Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2013, 13:31
Starbucks-
Starbucks- is offline
Ik begrijp de uitwerking van de volgende opgave echt niet gewoon
Hier gaan we:

Gegeven een deel van een genetische code

AUG GCU AAU UGU GAA UAA

Hoeveel aminozuren telt het polypeptide als het 7de nucleotide uit het gegeven molecuul zich verdubbelt?

Volgens het antwoordmodel zijn het er 4, en wel met de volgende uitwerking:

''Als het zevende nucleotide zich verdubbelt krijg je AAA'' - hoe komen ze aan dit antwoord? Ze bedoelen toch als alleen A (het zevende nucleotide uit het gegeven molecuul) verdubbelt. Dan kun je toch geen AAA krijgen, dan krijg je alleen A?

Erna staat er (waarna ik het helemaal niet meer begrijp) : ''het 4de triplet wordt UUG. Ehmm..het vierde triplet in het gegeven molecuul is UGU, na translatie krijg je toch een andere nucleotidenvolgorde? Dus U blijft geen U meer toch?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2013, 13:43
Verwijderd
Als de zevende nucleotide zich verdubbelt, wordt het nieuwe stukje informatie

AUG GCU AAA UUG UGA AUA A

Nu zie je dus dat het vierde triplet inderdaad UUG is. Dit is alleen nog maar het stukje RNA, dus er heeft nog helemaal geen translatie plaatsgevonden.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2013, 12:05
vlindertje07
vlindertje07 is offline
Ja en het vijfde codon is UGA, een stopcodon. Vandaar dat dit stukje mRNA voor maar 4 aminozuren codeert.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2013, 13:30
Starbucks-
Starbucks- is offline
Bedankt voor jullie moeite, helaas begrijp ik het nog steeds niet Als gegeven is dat het zevende nucleotide zich verdubbelt, waarom wordt er voor het hele triplet uitgegaan van AAA? Die AUG en GCU blijven dus hetzelfde. De eerste A uit AAU verdubbelt zich, wat bedoelen ze daarmee eigenlijk? Waarom verandert UGU in UUG?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2013, 13:34
Verwijderd
Begrijp je hoe ik aan het stukje RNA dat in mijn post staat kom? De zevende nucleotide blijkt A te zijn, dus die verdubbel je gewoon. Als je dan de lettervolgorde opschrijft (met dus die extra nucleotide), zie je dat de triplets veranderd zijn. Doordat er een extra nucleotide bij is gekomen is de groepering veranderd.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2013, 19:22
Peter1989
Peter1989 is offline
Ik snap hier ook weinig van, maar als je de de 7de letter verdubbeld, dan moet je dus alle volgende letters 1 positie opschuiven. Dan krijg je dus die volgorde die Uomi gaf.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2013, 10:59
Starbucks-
Starbucks- is offline
Citaat:
Begrijp je hoe ik aan het stukje RNA dat in mijn post staat kom? De zevende nucleotide blijkt A te zijn, dus die verdubbel je gewoon. Als je dan de lettervolgorde opschrijft (met dus die extra nucleotide), zie je dat de triplets veranderd zijn. Doordat er een extra nucleotide bij is gekomen is de groepering veranderd.
Nee, dat volg ik ook niet Ik snap 9 vd 10 biologie onderwerpen, maar dit gaat er echt niet in.
Want het gaat hier om 1 nucleotide ( = een stikstofbase) = dus 1 x A. Hoe je aan die andere tripletten na GCU komt, snap ik niet.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2013, 15:21
vlindertje07
vlindertje07 is offline
Dat komt doordat het leesraam dan verschuift. Een transcript wordt "gescreend" tot er een startcodon is en vanaf daar worden alle nucleotiden in tripletten verdeeld. Nucleotide 7 verdubbelt en je krijgt dan in feite een kleine insertie van 1 nucleotide, namelijk de A.

Je had eerst deze mRNA code: AUGGCUAAUUGUGAAUAA. Als je dat opdeelt in tripletten, krijg je dat wat in je OP staat: AUG - GCU - AAU - UGU - GAA - UAA
En na de verdubbeling/insertie: AUGGCUAAAUUGUGAAUAA. Als je dit opdeelt in tripletten, krijg je dus wat Uomi zegt: AUG - GCU - AAA - UUG - UGA - AUA - A (die "blijft over")
Met citaat reageren
Oud 12-02-2013, 08:43
Verwijderd
Het is inderdaad precies zoals vlindertje zegt. Wat je eigenlijk doet is dat je de nucleotidevolgorde gewoon overschrijft, maar dat je dan alleen de zevende nucleotide twee keer opschrijft. Nu zoek je naar het startcodon en kun je vanaf daar alles opdelen in tripletten.

Een klein voorbeeldje. Stel je mRNA code is AUGCAT. De derde nucleotide verdubbeld zich dan. Je schrijft nu precies hetzelfde op, alleen de derde twee keer, dus dan krijg je AUGGCAT. AUG is nog steeds het startcodon, dus het volgende triplet wordt dan GCA (want dat zijn de drie nucleotiden na het startcodon).
Met citaat reageren
Oud 14-02-2013, 20:13
Starbucks-
Starbucks- is offline
Oh, ik snap het nu denk ik, dank
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten