Citaat:
Nee, het is een teken van doorzettingsvermogen en discipline, niet van intelligentie. Overigens zijn dat vaardigheden die minstens zo nuttig zijn als intelligentie.
|
Hoe ver zou iemand volgens jou kunnen komen met enkel doorzettingsvermogen en discipline?
Want ik vraag me iets af:
Persoon A: Intelligent, doet vwo, netjes diploma binnen, universiteit, doctoraat etc.
Persoon B: Pas op latere leeftijd 'het willen' van hogere opleiding, komt met discipline en doorzettingsvermogen ver en heeft zo zijn eigen leer patroon ontwikkeld waarmee hij goed voor toetsen kan leren. Daarna uni, doctoraat etc.
Zou het niet kunnen zijn dat persoon B in de tijd dat die nodig heeft gehad om aan de uni te studeren, intelligent is geworden? Je brein ontwikkelt zich tijdens die periode in de vorm van verbanden kunnen leggen. Anders zou je niet in een nieuwe situatie de dingen die je geleerd hebt kunnen toepassen.
Ze zeggen wel hard work beats talent when talent does not work hard, maar als talent hard werkt zou je kunnen zeggen dat diegene eenmaal, hoe zeg ik het netjes, slimmer is, beter presteert?