 06:54
Daantjer
Daantjer is offline
Ik heb op mijn school onder andere aangegeven dat ik zelf bezig zal zijn met verlofadministratie, absentie etc... Dit moest ik op school namelijk aangeven. Maar het moet ook wel dat ze dit even waren vergeten, ziekmeldingen etc.. handel ik altijd namelijk wél zelf af.
Oud 26-09-2012, 20:39
Verwijderd
Heb je specifiek met je school afgesproken dat jij lessen mag verzuimen voor rijles? Zo niet, dan valt het namelijk gewoon onder spijbelen, en dat zal de leerplichtambtenaar niet meer erg vinden, maar dat neemt niet weg dat het tegen de schoolregels is en school je daar dus gewoon voor mag straffen of je ouders mag inlichten.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2012, 22:41
Verwijderd
Citaat:
Heb je specifiek met je school afgesproken dat jij lessen mag verzuimen voor rijles? Zo niet, dan valt het namelijk gewoon onder spijbelen, en dat zal de leerplichtambtenaar niet meer erg vinden, maar dat neemt niet weg dat het tegen de schoolregels is en school je daar dus gewoon voor mag straffen of je ouders mag inlichten.
en mag besluiten je geen examen te laten doen.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2012, 22:48
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
en mag besluiten je geen examen te laten doen.
Mits opgenomen als sanctie in het leerlingenstatuut.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2012, 08:45
Daantjer
Daantjer is offline
Citaat:
Mits opgenomen als sanctie in het leerlingenstatuut.
bij ons niet
Oud 27-09-2012, 14:06
Martiño
Martiño is offline
Tja, weet je wat het is, als je 18 bent en je wilt die verantwoordelijkheid hebben om alles zelf te regelen, dan moet je ook laten zien dat je die verantwoordelijkheid aankan. Als jij lessen skipt om rijles te nemen en dus gewoon je recent verkregen 'volwassenheid' misbruikt om te spijbelen, ben je niet verantwoordelijk bezig. Als je denkt dat je nu je 18 bent de stoere jongen kunt uithangen door ongestraft lessen te missen (of het reglement op een andere manier te negeren), dan zul je van een koude kermis thuiskomen. In het ergste geval schorst de school je gewoon en sta je zonder diploma op straat.

Je wil serieus genomen worden als een volwassene en wilt niet dat school jouw ouders belt als je spijbelt? Gedraag je dan ook als een volwassene en spijbel niet.
Oud 27-09-2012, 14:12
Verwijderd
Citaat:
Je wil serieus genomen worden als een volwassene en wilt niet dat school jouw ouders belt als je spijbelt? Gedraag je dan ook als een volwassene en spijbel niet.
QFT.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten