Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2013, 20:18
Daantjer
Daantjer is offline
Er is een nieuwe paus, Fransicus de eerste.
Hij schijnt heel veel vernieuwing en verandering te willen in de kerk.
Ook heeft hij respect naar iedereen hoog in het vaandel staan.
Een progressieve paus als deze Argentijn lijkt me goed voor de katholieke kerk (en de wereld in het algemeen).
Wat denken jullie?
Oud 13-03-2013, 20:42
Martiño
Martiño is offline
Waaruit leid je af dat hij progressief is?

Of respectvol, trouwens:
Citaat:
Hij keurt homoseksualiteit af, maar vindt het naar verluidt ook belangrijk respect te hebben voor alle mensen, dus ook homo's. Desondanks voerde hij in 2010 actief campagne tegen het homohuwelijk in Argentinië. De kardinaal riep de gelovigen op om de 'oorlog van God' tegen 'dit project van de duivel' te steunen,
Ah ja, oproepen tot een heilige oorlog en trouwende homo's het werk van de duivel noemen, heel respectvol, bijna net zo respectvol als de vorige paus, die homo's een bedreiging voor de wereldvrede noemde.

Ik lig er verder niet zo wakker van hoor, maar of er opeens veel zal veranderen in de kerk lijkt me sterk.
Oud 13-03-2013, 21:25
Schrödinger
Schrödinger is offline
Lijkt me sterk dat er veel gaat vernieuwen of verbeteren, maar hij mag me verbazen.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2013, 12:35
Verwijderd
Het is precies dezelfde mongool als altijd maar dan met een andere naam.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2013, 08:46
Bierbuik
Bierbuik is offline
Ik denk wel dat deze paus goed is voor de katholieke kerk: hij schijnt redelijk slim te zijn, wilt dus respect voor iedereen (altijd goed teken) en is dus ook al op bepaalde punten een stuk progressiever dan een aantal andere kardinalen. Ik denk dat hij goed de orde op zaken kan stellen in de kerk, en ervoor zorgt dat de kerk weer wat meer aanzien krijgt (na al die kerkschandalen die er zijn geweest). Ik heb vertrouwen erin
Met citaat reageren
Oud 16-03-2013, 11:07
Schrödinger
Schrödinger is offline
Wat heeft slimheid met respect te maken? Ik ben zelf extreem intelligent en zeker intelligenter dan de paus, maar ik heb geen respect voor iedereen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2013, 11:22
Verwijderd
Citaat:
Wat heeft slimheid met respect te maken? Ik ben zelf extreem intelligent en zeker intelligenter dan de paus, maar ik heb geen respect voor iedereen.
Met al je slimheid had je kunnen begrijpen dat hij niet zegt dat respect het gevolg is van slimheid, maar had je het kunnen herkennen als opsomming.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2013, 12:19
Verwijderd
Citaat:
hij schijnt redelijk slim te zijn, wilt dus respect voor iedereen (altijd goed teken)
Voor Lusi.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2013, 12:48
Verwijderd
Behalve voor homo's. Geen respect voor homo's enzo. En voor ongelovigen ook niet trouwens. Maar voor de rest mad respect.

:')
Met citaat reageren
Oud 16-03-2013, 13:56
Verwijderd
Citaat:
Voor Lusi.
Deze dus verwijst naar de openingspost en het algemene beeld dat de paus en kringen van hem schetsen. Ook jij hebt het dus niet begrepen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2013, 13:57
Martiño
Martiño is offline
Waar haalt iedereen het idee vandaan dat hij progressief is?
Oud 16-03-2013, 14:20
Verwijderd
^ ik ben bang dat dat de noobvertaling is van Jezuiet.

Overigens denk ik zelf dat er weinig verandert. Alleen charisma is wel leuk voor zo'n leider.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2013, 14:24
Silvano08
Silvano08 is offline
Volgens mij staat hij juist te boek als vrij conservatief, inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2013, 14:37
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Waar haalt iedereen het idee vandaan dat hij progressief is?
Ze zijn een beetje in de war, omdat hij heeft gezegd op te willen komen voor de armen. Voor mensen met een ééndimensionaal wereldbeeld betekent dat dan ook meteen dat hij opkomt voor mensenrechten en sociaal progressief is.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 09:14
DAH
DAH is offline
Hij is en blijft een paus, dus pro-homo zal het zeker niet worden. Gratis condooms zitten er ook niet in. Hij is relatief progressief, of in ieder geval, anders dan de vorige paar. Ik was blij verrast met zijn standpunten, behalve die over homoseksualiteit, maar ik had daar al erg lage verwachtingen.
Oud 17-03-2013, 10:15
Martiño
Martiño is offline
Iets minder conservatief dan de vorige paus is nog steeds conservatief. Ik heb geen enkel progressief standpunt gehoord, ieder achtergrondartikel dat geschreven wordt over de paus benadrukt ook dat hij niet als progressief wordt beschouwd. Dat hij sociaal bewogen is en betrokken is bij de armen vind ik niet zo opmerkelijk, dat zijn of waren de meeste geestelijken wel.
Oud 17-03-2013, 10:39
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:

Ah ja, oproepen tot een heilige oorlog en trouwende homo's het werk van de duivel noemen, heel respectvol, bijna net zo respectvol als de vorige paus, die homo's een bedreiging voor de wereldvrede noemde.
waar zie jij die oproep tot die heilige oorlog? Verder is het niet zo vreemd dat de kerk tegen het homohuwelijk is. Voor de kerk is het huwelijk immers een verbond voor god tussen man en vrouw. Dat contractje wat je bij de gemeente ondertekent en waar dan staat dat je getrouwd bent is natuurlijk geen echt huwelijk. En ach respect voor andersdenkende is ook moeilijk, zeker voor homos waarbij ik steeds vaker het idee heb dat ze zich pas gerespecteerd voelen als je zonder morren even hun lul in je mond stopt. Richt een eigen kerk op en ga lekker trouwen, bedenk zelf ook eens wat ipv altijd maar te eisen dat je met andere mee mag spelen omdat je geen leuk speelgoed of vrienden hebt.

Citaat:
Hij is en blijft een paus, dus pro-homo zal het zeker niet worden. Gratis condooms zitten er ook niet in. Hij is relatief progressief, of in ieder geval, anders dan de vorige paar. Ik was blij verrast met zijn standpunten, behalve die over homoseksualiteit, maar ik had daar al erg lage verwachtingen.
Hij is niet tegen het gebruik van condooms, maar het is pas goed genoeg als hij ze gratis uitdeelt?

Kort samengevat was het pas goed geweest als het een polygame, getrouwde, biseksuele AIDSneger met een condoomfabriek was geweest?

Ik ben er verder heel erg blij mee want Franciscus van Assisi is mijn lievelingsheilige
Oud 17-03-2013, 22:43
Martiño
Martiño is offline
Ik weet niet wat jouw probleem is maar ik zeg nergens dat ik vind dat het vreemd is dat de paus niet voor het homohuwelijk is of dat ik vind dat de kerk homohuwelijken moet erkennen/sluiten. Ik vind zijn woordkeuze (werk van de duivel; oproepen tot een oorlog van god) alleen niet van respect getuigen (i.t.t. wat er in de OP werd beweerd " respect naar iedereen hoog in het vaandel hebben staan").

Laatst gewijzigd op 17-03-2013 om 22:49.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2013, 16:32
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ow is het homohuwelijk een persoon waar hij respect voor moet hebben? Dat wist ik niet! Dan snap ik je reactie wel ja!
Oud 19-03-2013, 22:13
Dr. Durrr
Dr. Durrr is offline
Habemus Popuskastum.
Oud 23-03-2013, 20:43
Verwijderd

Slim.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten