Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2013, 16:48
dennis018
dennis018 is offline
Ik vroeg me af, ik heb net een half blik knakworsten van de ah gekookt/gegeten
maar ik heb nog een half blik over...
Weet iemand hoelang ik dit kan bewaren en zoja hoe ik dat het beste kan bewaren?
want ik dacht ooit ergens gehoord te hebben dat je nooit in blik moet bwaren...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2013, 19:04
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Nee, idd niet in het blik zelf bewaren. Knakworstjes kan je wel een dagje in de koelkast bewaren in een plastic bakje met het vocht er nog bij. Veel langer zou ik denk ik niet doen, ook niet met andere dingen uit blik. Ik bewaar op deze manier wel eens schijven ananas ofzo uit blik.
Oud 07-01-2013, 20:09
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik bewaar het altijd in een afgedekt glazen schaaltje in de koelkast, met het vocht uit het blik erbij. En zo durf ik bijv. erwtjes echt wel een paar dagen te bewaren.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2013, 22:14
dennis018
dennis018 is offline
Ok thx, heb het nu in een magnetron bakje gedaan (plastic afgesloten bakje) met het water van het blik erin!!
en dat blijft nog wel een dag of 2 goed ???
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 05:36
Hawahaai
Hawahaai is offline
Als ze bedekt zijn met vocht, wel. En je moet natuurlijk altijd even kritisch kijken of de worstjes nog goed zijn, voor je ze weer eet.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 09:07
Verwijderd
Wat kan bewaren in blik kwaad overigens, ik doe dit wel eens (geen week natuurlijk, meestal gewoon 1 dag)?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 10:40
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik dacht dat het ermee te maken had dat de zuurstof uit de lucht die dan bij het voedsel en het blik komt ervoor zorgt dat er stoffen uit het blik opgenomen worden door het voedsel. Hier staat dat ook ongeveer dus het zal wel zoiets zijn.
Oud 08-01-2013, 10:41
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Wat kan bewaren in blik kwaad overigens, ik doe dit wel eens (geen week natuurlijk, meestal gewoon 1 dag)?
Blik in de koelkast gaat roesten.

Zoals al gezegd; afgedekt in een plastic/glazen bakje met vocht erbij in de koelkast bewaren, dan kan dat wel 2-3 dagen.
Oud 08-01-2013, 10:46
bloodyb
bloodyb is offline
Wat je niet direct opmaakt kan je ook in een plastic zakje zonder vocht invriezen.
Oud 08-01-2013, 12:17
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
Als ze bedekt zijn met vocht, wel. En je moet natuurlijk altijd even kritisch kijken of de worstjes nog goed zijn, voor je ze weer eet.
Hoe herken je dan of t nog goed of slecht is na 1-2 dagen dan??

''Wat je niet direct opmaakt kan je ook in een plastic zakje zonder vocht invriezen. ''

Producten die al gegaard zijn uit blik mag je nooit invreizen volgens mij!!
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 12:45
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Hoe herken je dan of t nog goed of slecht is na 1-2 dagen dan??

''Wat je niet direct opmaakt kan je ook in een plastic zakje zonder vocht invriezen. ''

Producten die al gegaard zijn uit blik mag je nooit invreizen volgens mij!!
Ruiken; zure lucht is niet goed. Ruikt het prima kun je ook koud een stukje proeven. Smaakt het en ruikt het goed dan is het wel veilig (ook na 4-5 dagen wel).

Invriezen werkt ook prima met blik/pot conserven, maar dan inderdaad wel zonder vocht. Dat het gegaard is maakt niet uit.
Oud 08-01-2013, 13:14
Verwijderd
Citaat:
Ik dacht dat het ermee te maken had dat de zuurstof uit de lucht die dan bij het voedsel en het blik komt ervoor zorgt dat er stoffen uit het blik opgenomen worden door het voedsel. Hier staat dat ook ongeveer dus het zal wel zoiets zijn.
Oh, maar dat is voor niet gelakte blikken, vroeger inderdaad, dat had ik wel gehoord. Maar gelakte blikken zouden dus eigenlijk geen kwaad moeten kunnen, zeker niet als het maar een dag blijft staan. Ik ga me er dan maar niet druk over maken.

Citaat:
Blik in de koelkast gaat roesten.
Lijkt me sterk.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 14:13
bloodyb
bloodyb is offline
Maar een half blik in de diepvries is zonde van de ruimte. Ik doe het wel eens met erwtensoep in blik, helft er van opwarmen, blik een nacht in diepvries, volgende dag blik even onder de hete kraan houden tot het blok soep er uit valt, in diepvrieszak stoppen en weer in de diepvries!
Oud 08-01-2013, 19:55
Hawahaai
Hawahaai is offline
Het Voedingscentrum zegt dat het inderdaad met tin aan de binnenkant van het blik te maken heeft, wat tegenwoordig in ons land eigenlijk niet meer voorkomt. Als daar zuurstof bij komt, neemt het voedsel tin op en dat is ongezond. Om risicos te voorkomen, wordt dus aangeraden om niets in open blik te bewaren, maar op zich zou het dus wel moeten kunnen.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/tin.aspx

Edit: mosterd na de maaltijd, zie ik, na de reactie van Daantje...
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 20:56
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
No problem, voedingscentrum vind ik wel een wat betere bron dan die die ik gaf
Oud 10-01-2013, 22:36
dennis018
dennis018 is offline
thx voor de tips allemaal!!

ik vroeg me gelijk af, ik heb van die blikjes tonijn gekocht voor op brood...
als ik die wil bewaren moet ik die dan ook in een bakje over scheppen of mogen die wel in t mini blikje blijven??
en hoelang zou tonijn houdbaar zijn??
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 23:14
bloodyb
bloodyb is offline
Je kunt het het beste in een afsluitbaar plastic bakje doen ( komt er geen zuurstof bij) en dan kan je het in de koelkast wel een dag of 2 bewaren.
Oud 11-01-2013, 08:49
Verwijderd
Als je grote blikjes niet zou mogen bewaren, dan maakt het geen verschil dat het een miniblikje is. Ik hecht er geen waarde aan, dus ik zet het blik in de ijskast, maar als jij het met andere dingen niet doet, zou ik het ook niet doen met de tonijn.

Hoe lang tonijn houdbaar is, heb ik echt geen idee van.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten