Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2013, 21:20
Verwijderd
Hey
Ik heb al een hele tijd last van sociale problemen .. Ik vind het niet leuk om met mijn vrienden iets te gaan doen of om naar familie te gaan, ik voel me er niet goed bij. Ik ben nu al een tijd nergens naartoe geweest, en sommige mensen schelden me uit voor autist (1 daarvan is mijn vriendin). Ze bedoelen het als grap, maar dat is het niet. Ik wil graag tijdens de les alles doen zoals ik het altijd doe; titel in het rood, ondertitel in het groen, de rest in het blauw en bijkomende notities in potlood. Ik kan er niet tegen wanneer mensen mijn papieren kreuken of gebruiken ... zo gaat het verder.
Ik zit liever alleen thuis, zonder geluid of met mijn muziek (die maar op 15 volume mag staan, anders is het te luid). Als er iemand thuiskomt heb ik echt zo'n gevoel dat niet te beschrijven is, maar het is niet al te positief. Ik haat ze niet, maar ik vind het ook niet leuk dat ze stilte komen verstoren.
Op de fiets wordt ik door alles geďriteerd; de wind die mijn kap omhoog duwt, mijn hoofdtelefoon die (volgens mij) scheef zit, mijn boekentas die (volgens mij) scheef zit...
Tijdens de les is het het tikken van de pennen tegen de tafels of zelfs het geadem van mijn buur.
Soms wil ik echt mensen gaan vermoorden daarvoor, ik wordt echt boos en moet me inhouden.

Ik heb onlangs de diagnose van ADHD gekregen, maar er is nog iets. Het verklaart niet alles wat ik heb...

Wat moet ik doen volgens jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2013, 06:57
hookee
hookee is offline
De H in ADHD staat voor hyperactief, iemand voor die zichzelf niet in bedwang kan houden, constant druk is en iedereen gek maakt. Jouw situatie is juist het tegenovergestelde dus ik weet niet wie die diagnose heeft gesteld, maar ik heb er weinig vertrouwen in.
Ik zou jou eerder beschrijven als "overgevoelig". Ook voor zoiets kun je gewoon naar de huisarts.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2013, 14:43
winnie the pooh
winnie the pooh is offline
De meeste stoornissen zoals adhd, add en de meeste vormen van autisme komen in grote lijnen qua kenmerken wel overeen. Zoals dat je graag altijd alles op dezelfde manier doet, dat hoort bij adhd maar het is ook een kenmerk van autisme.
Het tikken van pennen etc herken ik ook heel erg dat je je daaraan irriteert.
Ik heb met school toen afgesproken dat ik tijdens toetsen en af en toe als we zelfstandig moesten werken oordopjes in mocht doen, niet met muziek maar gewoon die het geluid tegenhouden. Op die manier kon ik me stukken beter concentreren. Ik gebruikte ze na een tijdje ook wanneer ik thuis huiswerk aan het maken was enzo. Niet elke school gaat hier zomaar mee akkoord, maar omdat het een kenmerk van ADHD is zullen ze er waarschijnlijk minder moeilijk over doen omdat het jou ontzettend kan helpen en school hoeft er verder niets voor te doen(behalve alle leraren even een email sturen met de afspraak). Als ik het zo hoor denk ik dat jij daar ook mee geholpen zou zijn dus misschien is het het proberen waard.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2013, 19:22
Verwijderd
Citaat:
De H in ADHD staat voor hyperactief, iemand voor die zichzelf niet in bedwang kan houden, constant druk is en iedereen gek maakt. Jouw situatie is juist het tegenovergestelde dus ik weet niet wie die diagnose heeft gesteld, maar ik heb er weinig vertrouwen in.
Ik zou jou eerder beschrijven als "overgevoelig". Ook voor zoiets kun je gewoon naar de huisarts.
Er zijn drie typen ADHD: hyperactieve type, aandachtstekort type (dit wordt in Engelse teksten ook wel ADD genoemd) en gemengde type. Ik vermoed dat de diagnose bij TS gesteld is door iemand die op z'n minst deze vormen kent, waarmee diegene er dus al meer van weet dan jij.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2013, 19:32
Verwijderd
Topicstarter, je noemt een aantal dingen. Een deel ervan komt er op neer dat je binnenkomende prikkels niet goed kunt filteren, en dat je moeite hebt je emoties te beheersen. Dit kan allebei heel goed bij je ADHD horen.
Dan klinkt een deel van wat je beschrijft alsof je introvert zou kunnen zijn. Introvertheid houdt in dat je meer energie krijgt van dingen doen in je eentje, en dat tijd doorbrengen met anderen juist energie kost. Het is niet hetzelfde als verlegen (dan vind je het eng om sociaal te doen) of autistisch (dan vind je sociale contacten moeilijk omdat je het vaak niet begrijpt). Er is natuurlijk overlap tussen deze drie dingen, maar het blijven drie verschillende dingen. Er zijn meer mensen extrovert (die krijgen juist energie van anderen, en ze vinden het vervelend om alleen te zijn) dan introvert, het is ongeveer twee tegen één. Daardoor is het voor extroverte mensen soms moeilijk om introverte mensen te begrijpen. Als je zoekt op internet zijn er wel heel veel websites over hoe je daarmee om kunt gaan.
Dan noem je nog dat je het vervelend vindt als mensen je papieren kreuken. Dat is terecht! Mensen moeten hun tengels van jouw spullen afblijven.

