Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2013, 11:23
xElla.
xElla. is offline
Hallo,

Ik heb het bij wiskunde over het kijken op kans, daarover heb ik op internet een formule gevonden met N*P= uitkomst.. Ik heb dat bij een aantal vragen toegepast, en resulterend met goede antwoorden .. Zou iemand me kunnen uitleggen wat die formule is? Daarmee wil ik zeggen wat doet het,en wat bereken je ermee? Ik zit in 2VWO als dat van belang is..

Mvg,Ella
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2013, 11:35
mathfreak
mathfreak is offline
Kun je aangeven wat er met N en met P bedoeld wordt, en kun je ook een voorbeeld noemen waarbij je die formule gebruikt?
Oud 07-04-2013, 14:10
pietjan
n*p is de formule voor de verwachtingswaarde.
n = het aantal experimenten en p = de succeskans.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2013, 15:42
Verwijderd
Stel je wilt de verwachtingswaarde uitrekenen van één worp met een dobbelsteen: 1*(1+2+3+4+5+6/6=)3,5=3.5
Met citaat reageren
Oud 07-04-2013, 16:56
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
n*p is de formule voor de verwachtingswaarde.
n = het aantal experimenten en p = de succeskans.
Dat is de verwachtingswaarde voor de binomiale verdeling, maar die komt in 2 vwo toch nog niet aan de orde?
Oud 08-04-2013, 14:39
xElla.
xElla. is offline
Wat is een binomiale verdeling?! We hebben in de klas niet over N*p gehad,maar ik vind het een handig trucje.. Zoals bij zo'n vraag; Een persoon wil net zo lang met de tol draaien totdat ze vijfentwintig keer een vier heeft gedraaid . Hoeveel keer verwacht je dat een persoon zal moeten draaien = 25*1/4=100 .. Kan iemand me uitleggen wat nCr en nPr is,waar gebruik ik dat voor?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2013, 14:41
xElla.
xElla. is offline
Citaat:
Dat is de verwachtingswaarde voor de binomiale verdeling, maar die komt in 2 vwo toch nog niet aan de orde?
Idd,die komt niet voor in de 2e klas. Maar het is wel makkelijker.. Ik weet niet hoe ik het(zie voorbeeld uit mijn vorige reactie) ANDERS zou moeten berekenen.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2013, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Kan iemand me uitleggen wat nCr en nPr is,waar gebruik ik dat voor?
Dat is ook om kansen mee uit te rekenen, de ene gebruik je als de volgorde wél van belang is, en de ander als de volgorde juist niet van belang is. Maar dat komt pas in de vierde oid aan de orde.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2013, 17:55
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Wat is een binomiale verdeling?!
Bij een binomiale verdeling is er sprake van een kans op succes, zeg p, en een kans 1-p op een mislukking. Stel dat je een toets maakt met vierkeuzevragen, dan is de kans dat je een vraag goed beantwoordt ¼. De kans dat je een vraag fout beantwoordt is dan 1-¼ = ¾.
Oud 08-04-2013, 18:32
xElla.
xElla. is offline
Citaat:
Dat is ook om kansen mee uit te rekenen, de ene gebruik je als de volgorde wél van belang is, en de ander als de volgorde juist niet van belang is. Maar dat komt pas in de vierde oid aan de orde.
Zou je daar iets meer over willen vertellen,bij wat voor soort vragen zou ik dat kunnen toepasse,nCr en nPr gaat namelijk sneller.. (Dat weet ik,een vraag met nCr opgelost had)
Met citaat reageren
Oud 09-04-2013, 23:56
Verwijderd
Citaat:
Bij een binomiale verdeling is er sprake van een kans op succes, zeg p, en een kans 1-p op een mislukking. Stel dat je een toets maakt met vierkeuzevragen, dan is de kans dat je een vraag goed beantwoordt ¼. De kans dat je een vraag fout beantwoordt is dan 1-¼ = ¾.
Iets makkelijker gezegd, er zijn maar twee mogelijkheden: Eén die je succes noemt en de ander die je geen succes/mislukking noemt. Is dus logisch dat als de kans op succes 0.3 is, de kans op mislukking 0.7 is. Kans op twee keer mislukking achtereen is dan 0,7x0,7 etc
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten