Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2013, 17:48
Gitte v
Gitte v is offline
Ik doe onderzoek naar hooggevoeligheid en ben erachter gekomen dat hier vrij weinig over bekend is en heel veel onzin over verteld wordt. Zijn er mensen die zelf HSP zijn of hier informatie over hebben?

Alvast bedankt,
Gitte
Oud 08-01-2013, 18:23
Verwijderd
Vertel eerst eens over je eigen kennis wat het onderwerp betreft
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 18:30
Verwijderd
Ik geloof niet dat het bestaat
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 19:04
Gitte v
Gitte v is offline
Oke, goed.
Mijn vriendje en ik zijn HSP. Ik weet dat al langer, hij sinds een maand. We reageren vaak hetzelfde op dingen en we vroegen ons af of we gewoon op elkaar lijken, of dat dit allemaal met hooggevoeligheid te maken heeft. Toen we hier informatie over gingen zoeken, bleek dat er veel verschillende en tegenstrijdige dingen over worden gezegd.
Op somige sites werd er heel zweverig over gedaan, bij anderen juist niet. Er waren mensen die dingen als 'gebruik je hooggevoeligheid als kracht' zeiden, en weer anderen die er een psychologisch probleem van maakten. Ook werd het als helderziendheid bestempeld, en waren er reacties van mensen die er helemaal niet in geloven.

Wat ik van mezelf weet is dat ik dingen eerder opmerk, als ik voor de tweede keer op een plek ben, merken anderen vaak dingen op die ik de eerste keer al gezien had.
de andere dingen zijn:
-Ik voel soms aan of iemand liegt.
-Als er een sociaal probleem is zie ik de oplossing of de kern van het probleem snel
-Ik ben erg gevoelig voor cafeine
-Ik ben vatbaarder voor chronische vermoeidheid
-Ik laat me snel beinvloeden door de emoties van anderen
-Ik voel me erg aangetrokken tot kunst
-Ik weet soms wat mensen denken
-Ik kan niet tegen teveel mensen in een te kleine ruimte
-Ik kan niet zo goed tegen hard of veel geluid
-Als er veel van me gevraagd wordt, word ik onrustig

Dit zijn dingen die ik van mezelf weet. Soms vraag ik me af wat er van me zou overblijven als je dit allemaal wegstreept. Ik vond het raar dat er zo weinig duidelijke informatie over te vinden is, en ik vind het moeilijk te begrijpen wat het nu precies is. Ik hoop dat er iemand is die mij hiermee kan helpen.
Oud 08-01-2013, 19:23
Verwijderd
Ik geloof er nog niks van het lijkt net alsof mensen het denken dat het bestaat en daarom dat het 'bestaat'

Net als aliens mensen denken dat ze bestaan .. en dan doen ze alsof ze echt bestaan
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 19:27
Verwijderd
Geloof ik is dat gewoon mensenkennis...
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 19:43
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Een collega van mijn vader was hoogsensitief. Hilarisch! Ze mochten daar op het werk geen kleding met ruitjes meer aan omdat ze daar niet tegen zou kunnen.
Oud 08-01-2013, 19:49
Verwijderd
Citaat:
Een collega van mijn vader was hoogsensitief. Hilarisch! Ze mochten daar op het werk geen kleding met ruitjes meer aan omdat ze daar niet tegen zou kunnen.
Wie zegt dat het echt bestaat?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 03:35
Verwijderd
Citaat:
Oke, goed.
Wat ik van mezelf weet is dat ik dingen eerder opmerk, als ik voor de tweede keer op een plek ben, merken anderen vaak dingen op die ik de eerste keer al gezien had.
de andere dingen zijn:
-Als er een sociaal probleem is zie ik de oplossing of de kern van het probleem snel
Al de zaken die jij beschrijft hebben zoveel mensen 'last' van. Al met al klink je dus compleet gezond
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 11:29
Verwijderd
Voor het eerst zo wat ben ik het eens met reverend
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 13:03
Gitte v
Gitte v is offline
Ik vraag niet of jullie erin geloven, maar of er mensen zijn die zelf deze diagnose hebben gekregen of hier informatie over hebben.

@Reverend: Dankjewel, maar ik denk ook niet dat het gezien moet worden als een ziekte. Wat ik wel zeker weet, is dat er een verband is met chronische vermoeidheid, wat dan weer wel een echte ziekte is en waarvoor medicatie bestaat.
Oud 09-01-2013, 13:06
Verwijderd
Citaat:
Ik vraag niet of jullie erin geloven, maar of er mensen zijn die zelf deze diagnose hebben gekregen of hier informatie over hebben.

@Reverend: Dankjewel, maar ik denk ook niet dat het gezien moet worden als een ziekte. Wat ik wel zeker weet, is dat er een verband is met chronische vermoeidheid, wat dan weer wel een echte ziekte is en waarvoor medicatie bestaat.
Blijkbaar niemand want niemand reageerd
ik zeg toch niet dat jij zegt dat jij zegt dat we er in moeten geloven

Ik geloof wel dat hier een discussie van komt
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 13:06
Verwijderd
Citaat:
Oke, goed.
.
de andere dingen zijn:
Wat jij zegt heb ik ook en ik heb geen hsp
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 13:08
Gitte v
Gitte v is offline
Maar Winter, ik zeg ook niet dat ik dat dacht. Ik bedoelde dat het me niet kan schelen of je er wel of niet in gelooft, omdat dat mijn vraag niet was. Dit topic staat er nog geen dag op, dus dat kan nog best.
Oud 09-01-2013, 13:11
Verwijderd
Citaat:
Ik noem het ook niet per sé een ziekte. Aangezien het allemaal doodnormale eigenschappen voor mensen zijn vraag ik me alleen af waarom je jezelf eventueel 'highly sensitive' zou noemen terwijl je wat dat betreft heel 'normaal' bent?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 13:12
Verwijderd
Reverend nooit verwacht dat ik dit zou zeggen maar ik ben het allweer met je eens o-O
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 13:17
Gitte v
Gitte v is offline
Ik zie mezelf ook niet per sé als een 'apart' persoon. ik lijd aan het chronisch vermoeidheidssyndroom en toen ik van mijn huisarts en later ook mijn psycholoog en familieleden met dezelfde ziekte te horen kreeg dat hooggevoeligheid hier nauw mee verbonden is, wilde ik hier meer informatie over hebben.
Oud 09-01-2013, 13:20
Verwijderd
Citaat:
Ik zie mezelf ook niet per sé als een 'apart' persoon. ik lijd aan het chronisch vermoeidheidssyndroom en toen ik van mijn huisarts en later ook mijn psycholoog en familieleden met dezelfde ziekte te horen kreeg dat hooggevoeligheid hier nauw mee verbonden is, wilde ik hier meer informatie over hebben.
Wat jij net opnoemde heb ik ook
maar heb geen Hsp
Hoe kan dat dan?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 13:20
Gitte v
Gitte v is offline
Bedoel je CVS of al die andere dingen?
Oud 09-01-2013, 13:21
Verwijderd
Citaat:
Bedoel je CVS of al die andere dingen?
Wat bedoel je precies en wat is CVS ?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 13:23
Gitte v
Gitte v is offline
chronisch vermoeidheidssyndroom. Wat heb je ook? CVS, of de andere dingen die ik noemde? Je zegt: 'Wat jij net opnoemde heb ik ook.'
Oud 09-01-2013, 13:24
Verwijderd
Citaat:
chronisch vermoeidheidssyndroom. Wat heb je ook? CVS, of de andere dingen die ik noemde? Je zegt: 'Wat jij net opnoemde heb ik ook.'
Dat andere wat je opnoemde
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 13:27
Gitte v
Gitte v is offline
Daar kan ik niets over zeggen. Zolang jij nooit te horen hebt gekregen of je dit wel of niet hebt, kun je ook niet zeggen dat het niet zo is.
correctie: je hebt geen HSP maar je bent (een) HSP. Het is geen ziekte dus.
Oud 09-01-2013, 13:29
Verwijderd
Citaat:
Daar kan ik niets over zeggen. Zolang jij nooit te horen hebt gekregen of je dit wel of niet hebt, kun je ook niet zeggen dat het niet zo is.
correctie: je hebt geen HSP maar je bent (een) HSP. Het is geen ziekte dus.
Het is niet dat het woord 'heb' alleen gebruikt worrd als een ziekte -,-

Bijvoorbeeld ik heb autisme

Hmm ik kan het niet krijgen omdat het niet bestaat .. want ik heb precies hetzelfde als wat je zei
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 13:31
Miekje*
Miekje* is offline
Ik vind dat de maatschappij (en dokters/psychologen in het bijzonder) tegenwoordig veel te veel etiketjes overal opplakken. En dat vervolgens mensen zich daar vervolgens achter kunnen verschuilen (niet dat iedereen dat doet, maar veel mensen wel). Ik snap best dat bepaalde aandoeningen dermate ernstig zijn dat het handig is dat het beestje een naampje heeft, maar kom op zeg. Bij dit soort dingen vind ik het echt heel erg onzin.
Oud 09-01-2013, 13:32
Verwijderd
Citaat:
Ik vind dat de maatschappij (en dokters/psychologen in het bijzonder) tegenwoordig veel te veel etiketjes overal opplakken. En dat vervolgens mensen zich daar vervolgens achter kunnen verschuilen (niet dat iedereen dat doet, maar veel mensen wel). Ik snap best dat bepaalde aandoeningen dermate ernstig zijn dat het handig is dat het beestje een naampje heeft, maar kom op zeg. Bij dit soort dingen vind ik het echt heel erg onzin.
Betekend dat dat je hsp onzin vind dat het 'bestaat' ?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 13:32
Verwijderd
Hsp doet me denken aan mensen die denken dat ze paranormaal zijn
Beetje alsof ze denken ik heb ook iets 'ergs'
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 13:34
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Betekend dat dat je hsp onzin vind dat het 'bestaat' ?
Ik vind het onzin dat mensen voor dit soort kleine dingen etiketjes moeten plakken.
Oud 09-01-2013, 13:34
Gitte v
Gitte v is offline
Winter, het maakt me niet uit. Je helpt me niet echt, aangezien je het antwoord op mijn vraag niet hebt. Het kan me niet schelen of je wel of niet denkt dat het bestaat of dat je dezelfde kenmerken hebt. Je kunt wel roepen dat het niet bestaat, maar dat is niet wat ik wil weten.
Oud 09-01-2013, 13:35
Verwijderd
Citaat:
Winter, het maakt me niet uit. Je helpt me niet echt, aangezien je het antwoord op mijn vraag niet hebt. Het kan me niet schelen of je wel of niet denkt dat het bestaat of dat je dezelfde kenmerken hebt. Je kunt wel roepen dat het niet bestaat, maar dat is niet wat ik wil weten.
Je weet van te voren wel dat er mensn komen reageren met dat ze het onzin vinden ofzo -,-

Je voelt je blijkbaar aangevallen
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 13:36
Gitte v
Gitte v is offline
Citaat:
Ik vind het onzin dat mensen voor dit soort kleine dingen etiketjes moeten plakken.
Dat vind ik ook heel vaak. Wat ik me vooral af vraag is wat dit voor mijn ziekte betekent, en of ik het kan verhinderen, maar het klopt dat er te veel etiketjes geplakt worden.
Oud 09-01-2013, 13:38
Verwijderd
Citaat:
Ik ook eigelijks de 'symtomen' zijn gewoon dingen waar iedereen wel/vaak last van kan hebben hoef toch niet meteen een naam te geven als je het misschien 'erger' hebt .. en wat is precies erg?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 13:50
Verwijderd
Behalve dat kunst klopt niet
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 17:38
Verwijderd
Citaat:
Nee, ik voel me niet aangevallen. Ik vind het alleen vervelend dat je met informatie komt waar ik niets mee kan en ermee doorgaat, terwijl ik al aangegeven heb dat ik hier niet op zit te wachten. Als je het erover wilt hebben of je het er wel of niet mee eens bent, moet je zelf maar een topic openen.
Uhhmm google.com waarom zou ik zelf een topic maken er over -,-

astu : http://www.qooqle.nl/?q=hsp
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 17:38
Gitte v
Gitte v is offline
Citaat:
Je weet van te voren wel dat er mensn komen reageren met dat ze het onzin vinden ofzo -,-

Je voelt je blijkbaar aangevallen
Nee, ik voel me niet aangevallen. Ik vind het alleen vervelend dat je met informatie komt waar ik niets mee kan en ermee doorgaat, terwijl ik al aangegeven heb dat ik hier niet op zit te wachten. Als je het erover wilt hebben of je het er wel of niet mee eens bent, moet je zelf maar een topic openen.
Oud 09-01-2013, 17:40
Miekje*
Miekje* is offline
Dat was haar vraag niet, Winter. Ze vroeg naar mensen die er iets over weten of het zelf zijn.
Oud 09-01-2013, 17:43
Verwijderd
Mening geven mag okal niet ?

Hmm
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 17:43
Verwijderd
Citaat:
Dat was haar vraag niet, Winter. Ze vroeg naar mensen die er iets over weten of het zelf zijn.
Het probleem wat ze echter schept is dat ze allemaal heel normale eigenschappen opnoemt. Ik kan ook niet tegen hard en veel geluid, ik zie (of althans, ik denk dat ik dat zie) ook snel oplossingen voor problemen in sociale situaties, ik weet ook soms wat mensen denken.

De stap van doodnormale menselijke aspecten naar "highly sensitive" snap ik dus niet helemaal. Waarom zou je het zo noemen? Ik durf te wedden dat 9 van de 10 forummers zich wel kunnen vinden in de eerdergenoemde lijst.

Dus ja, in a way ben ik ook HS.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 17:44
Miekje*
Miekje* is offline
Natuurlijk mag je je mening geven, daar is het een forum voor. Maar er eindeloos op door blijven hameren heeft voor niemand zin.
Oud 09-01-2013, 17:45
Verwijderd
Waarom moet je als je die dingen hebt een stempel krijgen ??

Niet alles hoeft een stempel

Wauw ik zie het voor me o_o
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 17:57
Gitte v
Gitte v is offline
Citaat:
Het probleem wat ze echter schept is dat ze allemaal heel normale eigenschappen opnoemt. Ik kan ook niet tegen hard en veel geluid, ik zie (of althans, ik denk dat ik dat zie) ook snel oplossingen voor problemen in sociale situaties, ik weet ook soms wat mensen denken.

De stap van doodnormale menselijke aspecten naar "highly sensitive" snap ik dus niet helemaal. Waarom zou je het zo noemen? Ik durf te wedden dat 9 van de 10 forummers zich wel kunnen vinden in de eerdergenoemde lijst.

Dus ja, in a way ben ik ook HS.
Ja, misschien wel. Zo had ik er nog niet tegenaangekeken. Maar hoe kan het dan dat er zoveel mensen zijn die zichzelf HSP noemen? Waarom wordt er dan gedaan alsof het een psychologisch probleem is?
Oud 09-01-2013, 18:02
Verwijderd
Ik merk dat op internet genoeg dingen er over staan
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 18:05
Gitte v
Gitte v is offline
Ja, dat klopt, er staan heel veel dingen op internet, maar er staat ook heel veel bullshit op. Ik wil antwoord van iemand die het echt weet of er zelf ervaring mee heeft. Voor je het weet zit je op een site met zweverige paranormalen en daar heb ik geen zin in.
Oud 09-01-2013, 18:07
Verwijderd
Citaat:
Ja, dat klopt, er staan heel veel dingen op internet, maar er staat ook heel veel bullshit op. Ik wil antwoord van iemand die het echt weet of er zelf ervaring mee heeft. Voor je het weet zit je op een site met zweverige paranormalen en daar heb ik geen zin in.
Nou ja kwam er een forum tegen speciaal met die mensen .. maar voor klinkt hsp beetje zoiets als paranormaal
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 18:11
Miekje*
Miekje* is offline
No offence, maar de mensen die ik ken die zichzelf HSP noemen (en dat zijn er 2), zijn gigantische aandachthoeren Naar mijn idee heeft een overgroot deel van de mensen die menen HSP te zijn, aandacht nodig.
Oud 09-01-2013, 18:30
Verwijderd
Citaat:
Ja, misschien wel. Zo had ik er nog niet tegenaangekeken. Maar hoe kan het dan dat er zoveel mensen zijn die zichzelf HSP noemen?
Jezelf iets bijzonders toeschrijven voelt goed en maakt je 'speciaal'. In het geval van HSP gebeurt het vrij letterlijk: Typische menselijke kenmerken worden 'speciaal' gemaakt.

Laatst was hier nog een kind dat meende dat ze gedachten kon lezen omdat ze "heel snel doorheeft hoe iemand over iets denkt". Echter heeft elk mens dat wel in meer of mindere mate (mensen herkennen graag patronen), maar toch bleef ze eraan vasthouden dat ze 'anders' en dus speciaal was.

Ergens ook logisch natuurlijk. Met name voor jonge mensen is het veel interessanter om anders te zijn dan de norm.
Citaat:
Waarom wordt er dan gedaan alsof het een psychologisch probleem is?
Door wie? Dat bepaalde mensen dat doen betekent nog niet dat het ook echt zo is.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 18:32
Verwijderd
Ik ga kijken of het in dsm staat ;D

jammer dat ik het boek niet heb maar daar heb je internet voor
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 18:33
Verwijderd
het is trouwens aangeboren karaktereigenschap ;p

En staat niet in dsm
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 18:49