![]() |
|
Verwijderd
|
Tijdje terug hebben we een topic gehad over name&shame op social media. Een skatewinkel heeft het anders aangepakt. Ze hebben op FB gezet dat de winkeldieven die op camera stonden een bepaalde periode kregen om de gestolen pet alsnog te betalen, anders zouden ze foto's openbaar op FB neerzetten en alsnog naar de politie stappen. Die tactiek heeft blijkbaar gewerkt.
http://www.hbvl.be/limburg/hasselt/w...-facebook.aspx Wat denken jullie over deze methode? |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
We hebben hier een goed rechtssysteem dat goed functioneert in het berechten van overtreders, wat het onmogelijk maakt om hier een volksrechtlaag onder te gooien dat mensen namet, shamet en bedreigt. Nog erger wordt het als buitenstaanders die bijvoorbeeld toevallig dezelfde naam hebben als de dader van een of ander misdrijf hier ook de last van ondervinden, en zelfs risico lopen om mishandeld te worden.
|
![]() |
|
Kun je ook uitleggen waarom je dat niet als bewijs ziet? En dan vooral, wat je wel als bewijs ziet? Over welke algemene rechtsbeginselen heb je het? Niet die dat anderen van je spullen af moeten blijven blijkbaar, en kun je dan ook nog uitleggen wat het vermaak van het volk ermee te maken heeft want dat was ik nog niet tegengekomen in het topic.
Dank ![]()
||
Citaat:
http://www.nrc.nl/rechtenbestuur/201...e-van-ijsberg/
|||
Citaat:
Citaat:
De enige logische conclusie is dus dat je voor winkeldiefstal een geldboete krijgt?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Hoho, gisteren was je nog voorstander van een geweldsmonopolie voor de overheid*, nu is er opeens zoiets als non-excessief geweld dat door non-overheden mag worden toegepast. De schaal is al heel hard aan het verglijden!
* Je vindt dus ook bijvoorbeeld in het conflict in Syrie dat die stomme rebellen met hun poten van de Assad-mensen af moeten blijven? Of dat het verzet in WOII hartstikke fout bezig was? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik snap niet waarom het elkaar niet kan aanvullen, sigmundo. Het is niet de bedoeling mensen tweemaal te pakken, maar überhaupt te koppelen aan hun daad. En ook bij 24% mag je toch wel stellen dat het wel wat verbetering nodig heeft. De nadelen bestonden zonder social media ook al, alleen directer en intensiever in de gemeenschappen van vroeger.
|
![]() |
||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Natuurlijk zou het fijn zijn dat er meer dan 24% gepakt wordt, maar wat mag wel en niet gepubliceerd worden? Iemand die een kluis naar buiten draagt? Iemand waarbij het lijkt dat ie iets in zijn zak stopt? Iemand waarvan je denkt dat hij een fiets gestolen zou kunnen hebben? Social media zijn niet alleen intensiever en directer, maar ook langduriger. Daar komt wat meer verantwoordelijkheid bij kijken en die zie ik mensen niet nemen. |
![]() |
|
Nou, het lijkt me dat je zoiets gewoon kunt behandelen zoals ze smaadzaken ook behandelen. Als je zo'n claim op internet zet moet je het ook kunnen bewijzen.
Zo mag ik best op internet zetten dat Jantje mijn huis heeft leeggeroofd, maar als Jante daar achterkomt en mij aanklaagt wegens smaad moet ik bewijzen dat het waar is. Als ik dat kan bewijzen is het geen smaad meer en mag het er gewoon blijven staan. Zo niet, dan heb ik een probleem. Ik vind dat je dus best via social media dit soort dingen moet kunnen doen, maar je bent wel de sjaak als je iemand door het slijk haalt. Maar nogmaals, in dit geval is er nog geen naam aan te pas gekomen. Die winkel heeft gewoon gezegd dat ze weten wie de dief was en die persoon een kans gegeven zélf naar voren te komen. Dat is eigenlijk gewoon een extra kans die dezelfde dief niet had gekregen als de winkel direct naar de politie was gestapt. Ik snap dus niet zozeer wat daar oneerlijk aan is (wellicht is het zelfs te mild). |
Advertentie |
|
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Belangrijkste vraag lijkt mij hier dan: wat is volgens jou het verschil tussen een winkelier die een dief op heterdaad betrapt en vasthoudt totdat de politie er is en een winkelier die een foto van dezelfde dief op internet zet omdat hij 'm niet op heterdaad kon betrappen? Citaat:
Citaat:
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder is het flauw dat je meteen vindt dat ik dingen uit mijn duim zuig, zegt veel over je eigen manier van discussiëren. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 10-04-2013 om 18:10. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik kan niet knippen in een quote dus quote maar even niet. @sigmund, dus je wil liever een falend systeem behouden omdat het systeem tekort schiet in zich aanpassen aan de maatschappij en diens huidige vorm? Je wijst het af omdat je er niet mee om kunt gaan. Beetje als wiskunde zonder rekenmachine waar die nodig is om überhaupt in de buurt van een oplossing te komen, want ik weet niet hoe ik mijn vergelijking correct invul.
Social media zijn juist niet intensiever en langduriger. Ten opzichte van de gemeenschappen zoals deze waren zonder al teveel contact met andere groepen, is het wen kwestie van een hype, digitaal. Vroeger werd je verstoten of geboycot bij de buurtsuper, en kreeg je moeder vuile blikken in de kerk. De maatschappij is massaler, een hoop sociale druk is weggevallen. Niet zo gek ook dat door de anonimiteit en daarmee gebrek aan schaamte andere mechanismen in gang gezet zijn. Dus sociale controle moet maar helemaal verdwijnen? |
![]() |
||||||
Ah, 2002. Zullen we dan ook de andere statistiekjes uit 2002 erbij pakken?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Als de politie de beelden op internet plaatst, mag een andere website dan een linkje plaatsen? Mag een andere website ook de foto plaatsen? Citaat:
||
Ik vind dat winkeleigenaars alles binnen de wet mogen doen om winkeldieven te ontmoedigen, dit is incluus maar niet beperkt tot "wanted posters", "weigering van toelating tot het pand", "anti-ram-paaltjes", "(hi-def) videosystemen", "Geluidsopnamen" enzomeer.
Citaat:
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Sowieso is het niet illegaal om foto's te gebruiken die in openbare plaatsen zijn genomen. Dus als jij het risico neemt om iets te jatten uit een winkel, dan neem je bewust het risico dat het is opgenomen. En tja, als je dan met je hoofd online belandt, dan is dat lekker je eigen schuld. Wil je dat niet, dan moet je niet jatten. Overigens worden er dagelijks mensen gefotografeerd/gefilmd in openbare plekken en die worden toch ook niet 'gestraft'?
Een foto online zetten is overigens niet hetzelfde als eigen rechter spelen. Als er iemand met zijn hoofd online staat en je besluit dan dat je hem even in elkaar moet meppen, dán speel je eigen rechter en ben je zelf ook strafbaar. Lijkt me logisch. |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|