Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2013, 00:11
Simon
Simon is offline

Dat zo'n assassin na z'n mislukte poging door 10 gasten in elkaar wordt getrapt: ik vind het geen toonbeeld van een fatsoenlijke rechtsstaat. Krijgt 'ie een verdient pak slaag, moeten de klappengevers dit door de extreme omstandigheden vergeven worden of zouden ze voor mishandeling een straf moeten krijgen?
Oud 20-01-2013, 00:14
Simon
Simon is offline
(voor wie het nieuws gemist heeft)
Oud 20-01-2013, 00:26
Verwijderd
Als je iemand door z'n hoofd probeert te schieten op zo'n meeting en je faalt omdat je geen kogel hebt gelocked verdien je dat alles en meer. Al met al viel het mij nog wel mee. Geen straf uiteraard.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 01:10
bloodyb
bloodyb is offline
Die waren hun eigen frustraties aan het wegmeppen!
Oud 20-01-2013, 08:27
hookee
hookee is offline
Ik vind dat elke aanwezige wel 3 trappen mocht geven om de adrenaline af te voeren.
Ben wel heel benieuwd waarom het wapen vastliep, wel erg toevallig (of was't een aansteker?)
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 09:05
Verwijderd
Ten eerste vind ik het allemaal erg meevallen, binnen een minuut na het gebeurde houdt iedereen op met schoppen en slaan, op een grijze opa na en daar moest ik hard om lachen, komt die nu met een paraplu of zo aanzetten?

Ten tweede heeft het natuurlijk geen klap (pun intended) te maken met wel of geen rechtsstaat wat er in de eerste minuut na een aanslag gebeurt. Nogal discriminerende opmerking om dat er bij te halen, er is echt helemaal niets in dit filmpje of het begeleidende artikel wat te maken heeft met wel of geen rechtsstaat. Je vooroordelen over Bulgarije, al dan niet terecht, zijn terug te lezen in die opmerking.

De klappengevers/trappers mogen er van mij mee weg komen, op basis van wat ik hier zie reageren ze alleen binnen de eerste minuut en niemand doet echt iets heel lomps, het is een beetje met de punt van de schoen tegen de rug trappen. Dat is geen net gedrag, maar ik kan me inleven in de emotie als er net iemand geprobeerd heeft een collega/vriend dood te schieten, en vind dat we ernstig doorslaan als we dit al willen gaan aanpakken.

Het navolgende is verder geen argument/stelling, ik vind het volgende goed noch slecht maar gewoon iets waar ik aan dacht bij het bekijken: In Amerika zou de man waarschijnlijk meteen doodgeschoten zijn want vuurwapengevaarlijk.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 09:45
Naimin
Naimin is offline
Als iemand een moordaanslag wilt plegen heb ik geen medelijden met ze. Die trap-sessie was meer dan verdiend. Eigenlijk hadden ze nog wel langer door mogen gaan, als je nagaat dat ie er niks aan over heeft gehouden.
Oud 20-01-2013, 09:48
Verwijderd
Dafuq...
Zie het nut er niet van in om die kerel te gaan trappen.

Edit: Hij probeert iemand door zijn hoofd te schieten, dus je gaat hem trappen.
Wat is dat voor logica?
Je zou denken dat hij zo snel mogelijk word gehandboeid en afgevoerd.

Ik bedoel je zal dit toch ook nooit zien als iemand zoiets op de Amerikaanse president zou proberen ( hij zou waarschijnlijk niet ver komen) maar toch.
Die zouden ze niet in het openbaar laten liggen en er op in gaan trappen

Laatst gewijzigd op 20-01-2013 om 13:56.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 10:00
Verwijderd
Citaat:
Dafuq...
Ja, ik denk dat het bij de mensen die trappen inderdaad een sterk staaltje nutsmaximalisatie was
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 12:10
Verwijderd
Ik moet zeggen dat ik wel schrok toen ik dit filmpje zag voor de eerste keer. Maar ik vind de reactie niet meer dan logisch.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 12:57
Verwijderd
Citaat:
Dafuq...
Hij probeerde net iemand van dichtbij door z'n hoofd te schieten. Denk nog eens goed na en formuleer je antwoord opnieuw.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 08:11
ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Bulgarije is geen fatsoenlijke rechtsstaat.

Ik begrijp de reacties wel, vervolging hoeft wat mij betreft ook niet. De mensen in Bulgarije zijn gewoon een stuk harder dan in Nederland, dan krijg je dit. Dit is geen goed of negatief oordeel daarover, dit is enkel een constatering.
Oud 21-01-2013, 08:21
Verwijderd
Citaat:
Bulgarije is geen fatsoenlijke rechtsstaat.
Daar kun je een discussie over hebben, maar het is echt totaal irrelevant voor dit filmpje of deze casus Ik snap echt niet dat het rechtsstaat-verhaal hierbij gehaald wordt.

Citaat:
De mensen in Bulgarije zijn gewoon een stuk harder dan in Nederland, dan krijg je dit.
Ook hierbij: we kunnen een discussie hebben over de vermeende hardheid van Bulgaren, maar wat heeft dat te maken met deze casus? Wat gebeurt er nu helemaal? Iemand probeert iemand anders van dichtbij door het hoofd te schieten, dat mislukt, de schutter wordt overmeesterd en krijgt ongeveer 40 seconden lang enkele trappen. Dit had in ieder land kunnen gebeuren.

Overigens ken ik een paar Bulgaren en dat zijn regelrechte softies. Ik deel je mening (want dat is het, en geen constatering) niet dat ze daar een stuk harder zijn dan hier.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 11:28
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Daar kun je een discussie over hebben, maar het is echt totaal irrelevant voor dit filmpje of deze casus Ik snap echt niet dat het rechtsstaat-verhaal hierbij gehaald wordt.
Simon heeft het er over in zijn OP ("ik vind het geen toonbeeld van een fatsoenlijke rechtsstaat"), daar haakte hij waarschijnlijk op in.
Of Bulgarije daadwerkelijk een fatsoenlijke rechtstaat is weet ik niet, er zijn nu wel allerlei berichten in de media dat het een verkiezingsstunt was. Als het inderdaad in scene gezet is (ik weet het niet, maar laten we die gedachte eens uitbouwen), dan is het overdadige geweld dat gebruikt is bij de arrestatie dat misschien ook.
Oud 21-01-2013, 11:46
ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Citaat:

Ook hierbij: we kunnen een discussie hebben over de vermeende hardheid van Bulgaren, maar wat heeft dat te maken met deze casus? Wat gebeurt er nu helemaal? Iemand probeert iemand anders van dichtbij door het hoofd te schieten, dat mislukt, de schutter wordt overmeesterd en krijgt ongeveer 40 seconden lang enkele trappen. Dit had in ieder land kunnen gebeuren.

Overigens ken ik een paar Bulgaren en dat zijn regelrechte softies. Ik deel je mening (want dat is het, en geen constatering) niet dat ze daar een stuk harder zijn dan hier.
Ik haakte in op de TS. Mijn uiteindelijke betoog komt erop neer dat de gemiddelde Bulgaar niet opkijkt van een paar beuken meer of minder. Hier wordt gekeken vanuit een Nederlandse opvoeding en normen en waarden voor iets dat zich in Bulgarije afspeelt. Dat is nogal naïef en dat vind ik storend.
Oud 21-01-2013, 11:47
Turk February
Turk February is offline
Natuurlijk moeten ze straf krijgen. Mishandeling is mishandeling, of het slachtoffer nu een misdadiger is of niet. Als dit gerechtvaardigd is, mag ik dan ook een moordenaar die zijn straf heeft uitgezeten in elkaar slaan, als ik hem toevallig tegenkom op straat?
Oud 21-01-2013, 13:00
Verwijderd
Een moordenaar die zijn straf heeft uitgezeten is wat anders dan iemand die net heeft geprobeerd andermans hersenen eruit te blazen. Kromme vergelijking.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 15:47
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
hoax, die kerel kijkt alsof die knakker met die pipa zijn water bij komt vullen
Oud 22-01-2013, 20:45
Verwijderd
Als ie niet had getwijfeld/gewacht met schieten, had t m gewoon gelukt. Terecht dat ie de tering ff in wordt getrapt dus.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2013, 21:20
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Zinloos geweld als reactie op een poging tot zinloos geweld.

