Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2013, 16:57
Snicker
Snicker is offline
Hallo,

Ik zit op het moment een beetje klem met mezelf en wat ik nou wil. Op het moment volg in de opleiding Media Vormgeving en ben 19 jaar oud.

Vandaag kwam een leraar bij me om wat gemaakt werk te laten zien waar ik erg trots op ben. Toen hij dat gezien had kwam hij met het idee dat ik beter naar de opleiding Applicatie en Web Development kan gaan (websites maken en scripts schrijven etc). Het zou er dus op neer komen dat ik naar anderhalf jaar weer van opleiding zou gaan veranderen als ik dit zou doen. Ik heb hier voor ook al een ict opleiding gedaan en dat vond ik niet mijn ding.

Dit zou dus inhouden dat ik dan 3,5 jaar kwijt ben en niks heb bereikt. Wat moet ik hier mee doen ? De leraar kan het ook fout hebben natuurlijk maar hij zei dat het niveau waar ik nu op zit qua ontwerpen nog niet op niveau is. En die kant wil ik eigenlijks ook niet op maar ik moet nu uitstromen en slagen met grafisch en websites maken.

het komt er dus op neer met ontwerpen of als een nerd alleen coderen

Ik heb ook een stage gevonden waar ik per 4 februari heen ga deze kan voor beide opleidingen tellen. Ik heb nu een gesprek gehad met iemand van die opleiding, hij probeerde me min of meer wat over te halen had ik het idee. Hij heeft me een website gegeven om te oefenen en om te zien of het wat is. Dat kan ik onder mijn stage periode doen.

En stel ik zou dit gaan doen hoe moet ik dat aan mijn ouders gaan voorleggen? Die flipten al toen ik vanaf ict naar Media Vormgeving ging.. Laat staan als ik nog een keer ga switchen. dus wat is nou wijsheid?

Dat is het probleem qua opleiding.. nou heb ik nog een probleem met geld.
En ik ga binnenkort op stage met een leuke vergoeding.
Ik had bij iemand een schuld staan van 650 euro dat is onderhand al verminderd naar 220.
Maar nou hoor ik van sommige mensen dat ik beter eerst kan gaan sparen. Maar anderen zeggen ga nou eerst maar eens je rijbewijs halen. Zoals de hele familie iedere x vraagt wanneer ik daar nou eens mee ga beginnen.

Sorry voor deze hele lap tekst maar ik verlang gewoon naar advies van iemand.

Bedankt alvast
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2013, 17:07
Naimin
Naimin is offline
Over die geldkwestie kan ik wel wat vertellen.
Sparen is altijd handig om te doen, een rijbewijs is dan weer handig om te bezitten.
Je moet voor jezelf bekijken of je je rijbewijs echt nodig hebt op het moment. Rijlessen zijn zeker niet goedkoop, en sparen zal je alleen maar geld opleveren (Rente).
Als je je rijbewijs alleen gaat halen omdat je familie wilt dat je er eentje hebt, zou ik het niet doen. Het zijn jouw centen en je moet zelf bepalen wat je ermee gaat doen.
Oud 21-01-2013, 18:16
Snicker
Snicker is offline
Ja wanneer is een rijbewijs nou echt nodig? Ik heb mijn ov kaart en kan overal wel komen als ik dat zou willen. Ik heb alleen wel een vriendin die 50km verderop wonen. We zijn nou al anderhalf jaar samen met elkaar en hartstikke gelukkig. Het is alleen wel dik 2.5 uur reizen vanwege aansluiting van trein/bus. Dus makkelijk zou het zeker zijn..
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 20:48
Verwijderd
Ik zou het niet aanraden als je van plan ben toch de auto niet/amper te gebruiken doordat je ov hebt... Ik ben nu 18, heb paar maanden geleden rijbewijs gehaald (uit eigen kosten) puur omdat mn ouders dat 'verplichten'. Nu gebruik ik nooit de auto en verleer ik het n beetje, en loop ik rente mis.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2013, 20:00
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je rijbewijs kan je ook nog halen als je afgestudeerd bent, een baan en een vast inkomen hebt. Ik denk dat je dat geld nu beter voor andere dingen kunt doen en anders kunt sparen.

Wat betreft je opleiding, ik zou niet ineens switchen van studie omdat één leraar je een keer daarover aanspreekt. Hoelang moet je nog voordat je huidige opleiding klaar is? Is er geen mogelijkheid dat je in deze studie een richting volgt die aansluit bij dat webdevelopment? Als ik het goed begrijp zijn het twee studies die wel redelijk dicht bij elkaar liggen qua inhoud dus je moet je ook afvragen, dat als je switcht, of dat consequenties heeft voor je toekomst. Maak je met die andere studie meer kans op een baan die je leuk vindt waar je met deze studie geen kans op maakt? Zeker omdat je stageplaats voor beide studies kan dienen vraag ik me af of het voor een toekomstige baan zoveel uitmaakt wat voor studie je gedaan hebt. Vaak bepalen stages, keuzevakken en een afstudeerplaats veel meer de richting die je uiteindelijk opgaat. Praat er anders eens over met een studieadviseur of decaan.
Oud 22-01-2013, 20:07
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
en loop ik rente mis.
Op het moment wordt je geld sneller minder waard dan dat jij er aan zou verdienen door het bij de bank te zetten. De inflatie is hoger dan de rente. Als je het geld nu uitgeeft krijg je er dus meer goederen/ diensten voor dan wanneer je het later uitgeeft. (Niet dat ik je wil dwingen het uit te geven hoor, ik spaar zelf ook, maar toch even ter info )
Oud 23-01-2013, 08:32
winnie the pooh
winnie the pooh is offline
Ik doe ook een creatieve opleiding en voor zover ik weet en van anderen hoor is applicatieontwikkeling toch een stuk technischer dan mediavormgeving en kun je bij mediavormgeving toch echt mee je creativiteit kwijt.
Maar wat houdt je tegen om deze opleiding af te maken, en daarna verder te kijken om nog een andere opleiding te volgen die erop aansluit?

Wat dat rijbewijs betreft zou ik echt kijken naar of je het veel gaat gebruiken of niet.
Je zegt dat je vriendin ver bij je vandaan woont, maar als je daar een weekend naartoe wil met de auto, dan denk ik toch dat je ouders daar ook niet blij mee zijn omdat je dan hun auto waarschijnlijk gebruikt. En een eigen auto is nog veel duurder.
Ik zou me in elk geval niets aantrekken van wat anderen vinden dat je moet doen, tegen mij roepen ze ook altijd of ik niet eens moet gaan sparen voor mijn rijbewijs, terwijl ik me prima red met het ov en de fiets, dus ik geef mijn geld liever aan wat anders uit. Laat je keuze niet beinvloeden door wat anderen je adviseren te doen omdat dat nou eenmaal door de meeste jongeren gedaan wordt.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2013, 10:42
Verwijderd
Rijbewijs zou ik zo snel mogelijk achter de rug hebben. Ook ik heb er jaren niks mee gedaan, maar onverwacht was ik enorm blij dat ik het had. Daarnaast kost het lessen je ook gewoon tijd, iets wat je in bepaalde fasen wat makkelijker hebt. Het zijn erg intensieve uren voor de meeste mensen.

Maar als mensen zich bemoeien met wat jij doet (wanneer haal je nou eens..) dan ben je niet verplicht ontzettend netjes het gewenste antwoord te geven. Een keer zeggen: 'Nou, ik heb het bewust niet nu gepland' is al heel wat directer dan 'jaaa binnenkort, denk ik..'. Of je maakt er een grapje van: 'Krijg ik van jullie rijlessen?! ' Misschien sleep je er nog wel een bijdrage van een les uit bij die irritante tante.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2013, 18:23
Verwijderd
Citaat:
Op het moment wordt je geld sneller minder waard dan dat jij er aan zou verdienen door het bij de bank te zetten. De inflatie is hoger dan de rente. Als je het geld nu uitgeeft krijg je er dus meer goederen/ diensten voor dan wanneer je het later uitgeeft. (Niet dat ik je wil dwingen het uit te geven hoor, ik spaar zelf ook, maar toch even ter info )
Da's zeker waar, het geld van autorijlessen is wel best gestegen afgelopen jaren
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten