Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2005, 21:38
Daaaan
Daaaan is offline
Keuze

Vrijheid, keuzevrijheid. Wat betekent het? Wat houdt het in? Keuzes zijn verleidend. Dag in dag uit. Sta ik op of blijf ik liggen, trek ik een rok aan, of een broek, duik ik de kroeg in of ik ga ik vroeg naar bed? Voor mij is het één grote belemmering. Vrijheid ammehoela.

Ik kijk naar een te slechte film op Net 5. Met een fles rosé op tafel en een vol glas in mijn hand voel ik me enorm schuldig. Recht voor me, op mijn bureau, ligt een enorme berg studiemateriaal. Nog te schrijven rapporten, ongelezen boeken en witte vellen A3. Allemaal onbeschreven lucht. Als ik geen keuze had, zat ik nu hard te werken aan een mediaplan. Was ik niet deze onbetaalde column aan het schrijven.

Hoe weet je wanneer je de goede keuze maakt? Meestal pas achteraf. Heel, heel soms, in bijzondere gevallen en vaak bij belangrijke keuzes, weet je dat je goed kiest. Of juist niet. Met een blos op m’n wangen van een glaasje rosé, bedenk ik me hoe het zou zijn om klakkeloos de juiste keuzes te maken. Nuchter mijn tentamen maken, niet als enige denken een keer sportieve kleding te dragen naar school, niet onnodig lessen missen.

Onverhoopt saai, slaapverwekkend en onaantrekkelijk. Tijdens deze korte gedachtegang is mijn mening 180 graden gedraaid. Soms is er niets zo fijn als een verkeerde keuze maken. Want dan besef je, voel je dat je leeft. Nog lekker student zijn. Aan de lopende band verkeerde keuzes maken. Laat mij maar half dronken een tentamen maken, hoogstwaarschijnlijk leidt dat zelfs tot nieuwe inzichten. Laat mij maar de eerste twee uur missen, dan weet ik tenminste hoe heerlijk mijn bed ligt.

Met een tevreden glimlach zet ik het lege glas terug op tafel. Ik poets m’n tanden en doe het licht uit. Dat rapport komt morgen wel.

Ik post hier nooit, maar ik wil graag objectief commentaar, dus leek me dit forum wel geschikt. Is het aantrekkelijk om te lezen, hoe is het woordgebruik. Is de inhoud goed en kun je ook iets vertellen over de structuur?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2005, 22:27
Soapsie
Soapsie is offline
Citaat:
Daaaan schreef op 18-05-2005 @ 22:38 :
Ik post hier nooit, maar ik wil graag objectief commentaar, dus leek me dit forum wel geschikt. Is het aantrekkelijk om te lezen, hoe is het woordgebruik. Is de inhoud goed en kun je ook iets vertellen over de structuur?
Het is aantrekkelijk om te lezen, omdat ik mijzelf er in terug kan vinden. Het woordgebruik is soepel, gelukkig niet geforceerd, dus dat bevalt me wel. Ook de inhoud vind ik top, het is wel grappig verteld en het spreekt me aan. Over de structuur...ach, het is een column en het voldoet wel aan de regeltjes geloof ik. Van columns weet ik niet zo veel af, eerlijk gezegd.

Maarum...nice!
Oud 18-05-2005, 22:32
Changshan
Changshan is offline
Leuk Niet overdreven mooi geschreven, maar leest makkelijk.

dat ben ik weer... Kristoph

Niet wissen, Timo!

Laatst gewijzigd op 18-05-2005 om 22:52.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 09:18
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Deze zin vind ik een beetje raar:

Citaat:
Keuzes zijn verleidend
In principe klopt hij wel en ik geloof dat ik wel ongeveer weet wat je ermee bedoelt, maar toch... Ik weet niet, ik zou er iets anders van maken. Verleidelijk of zo?

De inhoud.. Toen ik de eerste alinea las, hoopte ik op iets anders, maar het werd een vrij simpel verhaaltje. Geen onaangenaam verhaaltje hoor, en ook niet supercliché, maar ook weer niet zo dat ik hem echt hartstikke bijzonder vind. Je woordgebruik en je stijl vind ik wel goed en het is al met al wel een toegankelijke column
Oud 19-05-2005, 16:11
Daaaan
Daaaan is offline
Bedankt voor het commentaar. Ik zou 't ook graag met mooiere woorden schrijven, maar och, ik ben nog jong en het is lente!

En.. 'verleidelijk' is inderdaad beter!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 16:19
I C U
I C U is offline
Zoals al is opgemerkt, is het toegankelijk, leest het prettig en vlot. De inhoud vind ik aardig, geen toppertje, maar zoals je al zei: het is lente (bijna zomer )!

Edit: Ik ontdekte nog een foutje, er stond ergens 'of ik ga ik' in de eerste of tweede alinea, geloof ik. Iets met kroegen enzo
Oud 23-05-2005, 12:32
Daaaan
Daaaan is offline
Ik vroeg me af, wat zijn voorbeelden van inhoudelijke toppertjes? Meer 'out-of-the-box' columns?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten