Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2012, 15:49
Verwijderd
Er staat hier een kookprogramma op (ik denk dat het Nigella is) en ze was zwarte risotto aan het maken met inktvisinkt. Mijn eerste gedachte was waarom ze niet gewoon zwarte rijst gebruikte, nu ben ik aan het nadenken en zwarte rijst is zwart omdat het niet is ontdaan van het vliesje, kun je daar wel risotto mee maken dan?

En mijn tablet doet moeilijk, ik krijg niet te zien wat ik heb getypt, dus ik post op de gok.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2012, 16:47
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Er staat hier een kookprogramma op (ik denk dat het Nigella is) en ze was zwarte risotto aan het maken met inktvisinkt. Mijn eerste gedachte was waarom ze niet gewoon zwarte rijst gebruikte, nu ben ik aan het nadenken en zwarte rijst is zwart omdat het niet is ontdaan van het vliesje, kun je daar wel risotto mee maken dan?

En mijn tablet doet moeilijk, ik krijg niet te zien wat ik heb getypt, dus ik post op de gok.
De inktvisinkt wordt vaker gebruikt voor pasta's (pasta nero). Je moet er van houden, want het smaakt enigszins vissig. Om dat voor risotto te gebruiken is nieuw voor mij.
Wilde rijst lijkt mij niet geschikt voor risotto omdat het een vrij harde rijst is. Wordt ook bijna niet zo gegeten, maar vaak vermengt met andere rijst/granen/nootjes.

Correct me if I'm wrong
Oud 29-11-2012, 16:58
Verwijderd
Ik heb er nooit bij stilgestaan hoe ze zwarte pasta maakten. Maar ik vond dit er wel heel tof uitzien en ik wil het proberen, maar de vraag was inderdaad of ik die inkt zou lusten. Vandaar dat ik aan zwarte rijst dacht, maar ik weet ook dat die harder is en niet zo gaat kleven, dsus of je er risotto mee kunt maken, weet ik dus niet.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2012, 17:30
bloodyb
bloodyb is offline
Voor lekkere risotto moet je echte risottorijst gebruiken. Risotto slaat niet op de manier van bereiden maar van de gebruikte rijst.
Oud 29-11-2012, 17:48
Verwijderd
Bij mijn weten slaat risotto wel degelijk op de bereidingswijze.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2012, 18:03
Verwijderd
Er zijn verschillende soorten rijst die je als risottorijst kan gebruiken . Risotto is gewoon rijstgerecht.

Verder lijkt het mij ook niet dat je hardere rijstsoorten risotto kan maken . Ik zou het gewoon een keertje proberen met inkt.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2012, 19:31
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Voor risotto moet je wel rijst nemen waarvan de korrels heel veel vocht kunnen opnemen, dat kan lang niet met alle rijstsoorten.
Oud 29-11-2012, 19:43
Verwijderd
Ja, maar het is niet dat je dé rijstsoort Risotto hebt. Er zijn best wel veel soorten rijst waarmee het kan. Er bestaat dan ook niet dé risottorijst, puur omdat er zoveel soorten zijn die geschikt zijn
Met citaat reageren
Oud 29-11-2012, 20:10
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Daar heb je gelijk in
Oud 30-11-2012, 08:57
Verwijderd
Ja, je kunt ook prima risotto maken met dessertrijst of sushirijst, maar met wilde rijst lijkt me lastig worden.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2012, 18:17
flupkeflup
flupkeflup is offline
Carnaroli of arborio zijn rijstsoorten die geschikt zijn voor risotto. (riso semifino) Het is belangrijk dat je ronde korrels hebt zodat ze veel vocht op kunnen nemen zonder kapot te koken.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2012, 22:10
bloodyb
bloodyb is offline
Jullie hebben gelijk, risotto slaat op de bereidingswijze maar niet elke rijstsoort is er geschikt voor.
Oud 01-12-2012, 03:03
Verwijderd
Citaat:
Er bestaat dan ook niet dé risottorijst, (...)
Jawel, carnaroli. Anders arborio, inderdaad.

Verder lijkt een hardere rijstkorrel me juist geschikter, tenminste, als je een risotto wil maken en niet gewoon stukgekookte rijst in bouillon.

Wat zwarte rijst betreft weet ik 't niet. Google zegt dat het kan.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2012, 09:57
Verwijderd
Gewoon proberen dus ^^
Met citaat reageren
Oud 05-12-2012, 01:24
Coco 13
Coco 13 is offline
Dat is wel zeer raar, inderdaad... nog nooit van gehoord. Moet wel lekker zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2012, 13:01
Verwijderd
Iemand enig idee waar ik zwarte rijst kan vinden? Hier in België heb ik de grootste Carrefour al geprobeerd, in Nederland de Albert Heijn, maar geen zwarte rijst. Nu heb ik iets gehoord over een natuurwinkel, die zit hier ook, dus daar spring ik straks of morgen eens binnen.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2012, 17:03
Verwijderd
Niet in de natuurwinkel en niet in de wereldwinkel. Toko's hebben we hier niet. Wel online gevonden, maar dat vind ik toch wat onhandig.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2012, 17:36
bloodyb
bloodyb is offline
Waarom wil je per se zwarte risotto? Is die lekkerder dan gewone?
Oud 07-12-2012, 19:46
Verwijderd
Weet ik niet, ik heb het nog niet geprobeerd

Het ziet er gewoon heel erg gaaf uit en het oog wil ook wat als je iets gaat eten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten