Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-06-2013, 21:13
ShySora
ShySora is offline
Beste lezers, onderstaand bericht is wel eens waard om te lezen, en om over na te denken, en eventueel te delen. Niet enkel voor op school. Ook op straat en op het werk.

Een onderwijzeres in New York onderwees haar klas over de gevolgen van pesten. Ze gaf hen de volgende opdracht.
Ze gaf alle kinderen in de klas een stuk papier en zei hen het te verfomfaaien, het te verkreukelen, er een prop van te maken, het op de grond te gooien en er op te stampen. Kortom er echt een puinhoop van te maken, maar het niet te verscheuren. De kinderen vonden dat wel een leuke opdracht en deden hun best het blad zo veel mogelijk te verkreukelen.
Toen kregen ze de opdracht om het papier voorzichtig weer open te vouwen, zodat het niet scheurde en het weer glad te strijken. Ze liet hen zien hoe vol littekens en vuil het papier was geworden.
Toen zei ze de de klas dat ze het papier moesten zeggen dat het hen speet dat ze het zo verkreukeld hadden. Maar hoe vaak ze ook zeiden dat het hen speet en hoe ze hun best ook deden om de kreukels weer uit het papier te halen, het lukte hen niet om het blad in de vorige gladde staat terug te krijgen.
Ze wees haar leerlingen op alle littekens die ze achterlieten. En dat die littekens nooit meer zullen verdwijnen, hoe hard ze ook probeerden ze te repareren. Dat is wat er gebeurt als een kind een ander kind pest. Je kan zeggen dat het je spijt, je kan proberen het weer goed te maken, maar de littekens zijn er en die blijven. Mensen van 80 kunnen nu nog navertellen hoe ze op de lagere school gepest werden. De kreukels gingen er niet meer uit.
De gezichten van de kinderen in de klas vertelden haar dat haar boodschap was overgekomen.

Het gezegde gaat: "Wie haat zaait, zal storm oogsten."
Dus laat ons vriendschap, liefde en genegenheid zaaien. De vruchten daarvan zullen zeker een mooiere wereld scheppen.

Bedankt voor het lezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-06-2013, 00:05
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
In mijn ervaring is wat je zaait vaak het tegenovergestelde van wat je oogst. Hoe liever ik ben tegen een meisje dat ik leuk vind, hoe minder ik er voor terug krijg. Diegene die ik kwal en negeer lopen diezelfde avond nog met me mee naar huis.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2013, 09:39
Stomme Klont
Stomme Klont is offline
Citaat:
In mijn ervaring is wat je zaait vaak het tegenovergestelde van wat je oogst. Hoe liever ik ben tegen een meisje dat ik leuk vind, hoe minder ik er voor terug krijg. Diegene die ik kwal en negeer lopen diezelfde avond nog met me mee naar huis.
Dat is echt een rare vergelijking die eigenlijk helemaal niets met dit topic te maken heeft.

OT: ik geloof niet dat dit altijd waar is, ik ben ook gepest op de basisschool, maar daar heb nu echt geen last meer van. Ik voel geen woede tegenover de pesters, ik ben niet zelf iemand anders gaan pesten en hoe ze het deden, tja er zijn een aantal incidenten die ik me echt goed kan herinneren, maar daar blijft het ook echt wel bij.
Oud 04-06-2013, 11:58
Verwijderd
Zal best, maar mensen die pesten hebben helemaal geen boodschap aan dergelijke emotionele argumenten. Daarom moet je gewoon weerbaar worden/zijn. Huilen over dat het stout is gaat weinig opleveren.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2013, 17:21
ShySora
ShySora is offline
@NaamInGebruik
Ik zaai liefst positieve dingen. Ik koester dan de mooie vruchten die ik daaruit krijg. Niet elke oogst lukt even goed natuurlijk.
Over die meisjes, in dit topic hebben een aantal mensen al hun mening en ideeen daarover gegeven ( http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1879250 )

@Stomme Klont
Het papier heeft er ook geen last meer van, maar die kleine kreukjes (hoewel niet noemenswaardig dan), blijven wel op het papier. Ieder pest geval is verschillend.
- Er wordt dagelijks met iemand gelachen omdat zijn hoofd op een blok, of ei lijkt, of omdat hij dik is. Als dit allemaal achter de rug is, zullen dit voor de meesten kleine kreukjes zijn.
- Je wordt op school gepest, de medeleerlingen gebruiken jou boekentas, met inhoud als " toilet" (dit gebeurt jammer genoeg). Er is schade aan je studie materiaal, en je kan hierdoor een leerachterstand krijgen, en de toekomst van de gepeste kan helemaal naar de haaien zijn.
- Een volwassen man werd op zijn werk vastgebonden op paletten. En er werd over hem geplast. De man is arbeidsongeschikt door depressie.

@Reverend
Ik geloof (misschien naief van mij) dat er in iedere mens iets goeds schuilt. En dat pesters vaak de gevolgen van hun daden kunnen inschatten. Veel mensen zijn niet weerbaar of kunnen dat niet worden. Ik zelf ben ooit al eens opgekomen voor iemand die gepest werd. Maar die persoon zou nooit voor zichzelf op komen.
Daarom zou het goed zijn meer lessen te geven op school over psychologie, over pesten en de gevolgen, maar zeker ook de non-verbale communicatie (lichaamstaal en dergelijke).
Met citaat reageren
Oud 04-06-2013, 18:33
Stomme Klont
Stomme Klont is offline
Citaat:
@Stomme Klont
Het papier heeft er ook geen last meer van, maar die kleine kreukjes (hoewel niet noemenswaardig dan), blijven wel op het papier. Ieder pest geval is verschillend.
- Er wordt dagelijks met iemand gelachen omdat zijn hoofd op een blok, of ei lijkt, of omdat hij dik is. Als dit allemaal achter de rug is, zullen dit voor de meesten kleine kreukjes zijn.
- Je wordt op school gepest, de medeleerlingen gebruiken jou boekentas, met inhoud als " toilet" (dit gebeurt jammer genoeg). Er is schade aan je studie materiaal, en je kan hierdoor een leerachterstand krijgen, en de toekomst van de gepeste kan helemaal naar de haaien zijn.
- Een volwassen man werd op zijn werk vastgebonden op paletten. En er werd over hem geplast. De man is arbeidsongeschikt door depressie.
Goed, dit zijn extreme gevallen. Maar iedereen kan van zichzelf wel bedenken dat je dat soort dingen niet doet. Overigens, als je andere mensen dat bij je laat doen, dan moet je toch misschien ook maar eens naar jezelf gaan kijken. Ik probeer het niet goed te praten uiteraard, maar ik kan me niet voorstellen dat mensen zo ver zullen gaan bij iemand die een beetje ballen toont.
Oud 04-06-2013, 19:24
Verwijderd
Ik snap het punt van dit topic niet. Als het een wijze les is dan a) heeft niemand er een boodschap aan en b) is het niet de bedoeling van dit forum.

Groetjes onzeker miepje met pestverleden.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2013, 19:43
Verwijderd
Wat een cliché zeg. Denk niet dat het veel helpt om dit verhaal te vertellen. Veel kinderen realiseren zich niet eens dat ze pesten..
Met citaat reageren
Oud 04-06-2013, 20:48
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
ShySora, graag een vraagstelling toevoegen aan het topic anders gaat dit topic op slot omdat het dan niet meer dan een mededeling is.
Oud 04-06-2013, 20:56
ShySora
ShySora is offline
Citaat:
ShySora, graag een vraagstelling toevoegen aan het topic anders gaat dit topic op slot omdat het dan niet meer dan een mededeling is.
Nu ik toch de gelegenheid krijg heb ik volgende twee vraagjes

1. Waarom pesten mensen denken jullie?
2. Waarom doen zoveel mensen mee, en zeggen veel mensen hier niks op?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2013, 21:43
Verwijderd
1. Rangorde aanwijzen.
2. Om met de leider mee te kunnen doen en zo zelf belangrijk in rang te zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2013, 22:04
Verwijderd
OPGELOST
Met citaat reageren
Oud 05-06-2013, 17:35
ShySora
ShySora is offline
Citaat:
1. Rangorde aanwijzen.
2. Om met de leider mee te kunnen doen en zo zelf belangrijk in rang te zijn.
Een rangorde, of hierarchie is er, maar wij zijn (min of meer) beschaafd. En als het is om de rangorde te bepalen, waarom worden zwakker dan vaak geviseerd tijdens het pesten? Die staan toch al onderaan in de rangorde, dus pesten om boven die persoon te staan in de rangorde klinkt dan een beetje onlogisch.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2013, 18:02
Verwijderd
Citaat:
@Reverend
Ik geloof (misschien naief van mij) dat er in iedere mens iets goeds schuilt.
Dat is niet zozeer naïef. Er bestaat alleen geen goed en slecht. Zeker niet 'in' mensen.
Citaat:
En dat pesters vaak de gevolgen van hun daden kunnen inschatten. Veel mensen zijn niet weerbaar of kunnen dat niet worden. Ik zelf ben ooit al eens opgekomen voor iemand die gepest werd. Maar die persoon zou nooit voor zichzelf op komen.
Ok.
Citaat:
Daarom zou het goed zijn meer lessen te geven op school over psychologie, over pesten en de gevolgen, maar zeker ook de non-verbale communicatie (lichaamstaal en dergelijke).
Ik vind niet dat de school daar enige verantwoordelijkheid voor hoeft te nemen.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2013, 18:45
Sprietje.
Sprietje. is offline
dat met dat papiertje heb ik ook op stage gedaan met de kinderen ze waren er echt van ondersteboven!
Met citaat reageren
Oud 05-06-2013, 19:12
DAH
DAH is offline
Op de middelbare, in de 1e en 2e kwam het onderwerp pesten ook voorbij, en soms zat de halve klas te snikken.als iemand zijn/haar verhaal vertelde, over hoe ze vroeger gepest was enzo. Nog geen jaar later was er een groepje bestaande uit voormalig-gepesten die juist zelf gingen pesten. Ik betwijfel of dergelijke lessen ook maar enig nut hebeben.
Oud 08-06-2013, 21:01
ShySora
ShySora is offline
Citaat:
Op de middelbare, in de 1e en 2e kwam het onderwerp pesten ook voorbij, en soms zat de halve klas te snikken.als iemand zijn/haar verhaal vertelde, over hoe ze vroeger gepest was enzo. Nog geen jaar later was er een groepje bestaande uit voormalig-gepesten die juist zelf gingen pesten. Ik betwijfel of dergelijke lessen ook maar enig nut hebeben.
Als leerkrachten, of opzichters, of in een ebdrijf als leidinggevende, is het erg belangrijk om pestgedrag zo vroeg mogelijk de kop in te drukken. Dit kan door bijvoorbeeld te zeggen: Zo gaan wij hier niet met elkaar om.

Ook hoor ik vaak dat pesters de gevolgen van hun acties niet altijd in zien. Het laten inzien wat zij aanrichten, is een ding. In de tweede plaats moeten zij ook vervolgd worden. En dan bedoel ik niet met een lichte straf, maar met een straf die in verhouding staat.

Citaat:
dat met dat papiertje heb ik ook op stage gedaan met de kinderen ze waren er echt van ondersteboven!

Heel blij dat je dit gedaan hebt
Met citaat reageren
Oud 08-06-2013, 21:21
DAH
DAH is offline
We hadden in de 1e klas allemaal een lijstje gemaakt over hoe je respectvol met elkaar om moet gaan enzo. Dat heeft veel geholpen, zeg... *sarcasme*

Ik ben helemaal tegen pesten, maar ik sta vrij cynisch tegenover manieren om pesten de kop in te drukken. Ik durf ook te wedden dat over eem paar jaar enkele kindertjes uit beide verhalen met het kapotte papiertje pestgedrag zullen vertonen.
Oud 20-06-2013, 20:14
ShySora
ShySora is offline
Citaat:
Dat is niet zozeer naïef. Er bestaat alleen geen goed en slecht. Zeker niet 'in' mensen.

Ok.

Ik vind niet dat de school daar enige verantwoordelijkheid voor hoeft te nemen.
De school heeft een opvoedende en educatieve functie. Ouders betalen geld, en vertrouwen hun kinderen toe aan een groep die hun kinderen educatief opleid, en tegelijk hen ook morele waarden bij brengt. Ik denk dat vele ouders en leerlingen deze visie hebben.

Wat lijkt jou de gepaste manier om pestgedrag te vermijden? Neutraliseren zou ideaal zijn, maar ik vrees niet haalbaar.

Citaat:
We hadden in de 1e klas allemaal een lijstje gemaakt over hoe je respectvol met elkaar om moet gaan enzo. Dat heeft veel geholpen, zeg... *sarcasme*

Ik ben helemaal tegen pesten, maar ik sta vrij cynisch tegenover manieren om pesten de kop in te drukken. Ik durf ook te wedden dat over eem paar jaar enkele kindertjes uit beide verhalen met het kapotte papiertje pestgedrag zullen vertonen.

Maar als er 1 kind mee geholpen is, vindt ik het reeds de moeite.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten