Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2012, 00:36
ScrewGravity
ScrewGravity is offline
Hallo forummers Ik heb maandag een tentamen voor het vak database wiskunde en ik heb één les overgeslagen waar het volgende type vraagstelling werd behandeld:

en

Dit zijn 2 screenshots van voorbeeldtentamen met juiste antwoorden. Ik heb gepuzzeld ende lesstof bekeken maar ik snap niet hoe ze tot deze antwoorden komen. Het zou volgens mij niet heel moeilijk moeten zijn. Ik heb ook al met puntjes alles uit zitten tekenen maar ik kom er niet uit.

Is er iemand die mij een beetje op weg zou kunnen helpen of zou kunnen uitleggen hoe ik deze opgaven moet oplossen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2012, 07:44
Tochjo
Tochjo is offline
Bij de eerste opgave: je kijkt naar alle paren van getallen (a, b) met a, b in de verzameling {1, 2, 3, 4, 5, 6}. Voorbeelden van zulke paren zijn (1, 2), (5, 4) en (6, 6). Vervolgens moet je kijken voor welke van deze paren geldt: a + 2b > 11. Dat is bijvoorbeeld wel het geval voor (1, 6), want 1 + 2*6 = 13 > 11, maar niet voor (4, 1), want 4 + 2*1 = 6 < 11.

Bij de tweede opgave: hetzelfde, maar nu kijk je of geldt dat a = 1 (mod b). Aangenomen dat je weet hoe modulorekenen werkt, moet je daar wel uitkomen.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2012, 17:36
ScrewGravity
ScrewGravity is offline
Tochjo ontzettend bedankt, heeft me geholpen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten