Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2013, 14:39
Starbucks-
Starbucks- is offline
Hallo allemaal, ik raak altijd in de war met het rekenen aan gassen in combinatie met het aantal mol stof.

Gegeven is dat 3.4 x 105 m3 methanolgas wordt gevormd onder de standaarddruk (p0, 273 K) volgens de reactie

CO + 2 H2 ----> CH3OH.

Nu moet ik aan het rekenen gaan om te berekenen hoeveel m3 H2 gas en hoeveel mol CO-gas nodig is. Hoe ik probeer te rekenen is het volgende:

Het aantal m3 delen door het molair gasvolume. Eerst omrekenen naar dm3 = vermeningvuldigen met 1000. Geeft dus 3.4x108 dm3 gas. Dit delen door het molair gasvolume ( = 24.5 dm3 ) geeft 1.38x107 mol (hierna x te noemen voor het gemak)?

Volgens de reactievergelijking dus 2x mol H2 gas, en x mol CO gas. En vanaf hier weet ik niet hoe ik verder moet, noch of ik het goed heb gedaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2013, 17:52
mathfreak
mathfreak is offline
Opmerking: voor T = 273 K moet je 22,4 dm³ als molair volume nemen. Het molair volume dat jij noemt heeft betrekking op T = 298 K. Zie tabel 7 van Binas.
Je weet dat 1 mol = 22,4 dm³, dus 1 kmol = 22,4 m³. Uit de reactievergelijking volgt dat 1 mol CO en 2 mol H2 reageren tot 1 mol CH3OH, dus 1 kmol CO en 44,8 m³ H2 reageren tot 22,4 m³ CH3OH. Je weet hoeveel m³ CH3OH er gegeven is, dus kun je aan de hand hiervan het aantal kmol CO en het aantal m³ H2 berekenen.
Oud 26-03-2013, 16:05
Starbucks-
Starbucks- is offline
Citaat:
Opmerking: voor T = 273 K moet je 22,4 dm³ als molair volume nemen. Het molair volume dat jij noemt heeft betrekking op T = 298 K. Zie tabel 7 van Binas.
Je weet dat 1 mol = 22,4 dm³, dus 1 kmol = 22,4 m³. Uit de reactievergelijking volgt dat 1 mol CO en 2 mol H2 reageren tot 1 mol CH3OH, dus 1 kmol CO en 44,8 m³ H2 reageren tot 22,4 m³ CH3OH. Je weet hoeveel m³ CH3OH er gegeven is, dus kun je aan de hand hiervan het aantal kmol CO en het aantal m³ H2 berekenen.
Dank voor je antwoord.

Dus dan gebruik ik het gegeven dat 3.4x105 m3 CH3OH-gas /22.4 = x kmol gas? En dan als ik de verhoudingen gebruikt heb (voor H2 dus 2x kmol en CO x kmol), dan heb ik het aantal kmol beginstoffen. Moet ik dan x massa doen om het aantal kg te hebben? Uiteindelijk moet ik ook voor de gassen op m3 uitkomen.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2013, 16:32
mathfreak
mathfreak is offline
Je weet dat 1 kmol CO en 44,8 m³ H2 reageren tot 22,4 m³ CH3OH, dus voor 1 m³ CH3OH heb je kmol CO en 2 m³ H2 nodig. Je weet hoeveel m³ CH3OH er gegeven is, dus kun je aan de hand hiervan het aantal kmol CO en het aantal m³ H2 berekenen.
Reageren

Regels voor berichten