Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2002, 17:57
GeNeVa
GeNeVa is offline
Blanke boeren verjaagd van hun boerderijen door Mugabe-aanhangers.

Waar gaat het hier nou allemaal om? Volgens de regering Mugabe een controversiël landbouw hervormings-programma. Is dit een reden om alle blanke boeren weg te jagen van hun boerderijen? Waarom zouden de blanke boeren niet in dit programma passen?
Aangezien hier alle blanke verjaagd worden zou je kunnen denken aan racisme? Of zit ik nu helemaal op het verkeerde spoor?

Kan iemand hierop reageren, misschien voor duidelijkheid zorgen, of gewoon een leuke discussie voeren!

Bron: Klik Hier
Oud 08-08-2002, 18:15
Verwijderd
Blanke boeren verjaagd. Ron, dit is je zoon! Morgen in de Panorama
Met citaat reageren
Oud 08-08-2002, 18:35
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Blanke, westerse boeren hebben geld, waardoor ze altijd een voordeel zullen houden tov de kleinere, 'zwarte' boeren.

Bovendien is het een goede pr-stunt (binnenlands) voor Mugabe.
Meer kan ik er ook niet van maken.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2002, 19:14
Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
GeNeVa schreef:
Aangezien hier alle blanke verjaagd worden zou je kunnen denken aan racisme?
Mogen zij ook eens?

Ik denk wel dat die moegbataaahwotever een goed punt heeft....

Wij als westerse landen buitten die lui nog steeds uit en houden ze kunstmatig arm.... daar mag wel eens een eind aan komen!
Met citaat reageren
Oud 08-08-2002, 19:27
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
nietzman schreef:
Mogen zij ook eens?

Ik denk wel dat die moegbataaahwotever een goed punt heeft....

Wij als westerse landen buitten die lui nog steeds uit en houden ze kunstmatig arm.... daar mag wel eens een eind aan komen!
't Is vanuit ons oogpunt alleen niet zo sympathiek van em dat-ie ze doodschiet.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2002, 22:40
Joepie
Joepie is offline
Citaat:
GeNeVa schreef:
[B]Blanke boeren verjaagd van hun boerderijen door Mugabe-aanhangers.

Aangezien hier alle blanke verjaagd worden zou je kunnen denken aan racisme? Of zit ik nu helemaal op het verkeerde spoor?
Niet helemaal. Als iemand in Nederland zou pleiten voor het verjagen van allochtonen die hier eigenlijk niet thuishoren zou het hele land in rep en roer zijn. De bekende kreten "racist", "nazi", "extreem-rechts" etc. zouden de voorpagina's halen en het politiek correcte Journaal zou er zeker dagen mee bezig zijn.

Zoniet zodra het blanken in Zimbabwe betreft. Daar hoor je weinig over. Terwijl diezelfde blanken in een land zitten waarin ze ook niet thuishoren. De Zimbabwanen hebben dus volkomen gelijk als ze vinden dat die mensen daar weg moeten. Het is immers HUN land. Dat de gevolgen van een dergelijke beslissing niet in hun voordeel is, moeten ze zelf weten.
Met racisme heeft dat totaal niks te maken.
Iedereen beslist zélf wie hij in zijn huis binnenlaat.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2002, 10:57
tacidvs
tacidvs is offline
Dit is geen nieuws, alleen maar een soort rand-actualiteit, maarja.

Eh, misschien omdat de blanke boeren 70% van de interne voedselvoorziening in handen hebben, wat zeg ik? HADDEN. Hongersnoden op komst Dat zal ze leren Waarom zijn er allemaal van die enge ventjes aan de macht daar? Maar dit geeft ook alleen maar aan hoe kortzichtig die (profanities) Mugabe is. Een verkiezingszege in ruil voor hongersnood, tss.
Oud 09-08-2002, 11:07
Joostje
Joostje is offline
blanke boeren zijn grootgrondbezitters. mugabe wil het land herverdelen zodat iedereen een gelijk deel krijgt. zal wel alleen blanken aanpakken omdat hij dan geen kiezers verliest.
Oud 09-08-2002, 11:46
GeNeVa
GeNeVa is offline
Citaat:
Joepie schreef:

Niet helemaal. Als iemand in Nederland zou pleiten voor het verjagen van allochtonen die hier eigenlijk niet thuishoren zou

Huh? De meeste allochtonen hebben gewoon de nederlandse nationaliteit. Die horen hier net zo goed als de autochtone bevolking. Het hangt er dan wel vanaf wat je onder allochtoon verstaat.. voor mij is dat iemand waarvan een van de ouders in het buitenland geboren is, maar zelf wel de nederlandse nationaliteit hebben. Zoiemand kan je een allochtoon noemen. Iemand zonder nederlandse nationaliteit worden over het algemeen "buitenlander" genoemd.

Zoniet zodra het blanken in Zimbabwe betreft. Daar hoor je weinig over. Terwijl diezelfde blanken in een land zitten waarin ze ook niet thuishoren. De Zimbabwanen hebben dus volkomen gelijk als ze vinden dat die mensen daar weg moeten. Het is immers HUN land.

De blanke boeren die nu in Zimbabwe wonen horen daar net zo goed als de inheemse bevolking. Het feit dat hun voorouders zich daar gevestigd hebben in de tijd van de kolonisatie daar kunnen zij nu toch niet voor gestraft worden door hun bezittingen af te nemen.
Ik ben het met je eens dat Zimbabwe nu eens af wil van al die armoede.. maar om dit nou met geweld te doen? Ik vind het niet rechtvaardig laat ik het zo zeggen.
Oud 09-08-2002, 11:55
Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
Joostje schreef:
blanke boeren zijn grootgrondbezitters. mugabe wil het land herverdelen zodat iedereen een gelijk deel krijgt. zal wel alleen blanken aanpakken omdat hij dan geen kiezers verliest.
Eerder omdat er niet zoveel donkere grootgrondbezitters zijn :+
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 19:50
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
nietzman schreef:
dit soort verradelijke mensen zoals jij zijn een gevaar voor de samenleving.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 20:09
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
TefnachT schreef:

lol
malle eppie
Oud 11-08-2002, 20:09
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
nietzman schreef:
dat is feit
Oud 11-08-2002, 20:41
alwaysgood
alwaysgood is offline
stel die mensen nemen al het land over, de meesten weten niks van landbouw, als ze allemaal een klein stukje land krijgen dan is het ook niet efficient om iets te verbouwen. Ze konden het veel beter zo laten en bij de blanke boeren in loondienst werken dan hebben ze het veel beter.
We moeten gewoon alle mogelijke sancties tegen zimbabwe opleggen.
Oud 12-08-2002, 05:44
Hippielove
Hippielove is offline
Ik heb d'r gisteren heel wat uitleg over gehad van mijn vader, die het altijd al heeft zien aankomen. Dit is dus de schuld van PVDA, CPN en andere linkse groeperingen in het westen. Zij stonden destijds toen Zimbabwe onafhankelijk wou worden 100 procent achter Mugabe. Ook de communistische landen stonden achter Mugabe. Mugabe had het destijds al over landbouwhervormingen en dergelijke, terwijl er ook een andere kandidaat was die zei dat er maar 1 soort mensen in Zimbabwe woonden en dat hij geen verschil zag tussen blank en zwart. Die ondervond alleen geen steun van het linkse westen en het extreem-linkse oosten. En nu zitten we met de brokken. Wanneer begint links eindelijk eens met het gebruiken van gezond verstand?

Nederland zou nu overigens in moeten grijpen, om de belangen van de Nederlanders in Zimbabwe te verdedigen. De overheid heeft de taak actief voor haar eigen burgers op te komen. Ook zou Nederland bijvoorbeeld samen met Groot-Brittanie (die daar ook landgenoten hebben zitten) een troepenmacht op poten kunnen zetten om in te grijpen in Zimbabwe.

Laatst gewijzigd op 12-08-2002 om 05:52.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 09:03
Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
TefnachT schreef:

en nou graag een opmerking die verband met iets heeft....
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 09:10
Joostje
Joostje is offline
het probleem zit erin dat landhervormingen alleen kunnen plaatsvinden in een land waarin een goede politiemacht bestaat, omdat het anders een grote kans heeft om op grootschalige plunderingen uit te lopen.
Oud 12-08-2002, 10:25
Verwijderd
waar blijft de Nederlandse regering????? (en de britse enz)
Nu worden wij verjaagd, Had het andersom geweest jezus dan had het land (wat zeg ik de wereld ) te klein geweest.

Als het over een jaar of 2 a 3 daar mis loopt dan moeten ze natuurlijk niet komen zeuren om steun.

Groet,
the marshall
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 11:28
Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
the marshall schreef:
waar blijft de Nederlandse regering????? (en de britse enz)
Ja? en?

Wij mogen wel buitenlanders ons land uit willen zetten, maar hun niet?

Ti's hun goed recht, net zogoed als ons... dan nog, het zijn de westerse bedrijven die afrika arm houden....

voorbeeldje: al het geld wat wij aan ontwikkelingshulp weggeven aan die landen, komt indirect meteen weer terug via de nederlandse bedrijven.... dus ontwikkelingshulp is in princiepe gewoon verkapte subsidie voor onze buitenlandse ondernemingen...
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 14:20
Verwijderd
het leuke aan de situatie is dat er nu hongersnood heerst in Zimbabwe eigen schuld dikke bult

weer een bewijs dat de westerse cultuur superieur is
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 14:34
Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:
het leuke aan de situatie is dat er nu hongersnood heerst in Zimbabwe eigen schuld dikke bult

Dit is de domste opmerking van vandaag.

Gefeliciteerd! ga terug naar school en let vooral op bij geschiedenis!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 15:54
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
nietzman schreef:
Dit is de domste opmerking van vandaag.

Gefeliciteerd! ga terug naar school en let vooral op bij geschiedenis!
ik vind ze niet dommer dan die van jou....
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 16:18
Nate
Nate is offline
Citaat:
TefnachT schreef:

Komt doordat jouw inschattingsvermogen wat betreft domheid niet op te bouwen valt.

Zo, nu heeft iedereen even mogen flamen, dan nu weer over op de zakelijkheid? Wij houden die landen arm, dat is zeker zo. Die hongersnood daar is er niet omdat ze nu de blanke boeren wegjagen, die hongersnood is er omdat het de blanke boeren zijn die 5 maaltijden per dag eten en de rest van hun oogst verkopen aan de hoogste bieder - de rijke zwarten - die vervolgens zelf 4 maaltijden per dag eten en de rest doorverkopen, and so on. Dan blijft er ongeveer een halve maaltijd over voor de laatste schakel - de arme zwarte boer. Of beter gezegd de landwerker. Want blanke boeren zijn er wel, maar opvallend genoeg geen blanke arbeiders. Die mensen gaan daar echt niet heen omdat 't daar zo slecht voor ze is hoor. Hun graan levert natuurlijk erg veel op met zo'n hongersnood, en die zwarte arbeiders werken een volle week voor een appel en een ei. Of in dit geval een kommetje rijst.

Conclusie, het is hun goed recht om die rijke blanke boeren het land uit te gooien. En nu dat de wereld het weet dan kunnen die blanke boeren zelf wel bedenken er weg te gaan en niet terug te komen. Jammer dat zo'n mannetje als Mugabe leuk begint maar later ook wordt gecorrumpeerd door teveel macht, en zo komt hij nooit toe aan het eerlijk verdelen van het land. Sad but true.

Laatst gewijzigd op 12-08-2002 om 16:20.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 16:26
TefnachT
TefnachT is offline
dus volgens jouw redenatie mogen ook wij alle allochtonen eruit gooien?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 16:45
Nate
Nate is offline
Citaat:
TefnachT schreef:
In principe wel. 'T is alleen wat lastig en het zou ook onverstandig zijn als je denkt aan bv. de reacties van de rest van de wereld. Daarnaast zou je met het verwijderen van de allochtone bevolking van nederland ook een groot deel van de nederlandse werkende bevolking verwijderen, en dat zou dan weer economische onstabiliteit opleveren. Kortom, we hebben gewoon buitenlandse werkkrachten nodig hier in nederland. Je denkt toch niet dat we ze al die jaren binnen hebben gelaten zodat ze hier ons bier en onze vrouwen kunnen inpikken zonder er iets voor terug te doen? Dat het een beetje fout is gelopen is feit, er zijn minder werkende allochtonen dan gewenst, denk ik zo. Maar om terug te komen op je vraag, ja, ik denk dat theoretisch elk land recht heeft om te kiezen wie wel en wie niet in het land 'hoort'. Als de benadeelde partij het daar niet mee eens is dan mogen ze komen klagen
Oud 12-08-2002, 17:13
alwaysgood
alwaysgood is offline
ind. over een paar jaar komt zimbabwe aankloppen met het internationaal monetair fonds (of zoiets) of ze ff een paar miljard euro mogen lenen om zogenaamd de landbouw uit het slop het halen en voor hulpverlening omdat er een grote hongersnood is en om de economie uit het slop te halen, want die is nu ook heel slecht. maar dat geld gaat voor een groot deel rechtstreeks in de zakken van de corrupte leiders daar. Want mugabe is heeeeel rijk en een hoop geld heeft hij volgens mij niet op een eerlijke manier verdiend.
Oud 12-08-2002, 17:20
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:

hahahahahahahaha miljoenen mensen dood hahahahahaha lol feest woehoe yes !!!
dooddooddooddooddood cool yes dood w00t yeehaw !!!
Oud 12-08-2002, 18:51
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
Joostje schreef:

hahahahahahahaha miljoenen mensen dood hahahahahaha lol feest woehoe yes !!!
dooddooddooddooddood cool yes dood w00t yeehaw !!!
woohoo!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 19:26
MH
MH is offline
Ik snap niet waarom Mugabe dit soort dingen doet. Ook al probeert iemand het me uit te leggen, ik snap het niet. Ligt het aan mij of is Mugabe niet helemaal 100%?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 21:58
Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
TefnachT schreef:
Neen.

wij hebben ze namelijk nodig... wij hebben namelijk zoiets als vergrijzing.... over 15 jaar zullen we met een economische groei van 1% 1 miljoen extra arbeidskrachten nodig hebben die we zelf niet kunnen 'leveren'
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 22:04
Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
TefnachT schreef:

Onderbouw zijn stelling dan eens...

Kom eens met bewijzen aan die aantonen dat de 'negers' hongersnood aan zichzelf te wijten hebben...

Volgens mij komt het nog altijd door de blanken die het land honderden jaren geleden in landjes op hebben gedeeld... kijk eens naar een kaart van afrika.... kaarsrechte grenzen, en daarin verschillende stammen die vechten om de macht... en wat heeft dat tot gevolg? juustum. armoede en honger.... en waarom komt dat? juustum. door 'ons.' Komt ook nog eens bij dat honderden westerse bedrijven miljarden aan die 'arme schooiers' verdienen... we houden ze gewoon arm... beetje het 'ikke ikke en de rest kan stikke' idee....

En nu stapt er eens een negertje naar voren, die schoon schip wil maken en zijn land weer op de rails wil zetten... ik geef hem groot gelijk en wens hem veel succes..... Als wij als handelpartners hier in het 'westen' nu ook nog eens zo vriendelijk zouden zijn om producten uit afrika te halen (het kan daar veel goedkoper worden gemaakt) krijgt afrika nog kans om zichzelf te 'redden' ook....

Helpt heel wat beter dan die verkapte subsidies die wij ontwikkelingshulp noemen....
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 23:46
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
TefnachT schreef:

woohoo!
YOU WOULDNT RECOGNISE SARCASM IF IT HIT YOU IN THE FACE
Oud 13-08-2002, 10:17
TefnachT
TefnachT is offline
Ok ze verjagen daar de blanken boeren. Dat zijn de mensen die de beste grond kunnen onderhouden. Mugabe jaagt ze weg en geeft de grond aan zwarte boeren(meestal partij genoten van mugabe) die absoluut niet in staat zijn om ook maar de helft van de kwaliteit te handhaven. Gevolg dat de goede grond ook verpest word. Dus hebben ze de hongersnood aan mugabe te danken. Hij had veel beter de blanke boeren kunnen dwingen om 40% van hun oogst af te staan aan de regering die het dan aan de arme bevolking geven/ verkopen.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2002, 12:12
Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
TefnachT schreef:
Mugabe jaagt ze weg en geeft de grond aan zwarte boeren(meestal partij genoten van mugabe) die absoluut niet in staat zijn om ook maar de helft van de kwaliteit te handhaven.

Lijkt me een beetje te vroeg om zulke uitspraken te doen... aangezien het nou al veel van het werk door de 'autochtonen' word gedaan voor een hongerloontje, denk ik wel dat die de 'skills' om land te verbouwen ook wel beheersen

Citaat:
Gevolg dat de goede grond ook verpest word. Dus hebben ze de hongersnood aan mugabe te danken.
Tja, maar die hongersnood speelt al jaren, zo niet eeuwen daar in afrika... het is echt niet iets van 'Mugabes tijd'
Citaat:
Hij had veel beter de blanke boeren kunnen dwingen om 40% van hun oogst af te staan aan de regering die het dan aan de arme bevolking geven/ verkopen.
Tja, maar of de blanke boeren daar zo blij mee zouden zijn geweest.... toegeven, hier zijn ze ook niet blij mee,maar het is natuurlijk belachelijk om aan te nemen dat blanken beter zouden zijn in het verbouwen van land...
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 21:26
BBEM
BBEM is offline
mooi! dan kunnen ook al die asielzoekers even terug naar hun eigen land als de blanken daar ook weg moeten ?
Oud 14-08-2002, 21:34
REIE
REIE is offline
Citaat:
TefnachT schreef:
Ok ze verjagen daar de blanken boeren. Dat zijn de mensen die de beste grond kunnen onderhouden. Mugabe jaagt ze weg en geeft de grond aan zwarte boeren(meestal partij genoten van mugabe) die absoluut niet in staat zijn om ook maar de helft van de kwaliteit te handhaven. Gevolg dat de goede grond ook verpest word. Dus hebben ze de hongersnood aan mugabe te danken. Hij had veel beter de blanke boeren kunnen dwingen om 40% van hun oogst af te staan aan de regering die het dan aan de arme bevolking geven/ verkopen.

Je neemt de woorden uit mijn mond.

REIE
Oud 14-08-2002, 21:38
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
nietzman schreef:

het is natuurlijk belachelijk om aan te nemen dat blanken beter zouden zijn in het verbouwen van land...
nouja, ik denk dat de blanke boeren wel rijker zijn en dus beter opgeleid, betere machines kunnen onderhouden enz enz.
dus niet omdat ze blank zijn ofzo
Oud 14-08-2002, 21:40
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
Joostje schreef:

nouja, ik denk dat de blanke boeren wel rijker zijn en dus beter opgeleid, betere machines kunnen onderhouden enz enz.
dat bedoelde ik ook
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 21:45
REIE
REIE is offline
Citaat:
Joostje schreef:

Dat klopt, trouwens, laatst op Netwerk of NOVA was er een reportage over Zimbabwe. Die boeren zijn echt geen gemene landheren! Ze werken hard, en hebben idd veel kennis. Nu de Zanu PF-ers (mag ik zwarten zeggen?) het hebben over genomen weten ze niet hoe ze fatsoenlijk het land moeten onderhuiden! Mugabe is zoooooo kortzichtig.

REIE
Oud 15-08-2002, 11:48
GeNeVa
GeNeVa is offline
Citaat:
REIE schreef:

Mugabe is zoooooo kortzichtig.

REIE
Of niet!

Het is duidelijk dat hij blijkbaar de macht bij de rijke-blanke-boeren wil wegnemen, die de zwarte bevolking in het land express dom en dus arm heeft gehouden.
De manier waarop Mugabe dit wil bereiken is niet de juiste. Je kan mensen niet zomaar van hun grond/farm wegsturen. Hij had ze bijvoorbeeld wel kunnen dwingen een bepaald percentage af te staan zoals al eerder genoemd is.
Oud 15-08-2002, 12:05
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
GeNeVa schreef:

Of niet!

Het is duidelijk dat hij blijkbaar de macht bij de rijke-blanke-boeren wil wegnemen, die de zwarte bevolking in het land express dom en dus arm heeft gehouden.
De manier waarop Mugabe dit wil bereiken is niet de juiste. Je kan mensen niet zomaar van hun grond/farm wegsturen. Hij had ze bijvoorbeeld wel kunnen dwingen een bepaald percentage af te staan zoals al eerder genoemd is.
alleen een bepaald percentage afstaan zorgt er alleen voor dat mensen gevoed kunnen worden. mugabe probeert hier een eerlijke verdeling van de kapitaalgoederen te bewerkstelligen (dus ook vd grond). het probleeem zit er dus in dat de zwarte bevolking onvoldoende is opgeleid en geen geld heeft om tractoren enz te ondergouden.
Oud 15-08-2002, 17:37
REIE
REIE is offline
Citaat:
GeNeVa schreef:

Of niet!

Het is duidelijk dat hij blijkbaar de macht bij de rijke-blanke-boeren wil wegnemen, die de zwarte bevolking in het land express dom en dus arm hebben* gehouden.
(*assymetrie, Geneva?)

Dat kan ik niet geloven dat die boeren zulke smiechten zijn. Ze zijn er gewoon naar geemigreerd en hebben er nu een boerderij. Het kan best zijn dat ze die autochten niet veel betalen, maar ze lijken mij eerlijke mensen. Een boerderij en machthebber is lastig te combineren...
Ik denk eerder dat die toestand is ontstaan uit jalouzie op die boeren die het beter hebben. Verder heeft Mugabe nooit wat gedaan voor de soldaten die met hem vochten voor een vrij Zimbabwe. (Helaas heeft Mugabe de macht gegrepen, en is het er alleen maar erger geworden.) Hij is bang dat ze een coup plegen en sust ze door de soldaten grond te geven om te verbouwen. En die grond wordt afgepakt van de blanke boeren.

REIE
Reageren

Regels voor berichten