Of er meer aan de hand is dan alleen de dingen die je al wist, kunnen we aan de hand van je berichtje niet zeggen. Waar ben je onder behandeling voor je ADHD? Misschien kun je daar eens vragen of ze nog meer testen zouden willen doen.

Laatst gewijzigd op 08-11-2013 om 19:43.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2013, 22:30
Verwijderd
Citaat:
(...), waarmee diegene er dus al meer van weet dan jij.
Oh, snap!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2013, 00:15
Verwijderd
Citaat:
Topicstarter, je noemt een aantal dingen. Een deel ervan komt er op neer dat je binnenkomende prikkels niet goed kunt filteren, en dat je moeite hebt je emoties te beheersen. Dit kan allebei heel goed bij je ADHD horen.
Dan klinkt een deel van wat je beschrijft alsof je introvert zou kunnen zijn. Introvertheid houdt in dat je meer energie krijgt van dingen doen in je eentje, en dat tijd doorbrengen met anderen juist energie kost. Het is niet hetzelfde als verlegen (dan vind je het eng om sociaal te doen) of autistisch (dan vind je sociale contacten moeilijk omdat je het vaak niet begrijpt). Er is natuurlijk overlap tussen deze drie dingen, maar het blijven drie verschillende dingen. Er zijn meer mensen extrovert (die krijgen juist energie van anderen, en ze vinden het vervelend om alleen te zijn) dan introvert, het is ongeveer twee tegen één. Daardoor is het voor extroverte mensen soms moeilijk om introverte mensen te begrijpen. Als je zoekt op internet zijn er wel heel veel websites over hoe je daarmee om kunt gaan.
Dan noem je nog dat je het vervelend vindt als mensen je papieren kreuken. Dat is terecht! Mensen moeten hun tengels van jouw spullen afblijven.

Of er meer aan de hand is dan alleen de dingen die je al wist, kunnen we aan de hand van je berichtje niet zeggen. Waar ben je onder behandeling voor je ADHD? Misschien kun je daar eens vragen of ze nog meer testen zouden willen doen.
Heb in Kinsbergen testen laten doen, maar toen ik er eindelijk binnengeraakte was ik al blijven zitten (door alles). Ik heb twee jaar op de wachtlijst gestaan :/
Heb vandaag weer een slechte test gedaan (rechten), ze hadden rechtbanken die voor de voorbeelden bevoegd waren gevraagd.. dus ik dacht dat je alleen rechtbanken mocht opschrijven (een woord waar dus rechtbank achter staat), en dat je hoven niet mocht opschrijven. Sommige waren wel hoven, maar hoe kon ik dat nu weten? Dat gaat nu elke keer zo met zo'n vragen.
Met wiskunde daarentegen heb ik geen problemen .. Ik kan gewoon geen eigen mening vormen en inzichtsvragen oplossen.
-
Tjah, als ik zeg dat mijn vriendin eraf moet blijven doet ze het meer .. en ben ik weer een autist -.-
Ps: Bedankt voor je reactie
Met citaat reageren
Oud 09-11-2013, 06:39
hookee
hookee is offline
Citaat:
Er zijn drie typen ADHD: hyperactieve type, aandachtstekort type (dit wordt in Engelse teksten ook wel ADD genoemd) en gemengde type. Ik vermoed dat de diagnose bij TS gesteld is door iemand die op z'n minst deze vormen kent, waarmee diegene er dus al meer van weet dan jij.
Ik lees dat ze dit jaar de atypische vorm ADHD-NAO hebben toegevoegd; "De persoon heeft een aantal kenmerken van ADHD, maar lang niet alle". Met deze kapstok heeft half Nederland ADHD.
Er is vast wel een pilletje waardoor TS zó veel verdoofd wordt dat ze nergens meer gevoelens voor heeft.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2013, 09:25
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Wat moet ik doen volgens jullie?
Allereerst jezelf niet verschuilen achter diagnosetjes. Wat je ook "hebt" en welk label je er ook op wil plakken, je zal toch met jezelf moeten leren leven op een manier waar jij het gelukkigst van wordt.

Laatst gewijzigd op 22-02-2019 om 08:14.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2013, 11:54
Verwijderd
Iedereen hier plakt allehande diagnoses op je rug. Niet dat ze het verkeerd bedoelen, want iedereen hier wil je helpen, en nu is het ook niet mijn bedoeling om weer een nieuwe diagnose op je rug te plakken, maar ik denk wel dat hookee voor een deel gelijk heeft (niet het ADHD deel, want als de dokter dat zo vastgesteld heeft zal dat wel zo zijn) maar ik denk inderdaad dat je wel heel gevoelig bent. 1 op de 5 mensen is echter ook 'hooggevoelig' en dat maakt niet zoveel uit, maar als je er echt last van hebt kan het zijn dat je je hieraan stoort.
Hiermee kun je ook gewoon naar de huisarts staan en die kan je doorverwijzen naar mensen die je daarbij kunnen helpen. Om je een snelle indicatie te geven kun je deze test maken:

http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/h...ve-person-test

xxx
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten