Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
kan iemand me vertellen welke dingen je niet hoeft te kennen voor wiskunde b1 HAVO ? Ik heb op kennisnet gekeken en daar stond dat je 'Vaardigheden', 'Veranderingen', 'Tellen en kansen', 'Toegepaste analyse 1' en 'Kansrekening en statistiek' moet kennen, maar betekend dit dan dat je niet hoeft te
thnx, |
![]() |
|
![]() |
Heb ook op http://examenblad.kennisnet.nl gekeken:
Domein D: Ruimtemeetkunde 1 Subdomein: Oppervlakte en inhoud De kandidaat kan 32 de oppervlakte van een driehoek, een parallellogram en een cirkel berekenen. 33 de oppervlakte van samengestelde vlakdelen berekenen door middel van opsplitsen in delen dan wel aanvullen tot bekende vormen. 34 de oppervlakte berekenen van een bol, cilindermantel en een kegelmantel. 35 de inhoud berekenen van een prisma, piramide, kegel, cilinder en bol. 36 van verschillende ruimtelijke vormen de inhoud schatten en vergelijken. 37 beargumenteren wat het effect is van schaalvergroting op inhoud en oppervlakte, bijvoorbeeld bij maquettes of de bouw van zoogdieren. |
![]() |
||
Citaat:
|
Nou weet ik het echt niet meer zeker
![]() Als er staat bijvoorbeeld "Bereken met hoeveel bacterien de populatie stijgt" mag je dan gewoon de formule in je GR zetten en intersect enzo gebruiken? of moet het dan algebrarisch?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je iets algebraïsch op moet lossen, staat het er altijd bij. Iets in de zin van: "los dit en dat algebraïsch op" of "los exact op". |
![]() |
||
Citaat:
Wortel (-2A+ 12) - (A-1) = 2 (-2A+12)-(A-1)^2 = 4 -2A + 12 - a^2 - 2a = 4 a^2 + 4a - 8 = 0 ABC-formule => A = 1,46 v A= -5,46 Zo zou ik het doen.. Ik weet niet zeker of het klopt, want heb het ff snel gedaan, dus reken het even na enzo..! |
![]() |
||
Citaat:
Ikzelf zet er in: Transformaties en voorrangsregel van transformaties Domein, Bereik De ABC-formule (toch nog, ondanks dat ie op formulekaart staat) D > 0 --> 2 snijpunten (etc.) Xtop = - b / 2a
||
Citaat:
reken niet op magische formules enzo, maar het is puur hoe je dingen moet aanpakken.
||
Citaat:
![]() ![]()
|
zo moeilijk kan het toch niet worden zou je zeggen?
paar vraagjes over de binomiale verdeling, paar vraagjes over normale verdeling en wat vraagjes met (logaritmische of exponentiële) formules, die je bijna altijd met je GR mag oplossen..... ik vraag me af waarom ik dan altijd lage punten voor wiskunde haal ![]()
|
Hier is die dan: deel 1 van mn aantekeningen:
oplossen hogere machten: X^4 - 5X^2 + 6 = 0 Stel: X^2 = p p^2 = X^4 = (X^2)^2 p^2 - 5p + 6 = 0 (p-2)(p-3) = 6 (kan ook via ABC formule) p = 2 V p = 3 X^2 = 2 V X^2 = 3 X = wortel 2 V X= -wortel 2 V X = wortel 3 V X= -wortel 3 Trucs: 1. Buiten haakjes halen 2.Schaduwvergelijkingen (zoals hierboven dus) Wortels: Maak gebruik van de methode: Isoleren, kwadrateren, controleren. 3√(2x+4) -1 = 11 Isoleren: 3√(2x+1) = 12 √(2x+1) = 4 (delen door 3) Kwadrateren: 2x+4 = 16 2x = 12 x = 6 Controleren: In de formule ipv ‘x’ ‘6’ invullen geeft 11, dus het klopt Breuken: 2/(3x+5) = 4 2/(3x+5) = 4/1 4 * (3x+5) = 1*2 12x + 20 = 2 12x = -18 x = -1.5 Translaties: F(x) = X^2 Vertic. versch met 2 => g(x) = F(x) + 2 = X^2 + 2 Horiz. versch met 3 => g(x) = F(x-3) = (x-3)^2 Vermenigv. t.o.v x-as met 4 = g(x) = 4* F(x) = 4x^2 Vermenigv. t.o.v y-as met 5 = g(x) = F(1/5x) = (1/5x)^2 Vaste volgorde: 1. Horizontaal transleren (verschuiven) 2. vermenigvuldigen t.o.v. de y-as 3. vermenigvuldigen t.o.v. de x-as 4. verticaal transleren verschuiven)
|
![]() |
Hi...
![]() het is misschien dom hoor maar ik snap niet zo goed wat je precies doet bij het oplossen van de som. Je gaat 'isoleren' (ik weet niet eens wat het is... ![]() Ik snap dit niet goed. Kan je (of iemand anders) me ff helpen?? ![]() ![]() ![]() 3√(2x+4) -1 = 11 Isoleren: 3√(2x+1) = 12 √(2x+1) = 4 (delen door 3) Kwadrateren: 2x+4 = 16 2x = 12 x = 6 Controleren: In de formule ipv ‘x’ ‘6’ invullen geeft 11, dus het klopt |
![]() |
||
Citaat:
Later hersteld hij het foutje weer, en daarom komt wel het goede antwoord uit. Probeer maar is 6 bij de 2e in te vullen, dan komt er 10,8 ofzo uit.
||
![]() |
Citaat:
In het geval hij over alles staat: kwadrateer links en rechts : -2a + 12 -a + 1 = 4 <=> -3a = -9 <=> a = -3 Als de kwadraat alleen over het eerste deel staat: V(-2a+12) -(a-1) = 2 (a-1) naar rechts V(-2a + 12) = (a-1) + 2 = a+1 kwadrateer -2a + 12 = a^2 + 2a + 1 alles naar rechts 0 = a^2 + 4a -11 <=> a= 1, b=4 en c=11 x = (-4 - V(16 - -44) ) / 2 = (-4 - V(60) )/2 = -2 - V15 of x = -2 + V15 V60 = V(4x15) = V4 x V15 = 2 x V15 Joost ![]() jwxs@iisa.nl |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() 1. Een n-de graadsvgl heeft n oplossingen. Echter het is mogelijk dat sommige complex zijn (die zie je dus niet in de grafiek en hoef je ook niet te weten). Complexe oplossingen komen in tweetallen. Dus als een 4-de graads functie 2 nulpunten heeft dan weet je dat er 2 complex zijn en die kun je vergeten (complex = simpel gezegd : de wortel uit een negatief getal) Als een 4-de grds functie 1 nulpunt heeft, dan is dat een raakpunt en is er eigenlijk sprake van 2 nulpunten die samenvallen; daarnaast zijn er 2 complex. etc. PLOT dus eerst je grafiek en kijk welke nulpunten er zijn. Bij het substitueren van x^2 = p kan het soms zijn dat een oplossing niet kan of dat je een rekenfoutje maakt bij het invullen. Met de met je GR gevonden antwoorden kun je het makkelijk controleren. 2. Isoleren: (2x+4)-1 = 11 Isoleren betekent vrijmaken van een variabele. Bedenk dat er daardoor essentieel niets verandert aan de vergelijkingen. Dus je kan begin situatie en eindsituatie gelijkstellen en waarden invoeren om te controleren. Bezit je toevallig een HP38 of HP39 dan kun je het commando ISOLATE uit het MATH Symbolic menu gebruiken. 3. Breuken en vgl met breuken. Bedenk dat hier eigenlijk 2 vergelijkingen staan en je moet het snijpunt berekenen. Dus plot Y1=2/(3+5) en Y2=4 4. Translaties en vermenigvuldigingen. Neem een simpele functie en probeer het uit op je GR. Translatie over vector (5,0) F2(X-5) of Y2(X-5) als in F1(X) of Y1(X) de functies staat. Bij bijv een translatie neem je bijv een rechte lijn en in de tabel kun je zien of translatie klopt. Bij verticale translatie is dat nog simpeler omdat bij dezelfde x-waarde dan de verschillende y-waarden staan die je moet vergelijken. TIP "Controle" is een belangrijk item bij wiskunde. Laat altijd zien dat je je antwoorden hebt gecontroleerd. In noodgevallen kan je docent hier een punt voor geven!!! Joost ![]() jwxs@iisa.nl |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Ligt het aan mij of is het antwoord van vraag 6 niet 5 meter?
De formule is h=√36-x² Je moest x=3 uitrekenen. h=√36-9 = √25 = 5.
|
Dat met die medicijnen en met die deur...die waren een ramp...ksnapte dr geen kloot van....toch maar een beetje wat ingevuld...maar hopelijk heb ik wel minimaal een punt of 30...dan ben ik blij
*gaat trachten em na te kijken*
|
Ik vond um ook veel moeilijker dan de examens die ik heb geoefend. Het eerste half uur stond ik met mn oren te klapperen omdat ik er echt nix van begreep. Uiteindelijk wou het wel lukken, ik snap alle opgaves en heb overal antwoorden. Ik heb zeker boven de 8,5, waarschijnlijk een 9,0 ofzo.
Ik ga um nu nakijken... /edit: ik heb het dus over wiskundeB1,2
Laatst gewijzigd op 20-05-2003 om 17:24. |
![]() |
||
Citaat:
36-9=27!!!!!!!!! Ja dat zijn domme fouten he...
|
kep em ZEER streng nagekeken (alleen punten gegeven als ik 100% zeker ben van de goedheid van het antwoord, enige afwijking met antwoordenmodel = geen punten) en toch 40 punten....dat is een dikke 5, en met de normering van 2002 II zelfs een 6.3!!!!!
*rent gillend van vreugde rondjes door de kamer*
||
Citaat:
Jammer dat er geen logaritmes in zaten, daar bennik veel beter in dan die 3d-vragen.
|
ik weenie wat ik heb... tussen het punt wat ik uit krijg op examen.nl en het punt wat ik uit krijg op havovwo.nl zit 1 punt verschil!!! volgens havovwo.nl zou je met 43 punten, dus de helft van het totaal aantal punten, een 6,6 hebben!!!!!!! dat lijkt me sterk.... ik heb trouwens ongeveer 35 punten, ik heb het behoorlijk verknald, en weer niet af trouwens... mja, ik krijg NOOIT mijn examens en proefwerken af... ik moest een 4,6 halen, het wordt dus spannend voor mij
||
![]() |
Citaat:
Nahja, het ligt er geloof ik ook maar aan hoe je het uitrekent, ik heb het in ieder geval niet gebruikt ![]() Trouwens, kt dat je geen 9 nu staat, je zal wel zakken ofniet? ![]() |
![]() |
|
nou, ik dacht hem heel slecht gemaakt te hebben. Dat ik misschien niet eens aan mn 36 punten voor een voldoende op mn eindlijst zou komen... Maar ik heb de antwoorden gezien en ik kom er zeker weten wel aan. Dus ik ben blij, kan mn scheikunde tenminste een onvoldoende worden.
![]()
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Het algemene vavo-topic Tink* | 125 | 14-09-2019 01:49 | |
Eindexamens 2013 |
[HAVO] Examendag 5: Wiskunde A/B en Duits Juultjeh | 4 | 17-05-2013 22:04 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] 4 havo wiskunde b oefentoets hoofdstuk aanzichten en doorsneden bassiebe | 0 | 18-03-2012 13:11 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
vwo economie examentraining Leiden 2012! Ervaring? doorzetter_27 | 12 | 05-03-2012 15:46 | |
Algemene schoolzaken |
Samenvattingen en plannen toetsweek sansan | 41 | 07-11-2005 19:22 | |
Eindexamens 2003 |
LAKS ook voor klachten mbt eigen school? Blisss | 9 | 21-05-2003 16:54 |