Advertentie | |
|
![]() |
|
Ok, duidelijk.
Ik ben nu weer even dit onderwerp aan het herhalen en ik snap weer iets niet. Je hebt 2,3-dichloorbutaan en er zijn 3 stereo-isomeren, en 2 asymmetrische *C atomen. Als ik dan die structuurformule teken zie je dus 2 keer een C atoom die gebonden is aan een Cl, een H.. maar wat maak ik van die andere twee die CH3, en een C met de de andere Cl en een H want als je de H's en Cl niet bij de C atoom optelt is het centrale C atoom gebonden aan 2 andere C's .. hoe moet ik dit aanpakken? bvd |
![]() |
|
Je moest verklaren waarom 2,3-dichloorbutaan 3 stereo-isomeren heeft en niet 4. Ik snap wel waarom dat is, omdat 1 van die isomeren een inwendig spiegelvlak heeft. Maar je hebt 2 *C (assymmetrische C).. maar ik snap ff niet waarom er 4 verschillende omringenen zijn bij die formule omdat er 2 C atomen aan het centrale C atoom zitten. Of moet je dan C H en Cl bij elkaar als 1 omringing zien?
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel ![]() |
![]() |
|
Ik snap dat als er twee assymmetrische c atomen zijn, er 4 isomeren zijn. In dit geval 3 omdat er in een van de isomeren een inwendig spiegelvlak aanwezig is.
Maar ik snap niet waarom je assymmetrische c atomen hebt in het bovengenoemde molecuul.. omdat er aan het centrale c atoom altijd 2 andere C's zitten... |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik zal proberen te beschrijven waarom er twee assymetrische C-atomen in dat molecuul zijn.
Het eerste C-atoom zit vast aan de volgende groepen: H, H, H, C3Cl2H5. Dit is dus geen assymetrisch C-atoom, want niet alle groepen zijn verschillend. Het tweede C-atoom zit vast aan de volgende groepen: H, CH3, Cl, C2ClH4. Alle groepen zijn verschillend, dus dit is een assymetrisch C-atoom. Het derde C-atoom zit vast aan de volgende groepen: H, CH3, Cl, C2CLH4. Alle groepen zijn verschillend, dus dit is een assymetrisch C-atoom. Het vierde C-atoom zit vast aan de volgende groepen: H, H, H, C3Cl2H5. Dit is geen assymetrisch C-atoom, want niet alle groepen zijn verschillend. Het blijkt dus dat de middelste twee C-atomen assymetrisch zijn. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[SK] Cis-trans-isomerie Verwijderd | 11 | 27-03-2007 13:32 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[sk] Isomeren!! hulppppppp bloed | 10 | 10-01-2005 11:11 | |