Is de frustratie bij de schoppende personen begrijpelijk? Best wel, is hun reactie daarom te begrijpen? Zeker. Is het objectief goed te keuren? In mijn ogen niet.
Oud 22-01-2013, 21:43
Naimin
Naimin is offline
Citaat:
Als ie niet had getwijfeld/gewacht met schieten, had t m gewoon gelukt. Terecht dat ie de tering ff in wordt getrapt dus.
Ik dacht dat hij al schoot, maar dat zijn geweer niet afging. Het was een gaspistool toch? Dat vertelde die VVD'er in ieder geval bij Eva Jinek afgelopen zondag
Oud 22-01-2013, 22:51
Verwijderd
Citaat:

Is de frustratie bij de schoppende personen begrijpelijk? Best wel, is hun reactie daarom te begrijpen? Zeker. Is het objectief goed te keuren? In mijn ogen niet.
Neerschieten is wel ff wat anders dan iemand een paar rotschoppen geven.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2013, 07:20
Verwijderd
Citaat:

Een vraag of iets objectief is beantwoorden met "in mijn ogen" is een beetje raar.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2013, 15:45
Simon
Simon is offline
Citaat:
Neerschieten is wel ff wat anders dan iemand een paar rotschoppen geven.
Je bekritiseert Alpha voor iets wat hij niet zegt. Dat gedrag vertonen spindoctors ook.

Citaat:
Een vraag of iets objectief is beantwoorden met "in mijn ogen" is een beetje raar.
De vraag die Alpha stelt is: kan je los van onze empathische gevoelens voor de 'schoppers' dergelijk gedrag goedkeuren. Hij denkt van niet. Daar valt geen speld tussen te krijgen, volgens mij. Alleen is zijn woordkeuze een teken van bescheidenheid, het is slechts zijn visie. Niet de alomvattende werkelijke en enige waarheid.
Oud 23-01-2013, 15:45
Simon
Simon is offline
Hence the "volgens mij."
Oud 23-01-2013, 20:10
Verwijderd
Nouja, een moordenaar op z'n hoofd stampen zou ik niet afdoen als 'zinloos' geweld. Het had wel degelijk zin.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2013, 22:18
Verwijderd
Citaat:
Nouja, een moordenaar op z'n hoofd stampen zou ik niet afdoen als 'zinloos' geweld. Het had wel degelijk zin.
Nee dat had het niet. Het had evenveel zin als een random persoon uit het publiek in elkaar stampen. Goed voor mijn vermaak maar verder behoorlijk zinloos nadat de schutter gepakt was.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2013, 22:22
Verwijderd
Misschien had hij stiekem c4 in z'n onderbroek. Weten zij veel.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2013, 22:41
Verwijderd
Dan wordt het alleen maar gevaarlijker door hem te schoppen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2013, 23:02
Verwijderd
Er had wat dat betreft inderdaad wat veiliger op de nek en hoofd-zone gemikt moeten worden tijdens de lynch in kwestie.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2013, 19:20
Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Een moordenaar die zijn straf heeft uitgezeten is wat anders dan iemand die net heeft geprobeerd andermans hersenen eruit te blazen. Kromme vergelijking.
Waarom? Hij was ongewapend en lag op de grond.
Oud 25-01-2013, 12:38
Verwijderd
Hoe weet je dat? Ik zie niemand hem fouilleren?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2013, 15:07
DAH
DAH is offline
Goedkeuren kan ik deze actie niet, maar ik vind het heel begrijpelijk. Het is een adrenaline ontlading.
Oud 03-02-2013, 19:01
jason123
jason123 is offline
Ik denk dat als iemand jou zou willen vermoorden en het mislukt en jij de mogelijkheid hebt om dit te doen, dat jij precies hetzelfde zou doen
Met citaat reageren
Oud 06-02-2013, 12:19
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat als iemand jou zou willen vermoorden en het mislukt en jij de mogelijkheid hebt om dit te doen, dat jij precies hetzelfde zou doen
Dus? Dat is geen reden om het maar goed te keuren
Met citaat reageren
Oud 07-02-2013, 15:17
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Dat lijkt me zeer sterk.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2013, 18:56
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
[filmpje]

Krijgt 'ie een verdient pak slaag, moeten de klappengevers dit door de extreme omstandigheden vergeven worden of zouden ze voor mishandeling een straf moeten krijgen?
All of the above.
Reageren

Regels voor berichten